امروز: سه شنبه، 28 فروردین 1403
08/10 1400

 







گروه سایبان - بیمه مرکزی با درخواستی که مهرماه امسال از سوی بیمه ایران معین مبنی بر تغییر ماهیت فعالیت ارائه شده موافقت کرده است، اما چرا شرکتی که قرار است کاربری خود را تغییر دهد، نسبت به تجهیز شعبه ای جدید در منطقه آزاد کیش اقدام کرده است؟

 

بیمه ایران معین 12 مهرماه نامه ای را به همراه طرح توجیهی به منظور تغییر موضوع فعالیت به بیمه مرکزی ارسال کرده است و 28 مهرماه یعنی پس از 11 روز کاری نهاد ناظر موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است.


اما چرا در شرایطی که بیمه ایران حتی برای برگزاری مراسم  های داخلی خود با توصیه هایی از سوی مقام بالادستی برنامه را متوقف می کند چنین برنامه ای در دستور کار قرار گرفته ؟


و چرا  فرزندبیمه ایران هراز چند گاهی مامور به فعالیت هایی می شود که پس از چندی برخی از آنها متوقف شده است؟


چندی پیش بود که بیمه ایران تصمیم گرفت که صدور بیمه های زندگی مان را به بیمه ایران معین بسپارد . هرچند که این طرح موقت با اما و اگرهایی از سوی برخی صاحب نظران همراه و معلوم نشد که آیا کار کارشناسی بر روی طرح انجام شده یا خیر پس از چندی متوقف شد، حالا از بیمه مرکزی خبر می رسد که نهاد ناظر با درخواست تغییر موضوع فعالیت این شرکت که از عملیات بیمه ای مستقیم به عملیات اتکایی ارائه شده است موافقت و طرح توجیهی آنرا تائید کرده است.

اما آیا طرح توجیهی ارائه شده از سوی مدیران بعدی شرکت نیز مورد تایید قرار خواهد گرفت یا پس از چندی مانند بیمه مان منوقف میشود؟

از سوی دیگر بیمه مرکزی اعلام کرده که تغییر موضوع فعالیت شرکت به بیمه های اتکایی با رعایت قوانین و مقررات بلا مانع است.

بیمه مرکزی اعلام کرده که پروانه فعالیت اتکایی پس از اقدامات اصلاحی لازم صادر خواهد شد.

اما در حالی که بیش از 95 درصد سهام بیمه ایران معین به صورت مستقیم و مابقی سهام به صورت غیر مستقیم در اختیار بیمه ایران است و سهم بزرگی از بازار بیمه اتکایی کشور در اختیار بیمه ایران قرار دارد، چرا شرکت بیمه ایران معین قرار است تغییر کاربری به عنوان بازویی اتکایی دهد؟


این در حالی است که بیمه ایران بالغ بر 15 درصد سهام بیمه اتکایی امین را مستقیما در اختیار دارد. از سوی دیگر 7 درصد سهم این شرکت در اختیار بیمه ایران معین و 13 درصد آن در اختیار توسعه کسب و کار سبا است.

بیمه ایران در حالی قرار است بازوی اتکایی خود را مستقل کند که پروانه فعالیت این شرکت در منطقه آزاد صادر شده است.

آئین نامه 100 شورای عالی بیمه در ماده ۲ آورده است تشکیل موسسه بیمه صرفاً به صورت «شرکت سهامی عام» ایرانی یا «شرکت تعاونی سهامی عام» ایرانی که سهام آن با نام بوده و با رعایت قانون تأسیس و طبق قانون تجارت به ثبت رسیده باشد، امکان‌پذیر است.

در ماده ۴ همین آئین نامه آمده است که وزارتخانه‌ها، موسسه‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های موضوع ماده ۲ ‹‹قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت›› نمی‌توانند جزء موسسین موسسه بیمه باشند.


با توجه به مقررات مذکور پرسش های مهم و اساسی در این زمینه این است که در شرایطی که وضعیت مدیریت بیمه ایران برای روزهای آینده با گمانه زنی هایی همراه است و نهادهای بالادستی در خصوص جابه جایی منابع انسانی در شرکت های دولتی و یا حتی مراسم های داخلی بیمه ایران توصیه هایی داشته اند، چگونه تغییر موضوع فعالیت یک شرکت مورد تائید قرار می گیرد؟

از سوی دیگر بیمه ایران معین با این تغییر کاربری باید از مقررات موسسات غیردولتی تبعیت کند یا همچنان دولتی خواهد ماند؟


همچنین منابع سرمایه ای شرکت از طریق بیمه ایران تامین خواهد شد یا از طریق بورس ؟

گسترش فعالیت دولت در حیطه فعالیت های اتکایی با توجه به شرایط تحریم در حالی صورت می گیرد که رفته رفته باید بیمه مرکزی نیز ماهیت فعالیت خود را روشن کند. کاهش سهم اتکایی اجباری بیمه مرکزی سال ها در طول برنامه های توسعه تکرار شده و به نظر می رسد با تجهیز سرمایه بیمه های اتکایی بیمه مرکزی نیز باید در حیطه فعالیت های نظارتی متمرکز باشد. از سوی دیگر به نظر می رسد سرمایه ۵۶۰ میلیارد تومانی بیمه ایران معین در بخش اتکایی اثر قابل توجهی نخواهد داشت و تنها سهم دولت در این بخش اضافه می شود.

زیان انباشته ایران در سال های اخیر نتیجه پذیرش ریسک سایر بازیگران صنعت بیمه نیز بوده است و حالا ظاهرا قرار است که با تغییر موضوع فعالیت این معین سهم بیشتری از این ریسک ها در سبد دولت متمرکز شود.
وزیر اقتصاد در جمع مدیران عامل شرکت های بیمه اذعان کرده که یک ده آباد بهتر از صد ده ویران است. به عبارت دیگر یک اتکایی قوی بهتر ازاتکایی های کوچک است.

با وجود چنین برنامه ای در بطن بیمه ایران معین هنوز دلیل افتتاح ساختمان جدید و فعالیت های نمایشگاهی آن روشن نیست، چراکه شرکت های اتکایی با توجه به ماهیت فعالیت ها از رفتارهای بازاریابی و مانند حضور در نمایشگاه ها و توسعه شعب بی نیاز هستند.

همچنین تکلیف نیروی انسانی این شرکت، شعب فعال آن در مناطق آزاد و پرتفوی فعلی این شرکت چه خواهد شد؟ 
آیا قرار است با انتقال نیروی انسانی به بیمه ایران هزینه های دولت افزایش یابد؟
در حالی که شرکت های دولتی ملزم به واگذاری شرکت های زیرمجموعه اند چگونه یک شرکت دولتی چنین برنامه ای را برای زیرمجموعه خود تدارک می بیند؟


و در حالی که بنابر نامه معاون اول رئیس جمهور هرگونه انتصاب و جا به جایی در شرکت های دولتی باید با هماهنگی با مسئولین بالادستی باشد در بیمه ایران و شرکت های زیرمجموعه چگونه چنین برنامه هایی به تصویب می رسد؟منافع چنین تصمیمی چه خواهد بود؟آیا بخشنامه معاون اول از سوی این شرکت رعایت می شود؟


رازپول از دریافت هرگونه پاسخ از سوی بیمه ایران و بیمه ایران معین استقبال می کند و انتشار آنرا برابر با قانون مطبوعات وظیفه و رسالت خود می داند.  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود