امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/2 1394

ایران و جهان - هرچند که توانگری مالی و توانمندی مدیریتی موضوع بیست و دومین  همایش بیمه و توسعه است اما پژوهشکده بیمه بر مبنای همین محورها در روزهای اخیر اقدامات پژوهشی و آسیب شناسی نیز داشته است که قرار است بخشی از این گزارشات را در این همایش رونمایی کند .

به گزارش ایران و جهان ،محور همایش بیست و دوم بیمه و توسعه را آئین نامه های (توانگری مالی ) 69 و (احراز صلاحیت افراد کلیدی در شرکت های بیمه ) 90 تشکیل می دهد و مقام مسئول پژوهشکده اذعان دارد که در خصوص هر دو این آئین نامه ها پژوهش هایی انجام شده که بخشی از آن در این همایش اطلاع رسانی خواهد شد.

امیر صفری رئیس پژوهشکده بیمه با اشاره به اینکه تدوین آئین نامه توانگری اقدام مثبتی در جهت اصلاح در صنعت بیمه است اذعان دارد که بر اساس سفارش بیمه مرکزی بررسی این آئین نامه را در کنار برخی صاحب نظران و متخصصان بیمه در پژوهشکده در دست بررسی دارد که قرار است بخشی از ماحصل آن در قالب دو مقاله در این همایش ارائه شودو متعاقبا پیشنهادات برای بهبود پس از تکمیل به بیمه مرکزی ارسال خواهد شد تا در صورت تائید برای بررسی بیشتر به شورای عالی بیمه ارسال شود .

وی به این مهم اذعان دارد که پس از آزاد سازی نرخ ها در صنعت بیمه از سال 1388 و 1389 صنعت بیمه به سمت نظارت مالی حرکت کرده است که ماحصل آن تدوین آئین نامه 69 یا همان توانگری مالی شرکت های بیمه است .
صفری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند آئین نامه توانگری ارزیابی دقیقی از شرکت های بیمه که در رشته های مختلف مشغول به فعالیت هستند و یا اساسا ماهیت فعالیشان با سایرین فرق دارد و یا برخی که در مناطق آزاد فعالیت دارند ارائه نمی کند ضمن تائید این نکته اذعان داشت که بحث تفکیک شرکت هایی که در زمینه عمر و غیر عمر فعالیت دارند و یا در زمینه اتکایی و غیراتکایی فعالیت دارند ضرورت دارد .این آئین نامه همه شرکت های بیمه را به صورت یکسان می بیند و ریسک ها را اعلام کرده است اما در این بررسی پیشنهاد شده که آئین نامه متفاوتی برای بیمه گران اتکایی نگارش شود که این موضوع نیز در دست بررسی است .

رئیس پژوهشکده بیمه به این نکته اذعان داردکه آئین نامه فعلی در حد مقدورات و ظرفیت ها یهترین گزینه است که مسلما نقاط قوت و ضعف را درکنار هم دارد . به گفته وی این موضوع که این آئین نامه مبتنی بر ریسک شرکت ها تنظیم شده از نقاط قوت است اما این موضوع که ضرایب ریسک براس شرکتها دو سال ثابت می ماند نیاز به بازنگری دارد .البته آئین نامه فعلی ریسک عملیاتی را که با توانمندی مدیریتی در ارتباط است در نظر نمی گیرد و این یکی دیگر از ضعف ها است .نکته حائذ اهمیت اینکه اطلاعات و دیتا بیسی را برای شرکت های بیمه در اختیار نداریم که البته باید گفت داده و اطلاعات کافی برای اندازه گیری ریسک عملیاتی شرکت های بیمه موجود نیست به همین دلیل سیستم مبتنی بر ریسک بدون در نظرگرفتن ریسک عملیاتی اعمال شد. وی اذعان دارد که در طرح پژوهشی اخیر ریسک عملیاتی و مدیریتی نیز لحاظ شده و خطاهایی مدیریتی نیز پوشش داده شده که تا پایان اذر به بیمه مرکزی ارسال می شود.

وی در خصوص بحث توانمندی مدیریتی که محور دیگر همایش است نیز اظهار کرد که گزارشی نیز به سفارش یک سازمان در خصوص رتبه بندی افراد کلیدی در پژوهشکده بیمه تدوین شده است که نتایج آن برای بیمه مرکزی ارسال شد که پس از تائید اطلاع رسانی خواهدشد .

صفری در تشریح سخنان این بخش خود به این مهم نیز اشاره دارد که پژوهشکده بیمه در خصوص رتبه بندی کارکنان کلیدی و مدیران عملیاتی شرکت های بیمه گزارشات را تهیه کرده و پیشنهاد رتبه بندی افراد کلیدی و مدیران عملیاتی به بیمه مرکزی ارایه شده ؛ اما اینکه شورای عالی بیمه بخواهد بر این اساس سیاست گذاری کند هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
رییس پژوهشکده بیمه در تشریح اقدامات پژوهشکده گفت که پذیرش 10 کشور جهت حضور در سمینار مذکور قطعی شده و احتمالا میزبان شرکت کنندگانی از کشورهایی چون انگلیس،آلمان ، بلژیک ، امارات ،مصر ، بحرین و ژاپن در همایش خواهیم بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید دارد که در همایش بیست و دوم قصد داریم بر نحوه سیاست گذاریهای صنعت بیمه اثر گذار باشیم و از وجود افراد آکادمیک و خبره در کنار یکدیگر در ترکیب شورای سیاست گذاری همایش استفاده کردیم به گفته وی امسال علاوه بر بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه ،سندیکای بیمه گران نیز در برگزاری این همایش در کنار سایرین نقش آفرینی می کند.

صفری با اشاره به شرکت ۲۵۰۰ نفر در همایش مذکور از دریافت ۱۳۵ مقاله تخصصی خبر داد و گفت : کمتر از ۲۰ مقاله جهت ارایه در همایش انتخاب شده که البته باید گفت که بیش از ۸۰ درصد مقالات ارسالی در حوزه توانگری مالی نگارش شده است.
وی در ادامه از اهدا جایزه به سه مقاله برتر ، معرفی سه چهره برتر صنعت بیمه ، میزگرد بررسی آیین نامه توانگری مالی و یک نشست تخصصی تحت عنوان فرصت های همکاری های بین المللی نیز خبر داد.
صفری در ادامه از حضور پروفسور “ونهوله ” به عنوان یک شخصیت اجرایی و علمی کشور بلژیک در سمینار خبر داد و خاطر نشان ساخت: وی استاد دانشگاه لوون بلژیک و استاد افتخاری دانشگاه فرانکفورت آلمان است که 9 سال تجربه مدیریت هیات اجرایی توانگری مالی اروپا را در کارنامه خود دارد و از سخنرانان کلیدی همایش خواهد بود.

وی در ادامه به این نکته نیز اشاره داردکه 3 محور برای همایش بیست و سوم نیز از سوی بیمه مرکزی پیشنهادشده که با نظر سنجی از شرکت کنندگان در خصوص آن تصمیم گیری خواهدشد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود