امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
08/10 1394

ایران و جهان - جدیدترین اطلاعات مالی از عملکرد تیم مدیریتی بیمه دانا نشان می دهد در شش ماه ابتدای سال جاری «دانا» با کاهش ارزش 12 ميلياردو و 556 میلیون دریالی دربخش ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس مواجه بوده است و با احتساب این زیان مبلغ 178 میلیارد و 98 میلیون ریال از محل درآمدهای سرمایه گذاری حاصل کرده است .


به گزارش ایران و جهان، بیمه دانا که در شش ماهه ابتدای امسال رشد بسیار اندک 4درصدی در بخش حق بیمه های صادره را به ثبت رسانده و حق بیمه صادره را مبلغ 7 هزارو 561 میلیارد و 195 میلیون ریال گزارش کرده اعلام می کند که خسارت پرداختی شرکت به 4 هزارو 732 میلیارد و 941میلیون ریال رسیده است ودر بخش خسارت 27درصد رشد داشته است . صورت سود وزیان این شرکت حاکی از این است که در احتساب ذخایر حق بیمه 77 درصد روند نزولی داشته به گونه ای که این سرفصل از یک هزارو 746 میلیارد و 680 میلیون ریال در 6 ماهه منتهی به 31 شهریور سال 93 به 395 میلیارد و 060 میلیون ریال در سال جاری رسیده است که البته نتیجه این تغییرو همچنین کاهش 75 درصدی ذخایر خسارت تاثیر ناچیزی در سود داشته به گونه ای که سود خالص شرکت از 42 میلیاردو 497 میلیون ریال به 46 میلیارد و 41 میلیون ریال در 6 ماهه ابتدای سال جاری رسیده است . به عبارت دیگر بخشی از ذخایر شرکت آزاد شده است .


اما در بخش دیگری از اطلاعات رسمی مالی این شرکت ارقام و اعداد دیگری عملکرد شرکت را روایت می کند . ویترین دارائی های بیمه دانا نشان می دهد که سومین بیمه کشور بالغ بر 9 هزارو 241 میلیارد و 490میلیون ریال مطالبات از بيمه‌گذاران و نمايندگان دارد و این رقم عمده مطالبات در پایان سال مالی گذشته نیز 8 هزارو 986 میلیارد ریال بوده است . به عبارت دیگر حدود نه برابرسرمایه این شرکت در دست بیمه گذاران ونمایندگان است که تا زمان ارائه گزارش به حطیه وصول درنیامده است و مشخص نیست که چه مقدار از این مبلغ سنواتی و مشکوک الوصول یا لاوصول است. این در حالی است که کل پرتفوی شرکت در شش ماه اول سال جاری حدود 700 میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر بیمه دانا به عنوان یکی از شرکت های قدیمی صنعت بیمه به میزان هزارو 639 میلیارد و 286 میلیون ریال بدهی به نمایندگان و بیمه گذاران و بالغ بر 3 هزارو 463 میلیارد و 677 میلیون ریال حساب های پرداختنی دارد و با احتساب 181 میلیارد تومان ذخیره خسارت معوق این ارقام نشانگر این است که بیمه دانا با مشکل نقدینگی ووصول مطالبات و پرداخت بدهی وخسارت مواجه است . 


نکته مهم دیگر هزینه كارمزد و كارمزد منافع شرکت است که 54 درصد رشد نشان می دهد .البته درآمد كارمزد و كارمزد منافع اتكایی 19درصد کاهش را نشان می دهد . به عبارت دیگر این عملکرد بیانگر آن است که گرایش به اخذ پرتفوی، بیشتر به سمت افزایش هزینه و کاهش درآمد است و با این حساب به نظر می رسد که نمایندگان و کارگزاران از وضعیت بهتری نسبت به سایرین ذینفعان از جمله سهامداران عدالت برخوردارند، به گونه ای که هزینه كارمزد و كارمزد منافع به 513 میلیارد و 553 میلیون ریال رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل 334 میلیارد و 357 میلیون ریال بوده است .در کنار این عامل رشد 20درصدی هزینه های اداری و عمومی وحدود ده درصدی حق بیمه صادره به بیش از 751 میلیارد ریال رسیده است که از نکات دارای اهمیت این شرکت است.
جمع بندی این است که سود خالص هر سهم از 42 ریال در مدت مشابه سال قبل به 45 ریال در شش ماهه ابتدای سال رسیده است.
مانند سایرشرکت ها بخش قابل توجهی از پرتفوی این شرکت را رشته ثالث و درمان تشکیل می دهد و بیمه دانا سود فعالیت بیمه ای خود را درشش ماه اول سال 94 در بخش ثالث 356 میلیارد و 363 میلیون ریال اعلام کرده در صورتی که این شرکت در این رشته در سال گذشته و در مدت مشابه 349 میلیاردو 808 میلیون ریال زیان گزارش کرده است و نکته دیگر زیان ناخالص فعالیت بیمه ای در رشته نامشخص سایر به مبلغ 177میلیارد ریال است که به دلیل اینکه این گزارش هنوز حسابرسی نشده ایران و جهان نمی تواند توضیحات بیشتری در این خصوص را منتشر کند . بیمه دانا از معدود شرکت هایی است که در گزارش های خود به سود آوری ثالث اشاره دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود