امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
05/6 1394

ایران و جهان - افت حق بیمه تولیدی تنها بیمه دولتی و افزایش چشم گیر نسبت خسارت بیمه اعتبار مهم ترین رویداد صنعت بیمه در سه ماهه نخست امسال است .



به گزارش ایران و جهان ، آمارهای سه ماهه نخست صنعت بیمه کشور هشدار می دهد که ميزان خسارت پرداختي ۲۰.۴ درصد رشد و این در حالی است که ميزان حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۵ درصد رشد دارد . بر این اساس شركت هاي بيمه در سه ماهه اول سال جاري حدود ۴۳.۸ هزار ميليارد ريال حق بيمه توليد و حدود ۲۴.۶ هزار ميليارد ريال خسارت به بيمه گذاران پرداخت كردند.

البته آمارها از کاهش شدید سهم بخش دولتی از بازار بیمه کشور پرده برداشته و اذعان دارد که سهم بخش غيردولتي از حق بيمه توليدي به حدود ۶۴.۱ درصد رسيد و۳۵.۹ درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد.

البته آمارها اذعان دارد که هنوز 82.4 درصد بازار حق بیمه تولیدی در اختیار شركت هاي‌ بيمه ايران، آسيا، دانا، البرز، پارسيان، كوثر، پاسارگاد، كارآفرين و معلم (هر يك داراي سهم بالاتر از سه درصد) است.

بر اساس اين گزارش، ۴۱.۱ درصد حق ‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد و ۱۹.۱ درصد به بيمه درمان اختصاص دارد. سهم بيمه هاي زندگي و بدنه اتومبيل نيز به ترتيب به ميزان۱۲.۶ و ۶.۲ درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.بنابراین هنوز ثالث و اتومبیل بخش قابل توجهی از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می دهد و پس از این رشته درمان و عمر ایستاده و در مجموع حدود 80درصد صنعت بیمه کشور در اختیار این رشته ها است.

البته آمارها به صورت گذرا اذعان دارد که بخش غيردولتي ۵۵.۲ درصد از خسارت هاي بازار بيمه را جبران كرده است و مابقی یعنی 44.8درصد خسارتها توسط بخش دولتی یعنی بیمه ایران پرداخت شده است . این در حالی است که حق بیمه تولیدی این شرکت در سه ماهه ابتدای سال نیز با کاهش مواجه بوده است و با این کاهش حق بیمه ،تنها بیمه دولتی کمتر از نیمی از تامین خسارت ها را بر عهده دارد .همچنين تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت با ۴.۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰.۲ ميليون فقره بوده است.

شركت هاي بيمه همچنين نزديك به ۵.۴ ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت ‌كردند كه در مقايسه با سال قبل حدود ۲۲.۸ درصد رشد داشته است. ۳۶.۶ درصد از خسارت هاي پرداختي به بيمه درمان و ۳۵.۳ درصد به رشته بيمه شخص ثالث و مازاد اختصاص دارد. بيمه هاي بدنه اتومبيل و زندگي نيز به ترتيب حدود ۷.۴ و ۷.۱ درصد از خسارت هاي پرداختي بازار بيمه سهم دارند.


بر اساس اين گزارش، طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل۵۶.۲ درصد بود كه در مقايسه با سال قبل ۶ واحد افزايش نشان ‌مي دهد.

نسبت خسارت ۴ شركت بيمه سينا، ملت، دانا، ايران به ترتيب ۹۱.۲، ۷۷.۸، ۷۱.۱ و۷۰ درصد است كه بالاتر از سطح بازار بيمه بوده كه علت اصلي آن در شركت بيمه سينا متأثر از عملكرد رشته هاي درمان و شخص ثالث و مازاد، در بيمه ملت به واسطه عملكرد رشته شخص ثالث و مازاد و در شركت هاي بيمه دانا و ايران در پي عملكرد بيمه درمان بوده است.
این در حالی است که آئین نامه 81 شورای عالی بیمه در ماده 5 اذعان دارد که هر يك از مؤسسات بيمه موظفند تعرفه حق‌بيمه رشته‌هاي بيمه خود را به نحوي تعيين نمايند كه در هر سال ضريب خسارت رشته درمان كمتر از ۵۰ درصد و بيشتر از ۸۵ درصد و ضريب خسارت هر يك از ساير رشته‌ها كمتر از ۴۰ درصد و بيشتر از ۷۵ درصد نباشد.

پس از شركت هاي فوق الذكر، نسبت خسارت شركت هاي بيمه نوين و ميهن (با حدود ۵۷.۳ درصد) اندكي از سطح بازار بيمه بالاتر بوده و اين نسبت در ساير شركت هاي بيمه به مراتب پايين تر است.

اما نکته پایانی اینکه در بخش رشد نسبت خسارتها ثالث خارج شده و به جای این رشته سه رشته‌ بيمه اعتبار، درمان و بدنه اتومبيل به ترتيب با حدود ۴۰۲.۱، ۱۰۷.۶ و ۶۷ درصد، نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند.

پس از رشته هاي نامبرده، نسبت خسارت رشته‌ بيمه آتش سوزي (با ۴۸.۵ درصد) بالاتر از اين نسبت در ساير رشته هاي بيمه بوده اما پايين تر از نسبت خسارت بازار بيمه قرار دارد.



* حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق بيمه توليدي بر حسب درصد است كه مبالغ خسارت هاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري- عمومي در محاسبه آن دخالت داده نمي شود

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود