امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
09/17 1394

ایران و جهان - در هفت ماهه ابتدای سال جاری 26 شرکت بیمه ای کشور همچنان رقابت تنگاتنگی در رشد حق بیمه تولیدی کشور داشته اند.

به گزارش ایران و جهان ، صنعت بیمه در هفت ماهه امسال توانسته با تولید 133 هزارو 353 میلیارد و 211 میلیون ریال حق بیمه ها رابا 12.93 درصد رشد همراه سازد . 
اما در این میان آمارهای تولیدی هفت شرکت بیمه ای که در سطح توانگری پایین تر از یک هستند نیز حائذ اهمیت است . بر این اساس شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگترین بیمه کشور با سطح توانگری سه در هفت ماهه امسال بالغ بر 57 هزارو 810 میلیارد و 61 میلیون ریال حق بیمه تولید کرده است که آمارها نشان می دهد که حق بیمه تولیدی این شرکت با 12.77درصد رشد همراه است . از سوی دیگر بیمه میهن نیز با توانگری سطح چهار آمار تولید حق بیمه خود را به یک هزارو 706 میلیارد و 426 میلیون ریال رسانده که نشان از 21.23درصد کاهش حق بیمه تولیدی است . 

از سوی دیگر بیمه دی با سطح توانگری چهار آمار حق بیمه تولیدی خود را به یک هزارو 681 میلیارد و 519 میلیون ریال رسانده که نشان از 39.53درصد رشد است .
این در حالی است که آئین نامه 69 در ماده 12 اذعان دارد ماده ۱۲- موسسه بيمه‌اي كه نسبت توانگري مالي آن طبق اعلام بيمه مركزي در يكي از سطوح ۳ و ۴ باشد علاوه بر اقدامات مذكور در مواد ۸ تا ۱۱ اين آيين نامه بر حسب مورد، موظف است به نحوي كه بيمه مركزي تعيين مي‌كند يك يا تعدادي از اقدامات زير را فوراً به مرحله اجرا درآورد: از پرداخت پاداش به هيات مديره و مديران موسسه بيمه خودداري نمايد، از توزيع بيش از ۱۰ درصد سود (سود قابل توزيع به سهامداران) خودداري نمايد، هزينه‌هاي اداري و عمومي خود را كاهش دهد، از سرمايه‌گذاري درگزينه‌هاي معيني خودداري نموده يا بر مقدار آنها محدوديت اعمال نمايد، روش محاسبه نرخ حق بيمه قراردادهاي بيمه‌اي كه در آينده منعقد مي‌شوند را اصلاح نمايد،عمليات صدور بيمه در بخشي از شعب را كاهش دهد، فعاليتهاي برخي از شعب خود را محدود نمايد، عمليات صدور بيمه در شركتهاي تابعه را كاهش دهد، سهام يا دارايي شركتهاي تابعه را به فروش برساند، از توسعه فعاليت‌هاي بيمه‌اي در رشته هاي جديد خودداري نمايد و اعضاي هيات مديره و مديران خود را تغيير دهد.

البته پیش از این مدیرعامل بیمه دی در پاسخ به پرسش ایران و جهان در همین خصوص به این نکته اشاره کرد که عملیات صدور با واگذاری اتکایی اختیاری به بیمه مرکزی صورت می گیرد و این موضوع اخیرا با بیمه مرکزی هماهنگ شده است . البته وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد این توافقات فرآئین نامه ای است تصریح کرد که بله این مطلب در آئین نامه صراحتا مورد اشاره نیست اما بیمه دی با این عملکرد ریسک خود را کاهش می دهد .
اما در میان شرکت هایی که سطح توانگری دو دارند بیمه نوین تنها اقدام به کاهش صدور بیمه نامه کرده است . هرچند که آئین نامه 69 صراحتا اعلام نکرده که بیمه های این سطح باید نسبت به کاهش صدور اقدام کنند .
بر این اساس حق بیمه تولیدی بیمه نوین با بیش از 11 درصد کاهش در هفت ماهه امسال به یک هزارو 698 میلیارد و 221 میلیون ریال رسیده و نشان می دهد که برنامه کاهش نسبت خسارت 92.96درصدی در این شرکت در حال اجرا است .

از سوی دیگر بیمه معلم که توانسته بود سطح توانگری خود را در سال 1393 به شکل قابل قبولی ترمیم کند در سال 1394 با افول در این زمینه در گروه سطح دو قرار گرفته است . این شرکت در هفت ماهه امسال بالغ بر 4 هزارو 595 میلیارد و 596 میلیون ریال حق بیمه تولید کرده و توانسته این آمار را 20.53درصد افزایش دهد .

بیمه کوثر نیز به عنوان بیمه ای با سطح توانگری دو در هفت ماهه امسال بالغ بر 4 هزارو 358 میلیارد و 907 میلیون ریال حق بیمه تولید کرده که رشدی 18.62درصدی دارد .

اما ماده 8 آئین نامه 69 به این نکته اذعان دارد که چنانچه نسبت توانگري مالي موسسه بيمه حسب نظر بيمه مركزي در سطح ۲ باشد، مؤسسه موظف است برنامه ترميم وضعیت مالی خود را براي ۳ سال مالي آتي (به تفكيك سالانه) تهيه و جهت رسيدگي به بيمه مركزي ارائه دهد. در اين برنامه موسسه بيمه بايد نشان دهد كه چگونه نسبت توانگري مالي خود را ظرف ۳ سال حداقل تا سطح ۱ ارتقاء خواهد داد. در برنامه ترميم وضعيت مالي مؤسسه بيمه باید به نحوه تامين منابع مالی قابل دسترس جهت پرداخت معوقات و بدهیها با اولويت بيمه گزاران و زمانبندي و اولويت بندي پرداخت معوقات و بدهيها به تفكيك بدهي به بيمه گزاران و ساير بستانكاران با رعايت قوانين و مقررات مربوط و نحوه كاهش ريسك (بويژه ريسكهاي بيمه گري، اعتبار، نقدينگي و بازار اشاره شود . 

این موارد در حالی به شرکت های این گروه ابلاغ شده است که آمارهای عملکرد بسیاری از شرکت ها نشان می دهد که حق بیمه تولیدی اعلامی با حق بیمه وصولی شرکت ها متفاوت است . به عبارت دیگر هرچند که آمارها نشان از رشد میزان حق بیمه دارد اما این رشد دارای حبابی به نام فروش های قسطی است .بنابراین باید منتظر ماند و در گزارشات رسمی دید که آیا حق بیمه تولیدی شرکت ها با پرداخت بدهی ها و معوقات همراه خواهد بود و یا خیر و آیا ریسک عملیات بیمه گری کاهش خواهد یافت ؟

از سوی دیگر در آمارهای هفت ماهه نکات دیگری نیز دیده می شود .

بیمه ایران معین در هفت ماهه امسال با تولید 784 میلیارد و 908 میلیون ریالی حق بیمه با 197درصد رشد در این زمینه مواجه است . 

اما در این آمارها تولید حق بیمه در شرکت بیمه ملت با کاهش 9.55درصدی به یک هزارو 804 میلیارد و909 میلیون ریال رسیده است و نسبت خسارت شرکت نیز بالاتر از متوسط صنعت قرار گفته و به 77.49درصد رسیده است. این در حالی است که خسارت های پرداختی شرکت نیز با بیش از 85 درصد رشد همراه است و به یک هزارو 398 میلیارد و 589 میلیون ریال رسیده است . بنابراین به نظر می رسد رئیس انجمن بیمه گران حرفه ای بنادارد با کاهش حق بیمه تولیدی نسبت خسارت را در بیمه ملت کنترل کند .

البته در بیمه دانا نیز روند نشانگر آن است که حق بیمه تولیدی با کاهش مواجه است به گونه ای که شرکت با تولید 8 هزارو 444 میلیارد و 838 میلیون ریال و روند افولی 5.14درصدی حق بیمه در بخش پرداخت خسارت ها با رشد 24.36درصدی همراه است تا جایی که نسبت خسارت شرکت 66.66درصد رشد دارد .بر این اساس در مجموع بیمه دانا در هفت ماهه ابتدای سال 5 هزارو 629 میلیارد و 745 میلیون ریال خسارت پرداخت کرده است .بنابراین بیمه دانا با سهم 6.33درصدی از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور سهم 8.12درصدی در پرداخت خسارت ها دارد .

در بخش رشد حق بیمه های تولیدی نکته جالب اینکه بیمه حافظ بدون مدیر عامل 85 درصد رشد در این بخش را رقم زده است و پس از ایران معین دومین رتبه متعلق به این شرکت است . بیمه سرمد با بیش از 66 درصد و بیمه البرز با بیش از36درصد در این گروه قرار می گیرند .
گزارش های بیمه مرکزی اذعان دارد که حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با ۱۲/۹ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۳۳/۴ هزارميليارد ريال رسيد و سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به حدود ۵۶/۷ درصد رسيد و ۴۳/۳ درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد. 
براین اساس تنها ۸ شركت‌ بيمه ايران، آسيا، البرز، دانا، پارسيان، معلم، كوثر و كارآفرين (هر يك داراي سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع ۸۲/۲ درصد از حق بيمه توليدي بازار را به خود اختصاص داده اند.
تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت نيز با ۷/۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۲۶/۸۸ ميليون فقره بود و ۳۴/۳ درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشت و ۳۰/۸ درصد از حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بود. سهم بيمه هاي زندگي و بدنه اتومبيل به ترتيب به ميزان ۱۰/۳ و ۵/۳ درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.

اما در بخش خسارت پرداختی شركت‌هاي بيمه حدود ۶۹/۳ هزارميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت کردند كه در مقايسه با هفت ماهه اول سال قبل، ۲۱/۲ درصد رشد نشان مي‌دهد. ۵۵ درصد از خسارتهاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد . شركت هاي بيمه بيش از ۱۳/۷ ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت ‌نمودند كه در مقايسه با ۷ ماهه سال قبل ۳۲/۹ درصد رشد داشته است. ۳۹/۶ درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است. ۳۳/۹ درصد از خسارتهاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت. بيمه هاي بدنه اتومبيل و زندگي به ترتيب حدود ۶/۸ و ۶/۵ درصد از خسارتهاي پرداختي بازار بيمه سهم دارند.
بر این اساس نسبت خسارت كه حاصل تقسيم خسارت پرداختي به حق بيمه توليدي بر حسب درصد است. در محاسبه اين نسبت مبالغ خسارتهاي معوق، ذخاير حق‌بيمه، كارمزد شبكه فروش و هزينه هاي اداري- عمومي دخالت داده نمي شود. براين اساس طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه نزديك به ۵۲ درصد بود و در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۶ واحد افزايش نشان ‌داد. 
نسبت خسارت ۹۹ شركت بيمه متقابل كيش، نوين، ملت ، سينا ، دانا، ميهن، آسيا، پارسيان و ايران بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه بوده است. ۴ رشته‌ بيمه اعتبار، بدنه اتومبيل، شخص ثالث و مازاد و درمان نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند.
پس از رشته هاي نامبرده، نسبت خسارت رشته‌ هاي مسئوليت و حوادث راننده بالاتر از اين نسبت در ساير رشته هاي بيمه بوده اما پايين تر از نسبت خسارت بازار بيمه قرار دارند.   

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود