امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/14 1394

ایران و جهان - جدیدترین اطلاعات از وضعیت مالی بیمه البرز حاکی از آن است که سرمایه گذاری هایش در سهام با بیش از 39 میلیارد تومان کاهش ارزش رو به رو است و حسابرس تاکید دارد که در این خصوص بیمه البرز مبلغی پیش بینی نکرده است .

به گزارش ایران و جهان ، بیمه البرز در گزارش 6 ماهه عملکرد سال جاری اذعان دارد که سرمایه گذاری هایش در سهام سایر شرکت‌ها با کاهش ارزش 39 میلیارد و 183 میلیون تومانی رو به رو است . 

همچنین حسابرس در پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند سال جاری بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه این شرکت نیز اذعان دارد که با توجه به قیمت های سهام احتساب مبلغ حدود 63 ميليارد تومان زيان کاهش ارزش بابت سرمايه‌گذاريهاي کوتاه مدت سريع المعامله ضرورت دارد، که البته بیمه البرز از اين بابت مبلغي در صورت مالي مورد گزارش پيش بيني نکرده است و حسابرس اذعان دارد که بر اساس ارزيابي شواهد موجود، نسبت به عدم نياز به احتساب زيان کاهش ارزش سرمايه گذاري ها براي سال 1394، متقاعد نشده است.

این در حالی است که بیمه البرز برای مبلغ 637 میلیارد تومان بابت بخشي از مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان که اقلام سنواتي است بالغ بر 1.83 ميليارد تومان هزينه مطالبات مشکوک الوصول در حسابهاي سنوات گذشته منظور کرده و حسابرس تاکید دارد که احتساب هزينه بيشتر از اين بابت ضرورت دارد، اما به دليل عدم ارائه جدول تجزيه سني مطالبات مذکور و سوابق پيگيري وصول مطالبات، تعيين مبلغ تعديلات در شرايط حاضر میسر نیست .
بر این اساس اگر قرار بود که تنها 100 درصد این مبلغ نیز ذخیره گیری شود مبالغی بیش از این ها باید در حساب ها منظور شود .

این در حالی است که مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با ایران و جهان اذعان کرده بود که ذخیره گیری خسارت های معوق در صنعت بیمه پاشنه آشیل صورت های مالی شرکت های بیمه است . بنابراین حساب آرایی در این سرفصل از طریق فرآیند های انتقالی به سال های بعد دائما با خسارت معوق بازی می کند و بر این اساس مبالغ بالاتر یا پایین تر اعلام می شود .

تاجدار با بیان اینکه مطالبات مشکوک وصول شرکت های بیمه به معضل تبدیل شده است و جای ذخیره گیری برای این مطالبات درصورت های مالی بیمه ها خالی است ، متذکرشد: شرایط رکود اقتصادی کشورروی حق بیمه های وصولی صنعت بیمه تاثیر منفی داشت و بدین ترتیب حجم مطالبات مشکوک الوصول رشد فزاینده ای دارد و باید شرکت های بیمه برای مدیریت آن ذخایر لازم را محاسبه و درمواردی هزینه سوخت شده منظور نمایند که به نظر می رسد تنظیم آیین نامه اجرایی آن دربیمه مرکزی ایران کلید خورده است. 

تاجداردرپاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا گزارش حسابرس به صاحبان سهام به تنهایی کفایت نمی کند؟ " توضیح داد: درگزارش حسابرسی اعداد و اراقم و حجم مطالبات معوق و مشکوک الوصول به روشنی اعلام نمی شود و حسابرس درگزارش خود به این جمله بسنده می کند:" مستندات ارائه شده توسط شرکت ایشان را متقاعد نکرده . و یا با ارایه لیست مطالبات معوق،همکاران این موسسه متقاعد نشدند " که ذخائر شرکت کافی باشد.هر چند گزارش حسابرس شرکت طبق استانداردهای حسابرسی و گزارش نویسی کاملا صحیح می باشد و اساسا تکلیف دیگری بر عهده حسابرس نیست،لکن این اطلاع رسانی توسط حسابرس صرفا جنبه خبری برای ذینفعان و خصوصا واحد ناظر و سهامداران دارد که حساسیت بیشتری به خرج دهند. 

بنابراین با توجه به نظرات مدیرعامل بیمه البرز نسبت به حساب آرایی شرکت ها ،در خصوص احتساب ذخایر اقدامات لازم به عمل نیامده که مسلما توضیحاتی در این زمینه از سوی وی وجود دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود