امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
02/13 1394

ایران و جهان - شركت هاي بيمه در سال ۱۳۹۳ با توليد 206.5 هزار ميليارد ريال حق بيمه، حدود ۱۲۲۲ هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت كردند كه در مقايسه با سال قبل 20.1درصد رشد نشان مي‌دهد.


به گزارش ایران و جهان به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، بر اساس گزارش اداره تحليل هاي آماري بيمه مركزي سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به حدود ۵۹.۴ درصد رسيد و ۴۰.۶ درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد. 

بر اساس اين گزارش، شركت هاي بيمه ايران، آسيا، دانا، البرز، پارسيان، كوثر، پاسارگاد و كارآفرين (هر يك داراي سهم بالاتر از ۳ درصد) در مجموع ۸۰.۵ درصد از حق بيمه توليدي را به خود اختصاص داده اند. همچنين تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت با ۱۲.۸ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۵.۲ ميليون فقره بود. ۴۲.۲ درصد از حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد و ۱۹.۸ درصد به رشته بيمه درمان اختصاص داشت. سهم بيمه زندگي نيز به حدود ۱۰.۹ درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.

طبق اين گزارش، شركت‌هاي بيمه حدود ۱۲۲ هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت كردند كه در مقايسه با سال قبل ۲۰.۱ درصد رشد نشان مي‌دهد. ۵۱.۶ درصد از خسارت هاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد. شركت هاي بيمه همچنين نزديك به ۱۸.۹ ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت ‌كردند كه در مقايسه با سال قبل حدود ۱۴.۴درصد رشد داشته است. ۴۷.۲ درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد و ۲۷.۲ درصد در رشته بيمه درمان پرداخت شده است. بيمه زندگي نيز ۵.۸ درصد از خسارت پرداختي بازار بيمه سهم دارد.

طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل ۵۹.۱ درصد بود كه در مقايسه با سال قبل ۵.۷ واحد كاهش نشان ‌مي دهد. نسبت خسارت پنج شركت بيمه: سينا، نوين، دي، ايران و ملّت بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه بوده (به ترتيب با: ۹۸.۳، ۷۶، ۷۱.۹، ۷۰.۴ و ۶۱.۶ درصد) و نسبت خسارت دو شركت بيمه آسيا و دانا (با حدود ۵۹.۶ درصد) نزديك به سطح بازار بيمه است.

سه رشته‌ بيمه درمان، اعتبار و شخص ثالث و مازاد، نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند (به ترتيب با حدود ۸۱.۱، ۸۱ و ۶۶ درصد). پس از اين رشته ها، نسبت خسارت دو رشته‌ بيمه مسئوليت و بدنه اتومبيل (به ترتيب با: ۵۷.۸ و ۵۵ درصد) بالاتر از اين نسبت در ساير رشته هاي بيمه بوده اما پايين تر از نسبت خسارت بازار بيمه قرار دارند.

گفتني است كه آمار عملكرد سال ۱۳۹۳ تا قبل از تهيه سالنامه آماري جنبه مقدماتي دارد. حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق بيمه توليدي نيز بر حسب درصد است كه مبالغ خسارت هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري در محاسبه آن دخالت داده نمي شود. 
لازم به اشاره است که حدود 46.5درصد سهم پرتفوی بیمه های کشور همچنان در اختیار بیمه شخص ثالث و حوادث راننده است و رقم حق بیمه این دو رشته در حالی اعلام می شود که فقط حق بیمه های صادر شده است و عولرض وزارت بهداشت ،صندوق خسارت های بدنی،عوارض نیروی انتظامی،کارمزد نمایندگان،حق بیمه های وصول نشده و سایر هزینه ها از آن کم نشده است .
 
 
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود