امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
03/17 1396

  

گروه سایبان - اولین مجمع عمومی سالیانه بیمه تجارت نو بالاخره با همراهی یکی از سهامداران حقوقی  در  تصويب کسر  ١٢٢میلیارد ریال از سود شركت  و اختصاص آن فقط به دو عضو موسس اوليه به پايان رسيد.اين  در حالي بود که پیش از این هم موضوع واگذاري  این بخش از سود تنها به دو سهامدار حقوقي در مجمع موسسین  در سال ٩٤مطرح شده بود ولي مورد موافقت اكثريت اعضاي موسس واقع نشد.


داستان ١٢٢میلیارد ریال حل نشده در حساب های بیمه تجارت نو موضوع داغ و عمیق و سابقه داری است و به سال اولیه تاسیس باز می گردد و همان طور که به درستی هم  از سوی حسابرس شرکت به عنوان بند تاکیدی  به آن اشاره شده بالاخره امروز در جلسه مجمع عمومی برای گروهي ختم به خیر شده و برای گروهی  بزرگتر سبب تعجب و از دست رفتن ٥٠ ریال سود هر سهم .

امروز جلسه مجمع بیمه تجارت نو با تصمیم گیری در خصوص یکی از بندهای مهم حسابرسي این شرکت که در سال هاي اخير به موضوعي لاينحل ميان سهام داران تبديل شده بودخاتمه يافت.برای روشن شدن موضوع شاید بهتر باشد که اشاره ای به ترکیب سهامداران بیمه تجارت نو شود که متشکل از کارکنان بانک تجارت ٣١درصد ،موسسه صندوق رفاه و آتیه کارکنان پست بانک ایران حدود ٦ درصد،پست بانک ایران ١٠درصد، شرکت بین المللی عمران رضوی (متعلق به آستان قدس رضوی) ١٠درصد، شرکت سرمایه گذاری ایرانیان ٢٠درصد،شرکت نفت و گار پارسیان متعلق به سرمایه گذاری غدیر ٢٠درصد و سایر سهام داران  ٣درصداست.

در زمان پذیره نویسی و جمع آوری سرمایه اولیه شرکت بیمه تجارت نو  ظاهرا بانک تجارت و آستان قدس آورده حدود ٣٧میلیارد تومانی خود را زودتر از سایرین در حسابی که متعلق به شرکت و اتفاقا در بانک تجارت گشایش شده بود واریز کرد و متعاقب آن گروه های مختلف از جمله پست بانک و گروهی از کارکنان این شرکت دولتی و کارکنان بانک تجارت ونیز شرکت نفت و گاز پارسیان و سایرین هم  آورده اولیه خود طی پذیره نویسی که با مجوز بورس و بیمه مرکزی برگزار شد  به عنوان  سرمایه ثبتی در این حساب واریز کردند.

از آنجا که پروسه تشريفات قانوني و برگزاری مجمع موسسین با توجه به بروکراسی های اداري در بين سال هاي ٩٣ تا ٩٥ طولانی می شود دو سهام دار اولیه مدعی می شوند که سود بانکی متعلق به این سرمایه واریزی باید قبل از ثبت شرکت به این دو سهام دار تعلق گیرد و این ادعا در مجمع موسس سال ٩٤مورد موافقت سایر سهامداران قرار نگرفت. اما ظاهرا موضوع از طرف این دو شرکت تمام شده نبود و بانک تجارت با توجه به اینکه عملا به واسطه سهم کارکنان اش صاحب سه صندلی در هیات مدیره بیمه تجارت نو می باشد موضوع را در هیات مدیره طرح و شرکت مبلغ ١٢٢میلیارد ریال را از سود کلی شرکت کسر و به حساب این دو موسس اولیه می گذارد اما حسابرس این ثبت حساب را بند تاکیدی کرده و به نداشتن مصوبه مجمع موسسین اشاره می کند تا موضوع در این مجمع عمومی امروز تعیین تکلیف شود .

اين موضوع در جلسه امروز هم با مخالفت سایر سهامداران مواجهه شد تا جايي كه حتی قرار شد طبق ماده ١٢٩ قانون تجارت شرکت  سرمایه گذاری ایرانیان بانک تجارت و شرکت عمران رضوی  که مدعی این موضوع بودند از اعلام رای در جلسه امروز منع شوند  چرا که به نوعی ذی نفع این موضوع به حساب می آیند و اعلام رای به سایر سهام داران واگذار گردید .

اما در جلسه امروز برخی سهامداران  نیز مدعی شدند که  بانک تجارت هم از طرف کارکنان خود برای شرکت در رای گیری و واگذاری این بخش  که برای خود کارکنان بانک تجارت هم موجب کسر ٥٠ریال از سود هر سهم شان می شد  وکالت رسمی ندارد . این قضیه ، موضوع را پیچیده تر کرد چرا که نياز بود  تا صحت ادعای نمایندگی  و داشتن وکالت نامه رسمی بانک به طرفیت کارکنانش از سوی نماینده بورس تائید شود، اما ظاهرا نماینده بورس هم علاقه ای به ورود به این مشاجره نداشت و  اثبات صحت ادعای این وکالت از کارکنان را وظیفه رئیس جلسه یعنی احسان مرادی که با استعفای علی رستمی،حالا رییس هیات مدیره تجارت نو نیز شده است دانست.

در پي اعلام اين موضوع رئيس جلسه  وكالت را تایید  كرد و نفت و گاز پارسیان و پست بانک برای رای گیری باقی ماندند . البته در صورت همراهی و هم نظری با یکدیگر که در مجموع ٣٦ درصد سهام را دارند مي توانستند موضوع را به شكل ديگري پيش ببرند، اما  علی رغم مخالفت  نماینده نفت و گاز پارسیان ، نماینده پست بانک در این مجمع که در اصل هم نماینده بیش از ٣٠٠٠نفر از پرسنل سهامدار پست بانک هم در مجمع بیمه تجارت نو بود، به کسر ١٢٢ میلیارد ریال از سود کلی شرکت به نفع دو سهام دار اوليه رای مثبت داد .

اين موضوع عملا يعني عدم انتفاع بيشتر مالي برا ساير سهام دازان و البته سهام داران خرد .

  بدین ترتیب مجمع به اختصاص این بخش از سود کلی شرکت بیمه تجارت نو به این دو سهام دار  موافقت کرد.

در اين ميان جای بسی تعجب بود که پست بانک به عنوان یک شرکت دولتی که بر اساس آخرین آمار رسمی تا ٦ ماهه ٩٥ حدود ١٤٥ میلیارد تومان زیان انباشته را در حساب های خود نگه داری می کند چگونه از خیر  ١٢ میلیارد تومان به نفع سایر سهام داران بیمه تجارت نو می گذرد  ؟ و نماینده این مجموعه در این جلسه نه تنها اعتراضی نمی کند ؟ و مثبت سرنوشت سازی را می دهد؟! و مهمتر اینکه اگر اختیار این بذل و بخشش را برای دارایی پست بانک داشته اند چگونه می توانند پاسخگوی سهم ٣٠٠٠ نفر از کارکنان شان باشند ؟

البته موضوع از دست رفتن سهم سود برای ٢٥٠٠٠ نفر از کارکنان بانک تجارت هم صادق است چرا که بیشترین بخش از این ١٢ میلیارد تومان متعلق به این کارکنان می بوده که با تصمیم امروز نماینده هایشان در این شرکت به سايرين اختصاص یافت.

اما در جلسه مجمع عمومی امروز بیمه تجارت نو موارد ديگري مطرح شد و آن موضوع در اثنای گزارش هیات مدیره در سود آوری و همینطور خرید ساختمان دفتر مرکزی  شرکت بیمه تجارت نو از بانک تجارت و میزان مطالبات از بیمه گذاران هم که در گزارش حسابرس هم به آن اشاره شده بود.

 در اين ميان توسط حاضرین اعتراضاتی عنوان شد تا جایی كه برخي خواستار اخراج یکی از سهامداران معترض از جلسه شدند که قانونا امکان پذیر نشد و نتوانستند فرد معترض را از جلسه بیرون کنند. بدین ترتیب موضوعی زمین مانده به همت هیات مدیره بیمه تجارت نو و نیز رای مثبت برخی از اعضای در گذشتن از این سود،  در جلسه امروز ختم به خیر گردید.







.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود