امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
03/30 1394

ایران و جهان - رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایران و جهان در  خصوص تائید صلاحیت مدیران صنعت بیمه طبق سند راهبردی بیمه مرکزی از تصویب آئین نامه «مشاغل کلیدی »در شورای عالی بیمه خبرداد.

به گزارش ایران و جهان ، محمد ابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی که به مناسبت سالروز تاسیس بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران حاضر شد به پرسش های اصحاب رسانه پاسخ داد . ایران و جهان در ادامه محور سوالات را در سرفصل های جداگانه عنوان می کند و ذیل این محورها پاسخ های عالی ترین مقام صنعت بیمه را در خصوص مباحث مطرح شده درج می کند .

ورود شورای شورای رقابت به مباحث بیمه ای
رئیس کل بیمه مرکزی : در بازار بیمه کشور 29 شرکت مجوز فعالیت دارند که البته برخی اتکایی و برخی نیز تخصصی هستند و در نهایت حدود 25 شرکت باقی می ماند که در بازار برای فروش بیمه نامه رقابت دارند .حق بیمه یکی از محورهای مورد رقابت در این خصوص است که البته نعیین حق بیمه در این خصوص با قیمت گذاری سایر کالاها و خدمات تفاوت دارد و بسیار حرفه ای و تخصصی است .
در نهایت نرخ فنی بیمه نامه که بر مبنای ماهیت ریسک تعیین می شود و سایر هزینه هایی که به نرخ بیمه نامه اضافه می شود که قاعدتا هزینه های اداری و سود سهام داران نیز در آن متبادر است قیمت نهایی را تشکیل می دهد بنابراین مجموع عوامل نشان می دهد که صلاحیت ورود به بحث نرخ گذاری عملا از سوی شرکت های بیمه امکان پذیر است که در زمینه ارزیابی ریسک،سوابق بیمه گذاران،آئین نامه های مرتبط و ... اطلاعات کاملی دارند .
ذکر این نکته هم ضروری است که هیچ بازار کاملا آزاد و یا انحصاری هم وجود ندارد بنابراین بازار بیمه انحصاری نیست و 25 شرکت در این زمینه با یکدیگر رقابت دارند .در حوزه پرداخت خسارت نیز انحصار وجود ندارد و شرکت ها بر اساس اصول مشتری مدارانه در این زمینه حرکت می کنند .
اما این نکته را نیز باید اضافه کنم که بازار رقابتی هم نیست چراکه بخش عمده ای از پرتفوی صنعت بیمه به دو رشته درمان و ثالث اختصاص دارد که تابع نرخ گذاری دولت است و دولت با نرخ گذاری برای فعالان تصمیم گیری می کند.


سند راهبردی بیمه مرکزی و مبحث تائیدیه صلاحیت مدیران صنعت بیمه و وضعیت وخیم شرکت های دی و سینا
امین : در دوره مدیریت فعلی بیمه مرکزی در سه زمینه نظارت ها برای شرکت های بیمه اعمال می شود .
دسته اول نظارت بر توانگری مالی شرکت های بیمه است و پایش توانگری مالی شرکت ها برای توانایی ایفای تعهدات که مورد محاسبه قرار می گیرد .
البته در این زمینه صورت های مالی شرکت های بیمه و نحوه ذخیره گیری و سرمایه گذاری نیز مورد ارزیابی و کنترل خواهد بود . در حال حاضر برخی شرکت ها توانایی مالی زیر یک دارند اما هنوز به وضعیت قرمز نرسیده اند و قاعدتا بیمه مرکزی برای بهبود توانگری مالی کنترل هایی در زمینه افزایش سرمایه ،کنترل ریسک ها و محدودیت برای صدور بیمه نامه ها قائل می شود و اگر از رهنمودهای نظارتی بیمه مرکزی پیروی نکند بیمه مرکزی به افکار عمومی اطلاع رسانی خواهد کرد .علی رغم توصیه ها اکید بیمه مرکزی برخی شرکت ها ذخایر کافی در نظر نمی گیرند و سود زیان این شرکت ها واقعی نیست بنابراین در مرحله دوم به بورس هم اطلاع می دهیم که با این شرکت ها برخورد کند و بیمه مرکزی نیز از ثبت مصوبات مجامع این شرکت ها امتناع خواهد کرد .

بحث توانمند سازی مدیریتی از دیگر ابزارهای دراختیار بیمه مرکزی است که بر اساس آئین نامه 40 شورای عالی بیمه، بیمه مرکزی بر انتخاب مدیران مدیران فنی و اکچوئران غیردولتی نظارت داشته است .
هفته گذشته آئین نامه ای در شورای عالی بیمه در زمینه احراز مشاغل کلیدی در صنعت بیمه و نحوه رسیدگی و تائید صلاحیت آنها برای اولین بار به تصویب رسید و مشاغل کلیدی در صنعت بیمه معرفی شد.
در این آئین نامه به این مباحث که مشاغل کلیدی کدامند و برای احراز آنها باید شرایط تحصیلی،تجربه مدیریت و مهارت های لازم را داشت توجه شده است و تمام شرکت های بیمه اعم از دولتی و خصوصی به صورت یکسان باید واجد این شرایط باشند .لازم به اشاره است که مدیران بخش دولتی پیش از این از تائیدیه صلاحیت بیمه مرکزی معاف بودند که با تصویب این آئین نامه نظارت یکپارچه شد و حوزه نظارتی توانمندی را پایش می کند.

موج پایش صلاحیت حرفه ای مدیران فعلی صنعت در راه است ؟
امین :قانون عطف به ماسبق نمی شود اما از آنجا که دوره مدیریت ها دو یا چهارساله است مسلما مدیران معرفی شده از سوی شرکت ها باید به تائیدیه صلاحیت بر اساس این آئین نامه برسند .

مغایرت استاندارد 28 و آئین نامه 58 ادامه دارد 
رئیس کل بیمه مرکزی: هرچند که مغایرت این آئین نامه بند گزارش حسابرش اکثر شرکت های بیمه است اما ذخایر شرکت های بیمه در طی سالیان متمادی به مبالغ زیادی رسیده است و اگر در شرایط فعلی این ذخایر حذف شود بخش عمدی از این منابع در سرفصل حقوق صاحبان سهام می نشیند و یا ممکن است که به صورت سود در شرکت ها تقسیم شود که این موضوع بنیه مالی شرکت ها را ضعیف می کند بنابراین موافق حذف آن نیستیم.

رد دفتر بیمه ای از سوی سازمان امور مالیاتی و ایرادات غیر شفاف بودن حساب ها 
امین :این موضوع را به تازگی مطلع شدم اما ذکر این نکته ضروری است که بخش مالی شرکت ها این دفاتر را تهیه کرده و به تائید حسابرس و بازرس قانونی شرکت ها و بیمه مرکزی و بورس می رسد بنابراین اینکه این دفاتر شفاف نیست غیر قابل قبول است چراکه دفاتر بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه ، مقررات بورس تهیه می شود . ضمن اینکه شرکت های بیمه سهامی عام هسند و دفاتر آنها طبق ضوابط خاصی تنظیم می شود .

حذف مالیات بر ارزش افزوده به کجا رسید؟
امین :دولت در لایحه اصلاح قانون جدید برنامه بحث حذف مالیات ارزش افزوده شرکت های بیمه را گنجانده است اما این نکته باید در مجلس تصویب شود.

زیان بیمه ایران و انعکاس آن در عملیات اتکایی اجباری بیمه مرکزی
رئیس کل : بیمه ایران در عملکرد سال 1392 زیان هنگفتی را شناسایی کرد و دلیل این نکته هم آن بود که ذخایر کافی در حساب ها منظور نشده بود بنابراین شرکت در آن سال زیان ده شد و با توجه به وسعت این شرکت بیشترین آثار را بر صورت های مالی بیمه مرکزی داشت و در عملکرد 1392 بیمه مرکزی در اتکایی اجباری زیان ده شد . صورت های مالی جدید در شهریور ماه که زمان برگزاری مجمع بیمه مرکزی است روشن خواهد کرد که این زیان بر عملکرد 1393 تاثیر داشته و یاجبران شده است .

تکلیف سایر بیمه گذاران بیمه توسعه 
امین :15 هزار پرونده خسارت بیمه توسعه رسیدگی شده است و از آنجا که تعداد زیادی در مسیر دادگاه هستند برآورد می شود این موضوع تا سال 1395 نیز ادامه داشته باشد. بیمه ایران نیز تاکنون 800 میلیارد تومان خسارت به زیان دیدگان این شرکت پرداخت کرده است و 150 نفر زندانی این شرکت آزاد شدند.
بیمه توسعه 3 هزار فقره بیمه نامه عمر فروخته که بر اساس آخرین اطلاعات از تصمیمات بیمه ایران بیمه گذاران بیمه توسعه می توانند بیمه نامه های خود را در بیمه ایران ادامه داده و از بیمه نامه «مان» بیمه های عمر بیمه ایران استفاده کنند. البته بازخرید این بیمه نامه ها نیز حدود 7 میلیارد تومان بار مالی دارد که از بیمه ایران خواسته ایم وضعیت را هرچه زودتر روشن کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود