امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
08/26 1392

ایران و جهان- چین این غول آسیایی کم کم به عنوان یک صادر کننده تمام عیار سوخت دیزل و نفت سفید هواپیما ها ظهور می کند.
به گزارش ایران و جهان به نقل از گلف نیوز ،افزایش صادرات سوخت دیزل در سال جاری در بازار محصولات نفتی آسیا سر و صدایی به پا کرده و منافع فراوان در فروش نفت سفید هواپیما ها را تحت الشعاع قرار می دهد.
در حالی که گازوئیل بازار بزرگتری را نسبت به سوخت هواپیما در اختیار گرفته، موضوع مورد بحث این است که افزایش حضور چین در بازار نفت سفید هواپیما تاثیر بزرگتری بر روی تعادل موجود میان عرضه و تقاضا و در نتیجه فرایند قیمت گذاری می گذارد.
چین با صادر کردن نزدیک به هشتصد هزار تن نفت سفید هواپیما در ماه جولای، نسبت به مدت مشابه یک سال قبل 34 درصد رشد داشته و با جهشی 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2012 در هفت ماه نخست سال جاری رقم صادرات این نوع سوخت را در مجموع به فراتر از 5 میلیون تن رسانده است. صادرات نفت سفید هواپیمای چین در این مدت روزانه رقم 188 هزار بشکه را ثبت کرده که سه برابر صادرات دیزل سبک این کشور است.
با این وجود چین بازیگر بزرگی در بازار نفت سفید جت به شمار رفته و این موضوع بر روی فرایند قیمت گذاری این نوع سوخت و همچنین دیزل در آسیا تاثیر می گذارد. فروش نفت سفید هواپیما به ایرلاین های خارجی صادرات چین را افزایش داده است.
افزایش تاثیر چین بر بازار های نفت آسیا بستگی به نحوه استفاده از ظرفیت اضافی پالایشگاه های چین دارد. پالایشگاه های این کشور در هفت ماه نخست سال با 4.5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به طور متوسط 9 میلیارد و ششصد بشکه نفت خام را روزانه تصفیه می کنند.
به هر حال، تولید سوخت دیزل با نیم درصد افزایش به 3.54 میلیون بشکه در روز و تولید نفت سفید نیز با شانزده درصد رشد به حدود 513 هزار بشکه در روز رسید.
این رقم نشان می دهد که پالایشگاه ها نفت سفید را به مواد تقطیری در سطح متوسط ترجیح می دهند.
بخشی از این موضوع شاید با رشد نزولی اقتصاد چین در نیمه نخست سال 2013 قابل توجیه باشد که تقاضا برای سوخت دیزل را کاهش داده است.
اما ظاهرا پالایشگاه های چینی این موضوع را درک کرده اند که با افزایش تولید نفت سفید هواپیما و صادرات آن، بازدهی بیشتری نیز نصیب آن ها خواهد شد.
داده های اقتصادی اخیر از برخی نشانه های رشد ناشی از افزایش بودجه برای احداث زیرساخت ها و فعالیت شرکت های صنعتی بزرگ حکایت دارند.
این اقدامات بر اساس پیش بینی های جدید برای افزایش تقاضای سوخت دیزل در چین استوار است.
در همین حال احتمال افزایش 80 درصدی بهره برداری از ظرفیت پالایشگاه ها تا مرز 12 میلیون بشکه در روز وجود دارد. تا پایان سال شاید این رقم به 12 میلیون و 700 هزار بشکه در روز برسد.
حتی با استفاده واقعی از این ظرفیت نیز چین به آسانی قدرت پاسخ به تقاضای در حال رشد سوخت دیزل را به دست آورده اما در همین حال بر مازاد نفت سفید تولیدی برای حرکت هواپیما ها جهت صادرات افزوده می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود