امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
10/6 1394

ایران و جهان - نام علی حبیب محمدی از سایت بیمه تعاون حذف شده است و رئیس  هیات مدیره اذعان دارد که امید الاسلام جمال گلزاری سرپرست بیمه تعاون شده است .

به گزارش ایران و جهان ، از صبح امروز اخبار ضد و نقیضی در خصوص وضعیت بیمه تعاون شنیده می شود در ابتدای روز محمدرضا نظام آبادی عضو هیات مدیره با یکی از سایت های خبری گفت و گو کرده و عنوان کرد که مدیرعامل این شرکت بنابر صورت جلسه هیات مدیره عزل شده است و دقایقی پیش هم عنوان شدکه امید الاسلام جمال گلزاری سرپرست بیمه تعاون شده است . این در حالی است که نامبرده هم اکنون بنابر اطلاعات مندرج در سایت بیمه تعاون مدیر برنامه ریزی، آموزش و پژوهش شرکت است . نام حبیب محمدی هرچند که از روی سایت بیمه تعاون حذف شده اما هنوز در سایت بیمه مرکزی نام وی وجود دارد.اما گلزاری که هم اکنون در میان اختلافات مدیران به عنوان سرپرست معرفی شده است دارای سابقه چندانی در صنعت بیمه نیست .

ایران و جهان در خبری دیگری اذعان کرد که براساس آئين نامه شماره ۳/۴۰(مكمل آئين نامه ضوابط تأسيس مؤسسات بيمه غير دولتي) در تبصره ۳ در صورت استعفاء، عزل يا فوت مدير عامل مؤسسه بيمه يا سلب شرايط وي (به تشخيص بيمه مركزي ايران)، مؤسسه بيمه موظف است حداكثر تا دو ماه فرد واجد شرايط ديگري را به بيمه مركزي ايران معرفي نمايد. بيمه مركزي ايران موظف است حداكثر ظرف مدت يك ماه نظر خود را در مورد صلاحيت فرد معرفي شده اعلام كند. تا زمان انتصاب مدير عامل مورد تأييد بيمه مركزي ايران، انجام وظايف وي بر عهده رئيس هيأت مديره يا قائم‌مقام مدير عامل مؤسسه بيمه خواهد بود.

چنانچه مؤسسه بيمه ‎اي به هر علت بيش از سه ماه فاقد مدير عامل تأييد صلاحيت شده باشد رئيس كل بيمه مركزي ايران موظف است در اجراي ماده ۴۱ قانون تأسيس بيمه مركزي ايران و بيمه ‎گري موضوع را همراه با پيشنهاد مشخص در شوراي‌عالي‌بيمه مطرح کند.
بنابراین به نظر می رسد که انتصاب سرپرست از سوی رئیس هیات مدیره در شرایط فعلی دارای وجاهت قانونی نیست و مسئولیت شرکت در این شرایط با رئیس هیات مدیره است .
این داستانی است که پیش از این در شرکت بیمه ما نیز تکرار شد و معاون نظارت بیمه مرکزی عنوان کرده بود که رئیس هیات مدیره عهده دار وظایف قانونی است .
در آن ماجرا بیمه مرکزی در نامه ای به رئیس هیات مدیره که به امضای حبیب میرزایی معاون نظارت رسیده اعلام کرد که انتصاب سرپرست مغایر مفاد تبصره سه ماده 11 آئین نامه 40 شورای عالی بیمه و ماده43 اساسنامه ابلاغی است .
مقتضی است آن شرکت بیمه در اسرع وقت نسبت به معرفی شخص واجد صلاحیت در چارچوب قوانین و مقررات موجود به بیمه مرکزی اقدام نماید.
تا زمان انتصاب مدیر عامل مورد تائید بیمه مرکزی انجام وظایف وی بر عهده رئیس هیات مدیره و یا قائم مقام مدیر عامل آن شرکت خواهد بود که صلاحیت آن ها قبلا به تائید بیمه مرکزی رسیده است .
بدیهی است در صورت عدم اقدام لازم موضع تعلیق کلیه فعالیت های آن شرکت بیمه در چارچوب ماده 41 قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری و مصوبات شورای عالی بیمه در دستور کار بیمه مرکزی قرار خواهد گفت .

معاون نظارت بیمه مرکزی در گفت گویی نیز اعلام کرده بود که در قوانین و مقررات بیمه‌ای پستی به‌عنوان سرپرست پیش‌بینی نشده است، اما طبق آئین‌نامه شماره ۴۰ مصوب شورای‌عالی بیمه چنانچه به هردلیل مدیرعامل شرکت بیمه برکنار شود مسوولیت اداره شرکت تا دو ماه برعهده رئیس هیات‌مدیره است.
ذیل ماده 124 قانون تجارت در تبصره ای عنوان شده که هیات مدیره درهرموقع می تواند مدیرعامل را عزل کند.به هر حال تغییر در مدیریت شرکت ها گذشته از اینکه حق قانونی است بعضا سبب دگرگونی تزریق اندیشه های جدید و پویایی نیز خواهد شد اما چگونگی اجرای آن ظرافت های خاصی را می طلبد.

از سوی دیگر آیین نامه 90 الزامات خاصی را در خصوص اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به رشته تحریر درآورده است و به نظر می رسد هیات مدیره این شرکت بدون توجه به الزامات قانونی و صرفا بنابر آنچه در اساسنامه مندرج شده است دست به این تغییرات زده است؛ بدون آنکه بداند در ساختار قانونی تعریفی برای سرپرست وجود ندارد و بدون تائیدیه صلاحیت نمی توان فردی را به عنوان مدیر معرفی کرد .
مسلما درج الزامات آئین نامه 90 برای شرایط مدیران عامل از حوصله این نوشتار خارج است اما توصیه می شود که این آئین نامه مورد مطالعه قرار گیرد .
بنابراین بر اساس اطلاعات مندرج در سایت بیمه مرکزی با توجه به اینکه این شرکت قائم مقام ندارد محمدرضا نظام‌آبادي به عنوان رئیس هیات مدیره دارای اختیارات قانونی است .
لازم به اشاره است شنیده می شود در صورت جلسه ای که به تائید وزارت تعاون رسیده است و به بیمه مرکزی ارسال شده است اکبر نجفی به عنوان رئیس هیات مدیره و حبیب محمدی به عنوان مدیرعامل معرفی شده است .


در همین زمینه بخوانید
- شنیده های جدید از اختلافات هیات مدیره /عزل مدیرعامل بیمه تعاون با عملکرد 8 ماهه ارتباطی دارد؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود