امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
10/4 1401

گروه سایبان - اخیرا اولین مدیرعامل بیمه ایران معین در توئیتی اعلام کرده که رویکرد غلط تغییر کاربری این شرکت موجب ضرر بیت المال و اضمحلال این شرکت تاثیرگذار در رشد و توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده.

اواخر سال گذشته بود که تغییر موضوع فعالیت این شرکت بیمه ای خبر ساز شد. بیمه ایران معین طبق درخواستی خواسته بود که موضوع فعالیت این شرکت به اتکایی تغییر پیدا کند.

مدیرعامل وقت این شرکت پس از ارائه این درخواست به عنوان عضو هیات مدیره بیمه ایران منصوب شد و اجرای طرحی که زمان او به بیمه مرکزی ارائه شد به مدیر دیگری سپرده شد.

از زمان انتصاب مدیرعامل جدید این شرکت خبری در خصوص تعیین تکلیف بیمه گذاران سابق و خسارت دیدگان شرکت اطلاع رسانی نشده است. بر همین اساس طرح چند پرسش در این خصوص ضروری به نظر می رسد.


1- با توجه به اینکه بیمه ایران دارای ظرفیت قابل توجه نگهداری ریسک در کشور است، تولد بیمه اتکایی ایران معین با سرمایه ای کمتر از شرکت مادر با چه توجیهی صورت گرفت؟


2- در حالی که بیمه ایران به دلیل حضور بیمه ایران معین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شعب فعال قابل توجهی نداشت، تکلیف پرتفوی این شرکت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی چه شد؟ و این پرتفو به چه شرکتی واگذار شد؟


3- خسارت دیدگان پس از تغییر فعالیت به کجا مراجعه کردند؟


4- با توجه به اینکه مجوز فعالیت شرکت های فعال در مناطق آزاد و ویژه از سوی دبیرخانه این مناطق نیز مورد بررسی قرار می گیرد، آیا تغییر زمینه فعالیت نیز به تائید این دبیرخانه رسید؟


5- تکلیف کارمندان این شرکت پس از تغییر زمینه فعالیت چه شد؟ و کارمندان با سابقه این شرکت در این شرایط اقتصادی چه می کنند؟


6- زیرساخت های این شرکت برای بیمه های مستقیم طراحی شده بود، پس از تغییر موضوع فعالیت زیرساخت های قبلی قابل بهره برداری است؟


7- با وجود طرح تغییر موضوع فعالیت، دفتر جدید کیش ایران معین به چه دلیل راه اندازی شد، در حالی که عملیات بیمه اتکایی نیاز چندان به نقاط تماس با مشتریان مستقیم ندارد؟


8- مدیرعامل وقت این شرکت در شهریور ماه سال گذشته با دنیای اقتصاد مصاحبه ای داشته . او در این مصاحبه با اشاره به طرح بزرگ تسهیلات بیمه‌ای «مهر ایران معین» در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفته: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و ضرورت همراهی با بیمه‌گذاران در فضای اقتصادی متاثر از کرونا، بیمه ایران معین با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، امکان برخورداری از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید بیمه‌نامه را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فراهم کرده که در این راستا توانستیم در قالب این طرح، در نزدیک به ۸ ماه گذشته بیش از ۲۰هزار بیمه‌نامه خرد با حق بیمه‌ای معادل ۳۰میلیارد تومان توسط نمایندگان شرکت بفروشیم. در این طرح که شامل انواع بیمه‌های اموال و اشخاص می‌شود، تا حد امکان توازن لازم را ایجاد کردیم و فقط ثالث‌فروشی نکرده‌ایم. بنابراين بيمه ايران معين تا شهريور سال گذشته به گفته مدير وقت عملکرد موفقي داشته. در همين زمينه حالا سوال اين است که چرا در مدتي کوتاه طرح تغيير موضوع فعاليت تنظيم شده؟ و تکليف بيش از 900 ميليارد تومان پرتفوي اين شرکت به کجا رسيده است؟


9- مديرعامل وقت بيمه ايران معين در شهريور ماه سال گذشته در گفت و گو با دنياي اقتصاد از تلاش براي افزايش سهم بازار اين شرکت گفته بود اما در نامه اي که از سوي بيمه مرکزي به اين شرکت در تاريخ 28 مهرماه ارسال شده، مديرکل پذيرش موسسات و دفاتر بيمه اي بيمه مرکزي تغيير موضوع فعاليت اين شرکت را بلا مانع اعلام کرده. سوال اين است که اين چرخش استراتژي در اين مدت کوتاه با چه رويکردي بوده و اساسا اگر قرار بر تغيير موضوع فعاليت بوده چرا تلاش براي افزايش سهم بازار صورت مي پذيرفته ؟


10 – ذخاير رياضي بيمه گذاران عمر به عنوان يکي از اصلي ترين ذي نفعان شرکت هاي بيمه در شرکت جديد اتکايي و در افزايش سرمايه هاي متعدد اين شرکت چه نقشي دارند و اساسا تکليف اين بيمه گذاران اکنون چيست؟


11- آیا مدیرعامل فعلی شرکت باتنها سابقه عضویت در هیات مدیره بیمه دی می تواند این نهاد تازه متولد شده تخصصی را راهبری کند؟

11- نقش بيمه مرکزي ، وزارت اقتصاد و نهاد هاي نظارتي در اين تغيير چگونه تبيين مي شود؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود