امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
01/19 1396

گروه سایبان - مدیرعامل موسسه اعتباری ملل و عضو هیات مدیره بیمه تعاون معتقد است مسئوليت عدم معرفی مدیر ذی صلاح به بیمه مرکزی در مهلت قانوني متوجه هیات مدیره قبلی است.
به گزارش پایگاه خبری رازپول،بیش از هفت ماه از عمر بیمه تعاون بدون مدیرعامل هم گذشت و ظاهرا قرار نیست به این زودی ها در خصوص این معزل تصمیم گیری شود.عدم رعایت قانون در این زمینه در حالی ادامه دارد که صدور بیمه نامه هم در این شرکت طبق روال است و بعضا گزارش هایی در خصوص رشد پرتفوی نیز منتشر می شود.

اردیبهشت سال گذشته بود که حمید رضا کاوه به بیمه تعاون پیوست و در مدت کوتاهی با این شرکت خداحافظی کرد. عمر مدیریت وی در بیمه تعاون فقط چند ماه بود و تقریبا از نیمه دوم سال گذشته این شرکت بدون مدیرعامل اداره می شود .
اختلافات دیدگاه در هیات مدیره این شرکت باعث شده که عمر مدیران عامل در این مجموعه که تنها مجموعه منتسب به تفکر تعاونی در کشور است کوتاه باشد. مرور تبصره 3 آئین نامه 40.3 شورای عالی بیمه برای شرح حال این شرکت تقریبا تکراری است اما این بند اذعان دارد ، در صورت استعفاء، عزل يا فوت مدير عامل مؤسسه بيمه يا سلب شرايط وي (به تشخيص بيمه مركزي ايران)، مؤسسه بيمه موظف است حداكثر تا دو ماه فرد واجد شرايط ديگري را به بيمه مركزي ايران معرفي نمايد. بيمه مركزي ايران موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه نظر خود را در مورد صلاحيت فرد معرفي شده اعلام كند. تا زمان انتصاب مدير عامل مورد تأييد بيمه مركزي ايران، انجام وظايف وي بر عهده رئيس هيأت مديره يا قائم‌مقام مدير عامل مؤسسه بيمه خواهد بود.
چنانچه مؤسسه بيمه ‎اي به هر علت بيش از سه ماه فاقد مدير عامل تأييد صلاحيت شده باشد رئيس كل بيمه مركزي ايران موظف است در اجراي ماده ۴۱ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه ‎گري موضوع را همراه با پيشنهاد مشخص در شوراي‌عالي‌بيمه مطرح کند.
امین جوادی مدیرعامل موسسه ملل و عضو هیات مدیره این شرکت در گفت و گوی کوتاهی با خبرنگار ما در خصوص این تمرد قانونی از مصوبه شورای عالی بیمه می گوید که هیات مدیره جدید این شرکت به تازگی معرفی شده و مسئولیت این اهمال قانونی به هیات مدیر قبلی است . وی می گوید تا زمانی که هیات مدیره جدیدبه ثبت نرسد مسئولیت قانونی دراین زمینه ندارد .
اظهارات وی در این زمینه در حالی است که بیمه مرکزی از سال گذشته و تقریبا از سه ماهه سود صلاحیت وی و جواد سهامیان را برای عضویت در هیات مدیره این شرکت تائید کرد و زمزمه هایی در خصوص پیوستن سهامیان به عنوان مدیرعامل به این مجموعه مطرح بود.
این شرکت در خصوص تاریخچه شکل گیری بیمه تعاون ورود بخش تعاونی کشور به عرصه فعالیت بانک و بیمه و راهیابی آن به بازارهای پولی و مالی کشور می نویسد: یکی از دست آوردهای بسیار ارزشمند سیاستهای کلی اصل 44 به شمار می رود این امر و حمایتها و تأکیدات مقام معظم رهبری برای اجرائی شدن سیاستهای ابلاغی فرصتی مغتنم را در جهت توسعه بخش تعاونی کشور ایجاد نموده که استفاده بهینه از آن می تواند محقق کننده یکی از آرزوهای دیرینه تعاونگران کشور باشد. پایه گذاری تأسیس شرکت بیمه تعاون به عنوان اوّلین شرکت بیمه ای در بخش تعاونی کشور که از سال 86 با حمایت وزارت تعاون شروع و شکل عملیاتی به خود گرفته. یکی از اقدامات مهم این بخش جهت اجرائی شدن ابلاغیه مقام معظم رهبری می باشد.

در این خصوص هیأت مؤسس شرکت بیمه تعاون با عضویت تعداد پنجاه شرکت و اتحادیه های تعاونی و شرکتهای سرمایه گذاری استانی و .... در سال 87 شکل گرفت و براساس یک زمانبندی و برنامه تدوین شده جهت اخذ مجوز از بیمه مرکزی ایران و تأسیس شرکت اقدامات خود را آغاز نموده ، مؤسسین ضمن بهره گیری از یک تیم کارشناسی باتجربه در امور قوانین و مقررات بیمه و تأسیس دبیرخانه شرکت ، تکمیل مدارک مؤسسین ، طراحی و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی و تهیه اساسنامه و طرح جامع عملیاتی که در حال انجام می باشد با برگزاری بیش از 22 جلسه نمایندگان مؤسسین و صرف 220 ساعت کار کارشناسی و هماهنگی امور تأسیس شرکت را پیش برده اند. اوّلین نشست جامع مؤسسین بیمه تعاون در تاریخ 6/8/87 با شرکت اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی عضو از سراسر کشور و در حضور معاونت طرح و برنامه وزارت تعاون در تهران برگزار گردید . در این نشست ضمن تشریح شدن ویژگیهای بازار بیمه کشور و فرصتهای موجود در بخش تعاونی از طرف صاحبنظران و کارشناسان ، نظرات و پیشنهادات مؤسسین برای ادامه کار مطرح گردید آقای غریب رضا معاون محترم طرح و برنامه وزارت تعاون ضمن ابراز خرسندی از استقبال و مشارکت خوب تعاونگران کشور برای تأسیس شرکت بیمه تعاون و سرمایه گذاری در آن را برای تقویت اقتصاد داخلی و فعالیتهای مردمی اتفاقی مبارک و مؤثر برشمرد. بعد از برگزاری اوّلین نشست مؤسسین از طرف دبیرخانه شرکت مدارک مورد نیاز و فرمهای مربوطه جمع آوری و تکمیل و تحویل بیمه مرکزی ایران گردید ، ضمن تشکیل جلسات کارشناسی مشترک با همکاری صمیمانه کارشناسان بیمه مرکزی مدارک مورد بررسی قرار گرفته و در تاریخ 19/11/87 طی نامه شماره 40293 پاسخ مثبت بیمه مرکزی ایران درخصوص ترکیب مؤسسین و ادامه روند کار و ارائه طرح عملیاتی و اساسنامه و مدارک مورد نیاز ابلاغ گردید که انشاءا... به تمامی تعاونگران کشور این امر مبارک که در ایام سی امین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی صورت پذیرفت خجسته باشد.
بر این اساس به نظر می رسد که برخی از اعضا هیات مدیره این شرکت که در دوره قبل و در دوره فعلی مشترک هستند با تفکرات بخش تعاون هم سویی ندارند و علی رغم حضور در مجموعه ای که الفبای آن همیاری و همکاری است با برخی کارشکنی ها مدیران عامل را از این مجموعه فراری می دهند در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که کاوه نیامده برود و حبیب محمدی عمر کوتاهی در این شرکت داشته باشد.
حبیب محمدی مدیرعامل اسبق این مجموعه در گفت و گویی اذعان کرده که علت عدم ثبات مدیریتی را در گفت و گو با ریسک نیوز این گونه عنوان داشته است: "وفق قانون تجارت مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی یک شرکت تعریف شده است این در حالی است که در شرکت بیمه تعاون این مناسبات برقرار نبوده و رییس هیات مدیره به همراه یکی دیگر از عوامل که تابع دستورات و نظرات رییس هیات مدیره است ، با اعمال نفوذ در سیستم پیش ساخته مانع انتقال قدرت اجرایی به مدیر عامل می شوند این چالش نه تنها در زمان مدیریت من ، بلکه در زمان مدیریت بعدی نیز برقرار بوده است ".


لازم به اشاره است خرید بخشی از سهام این شرکت از سوی موسسه عسکریه(ملل) سبب شده است ترکیب سهام داران این شرکت با جابه جایی هایی مواجه شود . این جابه جایی سهام داران به دلیل واگذاری سهام پیشگامان صورت گرفته است که پیش از این با گروه سهام داران فعلی نتوانستند ادامه همکاری داشته باشند و پس از برگزاری جلسات در بیمه مرکزی و ... در نهایت پیشگامان سهام خود را فروخت تا بحث بیمه داری را با گروه های دیگری دنبال کند.حالا عسکریه به این شرکت ورود کرده و شنیده می شود که بالغ بر 40درصد سهام را در اختیار دارد و به نظر می رسد جابه جایی ها ادامه دارد .
اخبار مرتبط
کاوه: اصراری به رفتن یا ماندن در بیمه تعاون ندارم
اینجا کلیک کنید

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود