امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
09/22 1394

ایران و جهان - زیان انباشته صنعت بیمه در سال گذشته نشان می دهد که علیرغم همه  تلاش های صورت گرفته بخش کوچکی از این زیان پر شده است و صنعت سالها باید برای مستهلک کردن آن تلاش کند . اما این زیان حاصل عملکرد کدام شرکت ها است ؟
به گزارش ایران و جهان، جدیدترین آمارها از صنعت بیمه کشور نشان می دهد که زیان انباشته صنعت تا پایان سال 1393 به 12 هزارو 425 میلیارد و941 میلیون ریال رسیده است . این در حالی است که این زیان در سال 1392 بیش از 14 هزار میلیاردريال بوده است. بر این اساس آمارها نشان می دهد که صنعت بیمه در طول یک سال توانسته تنها حدود 2 هزار میلیارد ریال از این زیان را مستهلک نماید و انتظار نمی رود که در کوتاه مدت شاهد تغییر این وضعیت باشیم. اما اینکه این زیان انباشته توسط کدام یک از شرکت های بیمه ای ایجاد شده تنها می توان از روی صورت های مالی دقیق شرکت ها چنین موردی را اثبات کرد. ذکر این نکته ضروری است که رقم قابل توجه از این زیان متوجه شرکتی است که حدود 40 درصد بازار بیمه کشور را در اختیار دارد و بخشی از آن نیز متوجه برخی شرکت های کوچک خصوصی است . البته بخش دیگری از این زیان نیز مربوط به بیمه مرکزی نیز است .
بنابر سالنامه آماری سال 1392سرمایه بیمه مرکزي 120 میلیارد تومان وزیان انباشته درپایان سال 1392 بیش از 420 میلیارد ریال گزارش شده است . هرچند که بیمه مرکزی در خصوص زیان انباشته شرکت ها و خود اطلاعاتی منتشر نکرده است و تنها بخش کوچکی از این زیان مستهلک شده بنابراین به نظر می رسد همچنان این زیان وجود دارد. 
بنابراین به نظر می رسد مستهلک کردن این زمان زمان زیادی خواهد برد . اما زیان انباشته شرکتها چگونه ایجاد شده است؟ درپاسخی کوتاه باید اذعان داشت که عدم ارائه نرخ های فنی و روند صعودی خسارت به افت حق بیمه تولیدی تولیدی در هفت ماه ابتدای امسال نشان می دهدکه رقابت های ناسالم صنعت معضلی است که گره این معضل را هر روز سخت تر می کند.

از سوی دیگر در حالی که شرکت های بیمه بر اساس آئین نامه 60 تنها می توانند درموارد معدودی سرمایه گذاری داشته باشند ،وضعیت موجودصنعت نشان می دهد که شرکت ها با یک یا چند گزینه محدود مواجه اند. وضعیت راکد بازار مسکن و ساختمان سبب شده است که سرمایه گذاری های شرکت ها در این بخش به قفل شدن نقدینگی منجر شود .

از سوی دیگر وضعیت نامناسب بورس در سال های اخیر سرمایه گذاری شرکتها در این بخش را با معضلاتی مواجه کرده است به طوری که بیمه البرز در گزارش شش ماهه ابتدای امسال خود اعلام کرده که از محل سرمایه گذاری در سهام سایر شرکت‌ها با ذخیره کاهش ارزش سهام به مبلغ 391 میلیارد و 833 میلیون ریالی مواجه شده است . هرچند که این رقم بالغ بر 10درصد سرمایه فعلی بیمه البرز را تشکیل می دهد اما این ذخیره کاهش ارزش سهام تنها مربوط به بیمه البرز نیست و بیمه پاسارگاد نیز از محل معاملات سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس با کاهش ارزش سهام یک میلیارد و 774 میلیون ریالی مواجه بوده است . البته بیمه سامان نیز از محل معاملات سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس نیز بالغ بر 54 میلیارد و 297 میلیون ریال با کاهش ارزش مواجه بوده است .
بنابراین تنها گزینه موجود مطلوب سرمایه گذاری سپرده بانکی است و چنانچه سود بانکی کاهش یابد شرکت های بیمه مامنی برای کاهش زیان ها نخواهند داشت و با وضعیت فعلی بازار بورس مسلما بیمه ها روند نزولی ارزش سرمایه گذاری ها مواجه خواهند شد .

البته گزارشات رسمی اذعان دارد که به طور مثال شرکت بیمه پاسارگاد که در شش ماهه ابتدای سال از محل سود سپرده های بانکی بلند مدت 225 میلیارد و 448 میلیون ریال سود به دست آورده اند و بیمه کارآفرین نیز از محل سود سپرده های بانکی بلند مدت بالغ بر 331 میلیارد و77 میلیون ریال به دست آورده است .

پس با زنگ خطر کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به نظر می رسد که بیمه ها باید به سمت درآمدهای بیمه گری حرکت کنند.

بنابراین با هدایت عملکرد شرکت های بیمه به سمت سود آوری می توان به آینده شرکت ها امیدوارتر بود . در کنار این موضوع بایدبه این نکته نیز توجه داشت که آئین نامه 90 به تنهایی نمی تواند ریسک عملیات بیمه گری را که نتیجه مدیریت شرکت ها است هدایت کند و همان طور که رئیس کل در همایش اخیر بیمه و توسعه اذعان داشت که مدیران و کارشناسان صنعت به دلیل تحریم ها نتوانسته اند دوره های مختلف بیمه ای را در مراکز معتبر علمی در دنیا برگزار می شود،سپری کنند باید نسبت به آشتی صنعت با مراکز علمی معتبر جهانی و آموزش های لازم در این خصوص امیدوار بود. 
از سوی دیگر چنانچه خسارت معوق شرکت ها به حیطه پرداخت نزدیک شود منابع قابل توجهی در شرکت ها باقی نمی ماند و با توجه به اینکه افزایش سرمایه شرکت های بیمه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است 
شرکت ها با معضل نقدینکی مواجه می شوند و در نهایت به این موضوع خواهیم رسید که شرکت ها به زیان می رسند .این در حالی است که سرمایه شرکت های بیمه در سال گذشته بالغ بر 27 هزارو 714 میلیارد و 960 میلیون ریال بود و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بالغ بر 35 هزارو 686 میلیارد و 172 میلیون ریال گزارش شده است .  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود