امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
06/29 1393

مریم کائید - روز دوشنبه 24 شهریور و با توجه به الزام قانونی ماده 8 قانون تاسیس  بیمه مرکزی ایران و بیمه گری که اذعان دارد مجمع عمومي عادي بیمه مرکزی باید سالي يك مرتبه و حداكثرتا پايان شهريور ماه تشكيل شود بیمه مرکزی،به ریاست علی طیب نیا وزیر اقتصاد ، مدیر عامل سازمان حسابرسی و نمایندگان وزارت خانه های صنعت و معدن و تجارت ،تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و اعضای هیان عامل بیمه مرکزی تشکیل و گزارش عملکرد سال 1392 مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

به گزارش ایران و جهان ، به هر حال این مجمع عمومي عادي ساليانه بيمه مركزي با توجه به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی برگزار شده و دكتر طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي در این مراسم اذعان داشته که با وجود تلاش های بيمه مركزي برای احراز صلاحيت متقاضيان تأسيس هنوز راه طولانی در پیش داریم. از دیگر نکات قابل ذکر در مجمع که از سوی امین مورد اشاره قرار گرفت اینکه شرکت های بیمه در حال حاضر مانند رودخانه اند که هرچه به آن ها وارد می شود از مسیر دیگری خارج می شود و با این شرایط وجوهی برای سرمایه گذاری باقی نمی ماند.

اما بیش از 43 درصد بازار بیمه کشور در اختیار تنها بیمه دولتی کشور یعنی بیمه ایران است و محمود امراللهی مدیرعامل این شرکت در گفت و گوهای اخیر خود به زیان 1400 میلیارد تومانی بیمه ایران بارها و بارها اشاره کرده است . اما منظور از روایت عملکرد بیمه ایران در این بخش چیست ؟

بیمه مرکزی در حالی در زمان الزام قانونی به مجمع نشسته که هنوز مجمع بیمه ایران به عنوان بزرگترین شرکت بیمه ای کشور که بیش از 43 درصد بازار را در اختیار دارد برگزار نشده است !با وجود آنکه مدیر عامل این شرکت زمزمه زیان 1400 میلیارد تومانی داشته است. بحث دیگر عدم برگزاری مجمع بیمه توسعه است. باوجود گذشت 6 ماه از سال و عدم برگزاری مجمع این شرکت ها در مهلت قانونی و مشخص نبودن وضعیت مالی آنها نکته قابل تامل این است که با وجود چنین مواردی معلوم نیست بیمه مرکزی با چه مکانیزمی به مجمع رفته و مشکلات مالی این شرکت ها در صورت های مالی بیمه مرکزی با توجه به زیان های 135 میلیارد تومانی در سال 1390 و 230 میلیارد تومانی در سال 1391 ناشی از عملیات اتکایی قبل از درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی به چه میزان در سال 1392 نشسته یا ننشسته است؟ 

اما به هرحال این مجمع با حضور مقامات آگاه و رسمی کشور برگزار شده است . اخبار غیر رسمی حکایت از آن دارد که وزیر اقتصاد در خصوص مشکلات اخیر برخی شرکت های بیمه نیز در این جلسه اشاره ای داشته است که به لحاظ حساسیت موضوع ایران و جهان از انتشارآن معذور است.

به هرحال صنعت بیمه در هفته های گذشته روزهای پرهیاهویی را گذراند و بحث جلسه شورای عالی بیمه و تصمیم گیری این شورا در خصوص بیمه توسعه و به اصطلاح ماده چهل و چهاری شدن این شرکت یکی دیگر از خبرهای داغ روزهای گذشته بود.تصمیمی که باعث شد بیمه توسعه پس از گذشت چندین ماه مهلت دیگری تا بررسی وضعیت انتقال دارایی ها و تعهدات به بیمه ایران داشته باشد.به نظر می رسد با این تصمیم توپ بیمه توسعه از زمین بیمه مرکزی به زمین وزارت اقتصاد منتقل خواهد شد .

همچنین انتصاب استرات�?یک سهامیان تنها یک روز قبل از برگزاری این جلسه از نکات حائز اهیمت در این خصوص است. گذشته از این که قانون در ماده 44 تاسیس بيمه مركزي و بيمه گري دو رویکرد کاملا متفاوت را در پیش دارد، اما نکته قابل تامل در این روزها سایه مدیران بیمه ایران بر روی شرکت ها است . 

سهامیان که خود پس از جنجال بیمه ایران در سال های گذشته به جای آسوده پس از حدود یک ماه از انتصاب ایشان به عضویت هیات مدیره بیمه ایران ابتدا یه عنوان سرپرست و سپس مدیرعامل بیمه ایران شد و در ابتدای دولت یازدهم از این شرکت کنار گذاشته شد و مامور شده بود تا ناجی بیمه توسعه شود و به مشکلات این شرکت پایان بخشد.این در حالی است که مدیر عامل فعلی بیمه ایران مدعی است که بیمه ایران در سال های اخیر 1400 میلیارد تومان زیان دارد و این زیان را بیشتر متوجه عملکرد بیمه ایران در سال های 91 و 92 می داند .

نفر دوم این لیست رسول تاجدار مدیر عامل فعلی بیمه البرز است . وی نیز که همزمان با حضور محمد ابراهیم امین در شرکت بیمه ایران و سپس انتقالش از شرکت بیمه ایران به شرکت بیمه البرز به عنوان مدیرعامل (سال 1383) در کنار وی قرار گرفت و پیش از این مديرحسابرسي داخلي بیمه ایران بود در بیمه البرز مامور شد و پس از جدایی امین از این شرکت وی به عنوان مدیر عامل به صندلی مدیریت این شرکت تکیه زد.

نفر سوم این فهرست مجید بختیاری مدیر عامل فعلی بیمه دی است . وی نیز پیش از حضورش در این شرکت در بخش های مالی و انفورماتیک بیمه ایران مشغول به خدمت بوده است .هرچند که با حضور بختیاری برخی مدیریت سطوح بالای بیمه دی نیز از بیمه ایران دعوت به کار و مامور در بیمه دی شدند.این شرکت برای جبران خسارت های مشکلات مالی اش در روزهای گذشته میزان قابل توجهی از منابع حاصل از اتکایی اجباری اش را از بیمه مرکزی اخذ کرده است .اما با زیان انباشته 245 میلیارد تومانی که معادل با 4 برابر سرمایه اسمی شرکت است مشمول ماده 141 قانون تجارت شده است و تاکنون مجمع عمومی فوق العاده این شرکت تشکیل نشده است.اطلاعیه فرابورس نیز اذعان دارد مطابق با عملکرد واقعی 3 ماهه نخست سال مالی 93، زیان انباشته شرکت به مبلغ (436ر2) میلیارد ریال بالغ شده که معادل با 4 برابر سرمایه اسمی شرکت است. لذا، شرکت مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت است.


نفر چهارم فهرست سید مصطفی کیایی است. وی که پیش از این از سازمان تربیت بدنی به بیمه ایران منتقل شد ، اکنون مدیرعامل بیمه اتکایی امین است.

آخرین نفر از این فهرست ابراهیم حمیدی مدیرعامل بیمه ایران معین است . وی مدیر عامل شرکتی است که صددرصد سهامش متعلق به بیمه ایران است. 
 حلقه مدیران بیمه ایران در شرکت ها مسلما وسیع تر از مهره های فعلی است اما ایران و جهان تنها به مدیران عامل مجموعه های بیمه ای پرداخته است.اما در این بین روند معکوس انتصاب مدیرعامل فعلی این شرکت از بیمه مرکزی نیز که در دولت قبل از بدنه آن جدا شده بود از نکات جالب است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود