امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
08/18 1392

مریم کائید- معتقدیم که اعلام گزارش وضعیت توانگری تاثیر مستقیمی بر وضعیت سهام شرکت های بیمه خواهد  داشت ، که معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در این خصوص می گوید: اجرای مصوبات شورای عالی بیمه الزامی است و اطلاع رسانی از وضعیت شرکت های بیمه به جامعه نیز از وظایف بیمه مرکزی است.
رحیم مصدق ، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در گفت و گو با خبرنگار ایران و جهان در خصوص گزارش توانگری مالی شرکت های بیمه که به تازگی از سوی بیمه مرکزی منتشر شده است ،گفت :گزارش بررسی شاخص توانگری و یا شاخص توانایی تعهدات در بسیاری از کشورهای دنیا به جهت بررسی موقعیت شرکت های بیمه منتشر می شود.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با اشاره به اینکه از سال گذشته آئین نامه نحوه محاسبه توانگری در بیمه مرکزی تهیه و به تصویب شورای عالی بیمه رسید گفت :بر اساس این آئین نامه وضعیت شرکت های بیمه برای سال 1391 مشخص شد تا ذی نفعان شرکت های بیمه اعم از بیمه گذاران،سهامداران و سایر ذینفعان از این شاخص ها استفاده کنند. 
به گفته وی بنابر اعلام این گزارش بسیاری از شرکت ها در سطح یک قرار دارند و شرکت هایی که در سایر سطوح قرار دارند برای بهبود وضعیت توانگری باید اقدامات اصلاحی مانند افزایش سرمایه انجام دهند .
مصدق با اشاره به اینکه شاخص توانگری حاصل تقسیم سرمایه موجود به سرمایه الزامی است گفت: در کشور ما اگر حاصل این تقسیم کمتر از 100 باشد شرکت ها باید اقدامات اصلاحی داشته باشند. 
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی هدف از اعلام این شاخص را افزایش شفافیت در صنعت و شرکت های بیمه عنوان کرد و افزود: در همین راستا سایر اقدامات موازی با اعلام این شاخص در دستور کار قرار دارد که بازنگری در آئین نامه ها و مقررات موجود درصنعت بیمه با هدف ایجاد شفافیت و با رعایت اصل کلی رعایت حقوق بیمه و بیمه گران یکی از این اهداف است .به گفته وی ،در این چارچوب با نظر خواهی از متخصصین ،سازمان ها و انجمن های حرفه ای و سندیکای بیمه گران بازنگری ها انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که اعلام گزارش وضعیت توانگری تاثیر مستقیمی بر وضعیت سهام شرکت های بیمه خواهد داشت ، خاطر نشان کرد: اجرای مصوبات شورای عالی بیمه الزامی است و اطلاع رسانی از وضعیت شرکت های بیمه به جامعه نیز از وظایف بیمه مرکزی است.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سهامداران نیز از ذی نفعان شرکت های بیمه هستند و باید از وضعیت شرکت مطلع باشند تصریح کرد: اگر شرکت بیمه ای وضعیت نامناسبی داشته باشد تمام اقشار مرتبط اعم از سهامداران ،بیمه گران و بیمه گذاران متضرر خواهند شد. به گفته وی اگر شرکتی از لحاظ توانگری مالی در وضعیت مناسبی قرار ندارد باید با اقدامات اصلاحی از جمله بازنگری در وضعیت پرتفوی ، افزایش سرمایه و ارائه برنامه عملیاتی جدید به نحوی عمل کند تا بازی برد برد برای همه ذی نفعان حاصل آید. 
وی گفت :هدف ما این است که اگر شرکتی وضعیت مالی نامناسبی دارد به افراد جامعه اطلاعات لازم را بدهیم.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا ادغام شرکت های زیان ده بیمه هنوز هم در بیمه مرکزی مطرح است یا خیر گفت: این موضوع در بخش نظارت در دست بررسی است . اما در آئین نامه توانگری برای شرکت هایی که وضعیت مناسبی ندارند تدابیری اندیشیده شده است. در قانون تاسیس بیمه مرکزی ابزارهایی وجود دارد و اگر جمع بندی لازم در این زمینه حاصل نشد با نظر شورای عالی بیمه و سایر مراجع قانونی انکان استفاده از این ظرفیت های قانونی وجود دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود