امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
06/19 1393

مریم کائید- هرچند که در روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از شرکت های بیمه نسبت به برگزاری مجامع خود اقدام کردند اما برخی شرکت های خبرساز که دارای حواشی بسیاری بوده اند هنوز به مجمع نرفته اند . 

به گزارش ایران و جهان ،با توجه به ماده 8 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری که اذعان دارد مجمع عمومي عادي بیمه مرکزی باید سالي يك مرتبه و حداكثرتا پايان شهريور ماه تشكيل شود اما تاکنون که بیش از نیمی از شهریور ماه سپری شده خبری از مجمع عمومی عادی بیمه مرکزی نیست .

اما بحث عدم برگزاری مجمع عمومی عادی صرفا مختص به بیمه مرکزی نیست و شرکت های بیمه ایران،توسعه و دی نیز تاکنون به مجمع نرفته اند.
ماده 89 قانون تجارت اذعان دارد که مجمع عمومی عادی باید سالی یکباردر موقعی که دراساسنامه پیش بینی شده است برای رسیدگی به ترازنامه وحساب سود وزیان سال مالی قبل وصورت دارائی ومطالبات ودیون شرکت وصورتحساب دوره وعملکرد سالیانه شرکت ورسیدگی به گزارش مدیران وبازرس یا بازرسان وسایر امور مربوط به حسابهای سال مالی تشکیل شود. سال مالی این شرکت ها طبق اساسنامه نیز در تاریخ 31 تیر ماه به پایان رسیده است.

بيمه توسعه
اما در خصوص این شرکت ها وضع به روال دیگری است . بیمه توسعه یک روز قبل از اتمام مهلت قانونی یعنی روز سی ام تیرماه به مجمع رفت که با حضور 30 درصدی سهام داران این مجمع به حد نصاب نرسید . از آن روز تاکنون شرکت زمانی را برای برگزاری مجدد مجمع علی رغم پایان مهلت قانونی اعلام نکرده است .

این شرکت هنوز در انتظار برگزاری جلسه شورای عالی بیمه است و علی رغم اینکه امین رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده بود که تا نیمه شهریور جلسه این شورا برگزار می شوداما هنوز خبری از برگزاری جلسه نیست .هرچند که چندی پیش یک مقام آگاه از برگزاری جلسه به ایران و جهان خبرداده بود اما رئیس کل بیمه مرکزی در گفت و گوی کوتاهی با ایران و جهان اعلام کرد که جلسه برگزار نشده است. 

بیمه دی 
بیمه دی نیز بیست و سوم شهریور ماه سهامداران را به مجمع دعوت کرده و هنوز معلوم نیست با وضعیت فعلی شرکت مجمع رسمیت پیدا کند یا خیر؟ این در حالی است که بیمه دی در روزهای اخیر وضعیت نامناسبی را داشته و بختیاری که از بیمه ایران در این شرکت مامور شده با زیان انباشته 245 میلیارد تومانی مواجه است . بیمه دی علی رغم تاکیدات بیمه مرکزی به شرکت های بیمه هنوز افزایش سرمایه نداده و به نظر نمی رسد با وجود چنین زیانی سهامداران حاضر به افزایش سرمایه خود در این شرکت باشند . ایران و جهان در روزهای گذشته در گزارشی اعلام کرد که شرکت بیمه دی با عملکرد فعلی مشمول ماده 141 قانون تجارت شود. 

ماده 141 اذعان دارد اگر بر اثر زیان های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان رود هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را تشکیل دهد تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای مجمع واقع شود . هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیات مدیره بر خلاف این ماده نسبت به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت نکند و یا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گرددهر ذی نفع می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند .


این در حالی است که اطلاعیه سازمان بورس اوراق بهادار در بند چهارم نیز اذعان دارد که مطابق با عملکرد واقعی سال مالی 92، زیان انباشته در پایان این سال به مبلغ (452ر2) میلیارد ریال بالغ گردیده که معادل با 4 برابر سرمایه اسمی شرکت است. لذا، شرکت مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت می¬باشد. در اینخصوص، نظر استفاده کنندگان محترم را به توضیحات مفاد بند 15 گزارش حسابرسی پیوست جلب می نماید.

با توجه به اینکه بیمه دی در نظر دارد نسبت به برگزاری مجمع عمومی عادی اقدام کند این پرسش مطرح است که آیا در همان روز نیاز به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده در خصوص رعایت ماده 141 قانون تجارت نیز الزامی است یا خیر؟ به هر حال سهام داران و مدیران آن شرکت در این زمینه نیز باید تصمیم گیری لازم را به عمل آورند.


بیمه ایران 
در این میان پرداختن به موضوع بیمه ایران نیز خالی از لطف نیست. برگزاری مجمع این شرکت دولتی نیز تاکنون صورت نگرفته است و یک مقام آگاه به ایران و جهان اعلام کرده که فعلا خبری از برگزاری این مجمع نیست . اما نکته قابل توجه در خصوص بیمه ایران زیان 1400 میلیارد تومانی این شرکت است . نکته ای که اولین بار توسط امراللهی مدیر عامل آن شرکت اعلام شد.

حالا بیمه مرکزی مانده با شرکت هایی که زیان ده هستند و ممکن است مجبور باشد سهم اتکایی اجباری آنها را نیز به نوعی در صورت های مالی خود نیز منعکس کند.
هرچند که در روزهای اخیر اخبار ضدونقیضی از پرداخت سهم بیمه اتکایی اجباری توسط بیمه مرکزی به بیمه دی شنیده می شود، شورای عالی بیمه نیز اعلام کرد فعلا به بیمه توسعه سهم بیمه اتکایی اجباری نیز توسط بیمه مرکزی اعمال نمی شود.
نکته پایانی اینکه ضریب خسارت در شرکت های بیمه در سال 92 با 7 درصد افزایش به 90 درصد رسیده و پیش بینی می شود چنانچه اقدامات بازدارنده در این زمینه صورت نگیرد احتمالا در سال جاری روند به حدود 100 درصد نیز افزایش یابد.

در پایان تنها به زبان عامیانه می توان گفت که خسارت هایی که توسط برخی از شرکت های بیمه در سرفصل حساب خسارت های پرداختنی یا معوق پرداخت نمی شود ، در حساب شرکت باقی مانده و صرف سپرده گذاری و یا سرمایه گذاری می شود . این مبالغ در صورت های مالی شرکت ها به سود تبدیل می شود که در نهایت سهامداران را منتفع کرده و البته پاداش هایی را متوجه هیات مدیره شرکت ها می کند. این گونه است که می توان اذعان کرد که در حال حاضر صنعت بیمه بیمار است و نیاز به درمان دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود