امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
11/2 1392

ایران و جهان - این چندمین بار در سال جاری است که صادرات سیمان به عراق با اما  و اگرهایی همراه می شود . در حالی که دولت عراق در تیرماه سال جاری بحث واردات سیمان از ایران را متوقف کرده بود، اما پس از چندی با رفع موانع این مراوده تجاری از سر گرفته شد. این در حالی است که یک بازرگان به تازگی از محدودیت صادرات سیمان به عراق خبر می دهد .

به گزارش خبرنگار ایران و جهان، بر اساس اعلام تاجر ایرانی دولت عراق برای حمایت از صنعت سیمان داخلی جلوگیری از واردات سیمان ایرانی را در دستور کار قرار داده است.
ظاهرا دولت عراق در مواجهه با فشار تولید کنندگان سیمان در این کشور اقدام به افزایش تعرفه گمرکی سیمان ایرانی به میزان 12 درصد کرده است.

این بازرگان سیمان در تماس با تحریریه ایران و جهان می گوید: چند روز پیش هنگام انجام مراحل صادرات سیمان به عراق متوجه شدیم که باید اطلاعات میزان تولید کارخانه های تولید سیمان در کشور را هم ضمیمه اسناد صادراتی کنیم که پس از مقاومت در این زمینه به دستور مقامات ارشد دولت عراق مرز برای صادرات این محصول به مدت چند روز بسته شد.

این بازرگان ادامه داد: قیمت تمام شده سیمان در ایران بسیار رقابتی تر از مورد مشابه عراقی آن است بر همین اساس تولیدکنندگان سیمان در عراق مترصد این فرصت بودند که با وضع عوارض گمرکی این اختلاف قیمت را به حداقل برسانند.
در حال حاضر بخش قابل توجهی از تولید سیمان ایران برای بازسازی عراق صادر می شود و در صورت بروز چنین اتفاقاتی این صنعت در ایران دچار بحران می شود.

در حالی سهم بازار عراق از صادرات سیمان کشور در سال گذشته به حدود 70 درصد رسید که انتشار اخباری درباره برنامه دولت عراق برای توقف واردات سیمان از ایران از اول بهمن ماه امسال، نگرانی‌های زیادی را در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان سیمان به وجود خواهد آورد.
سیمان به طور عمده، نهمین کالای عمده صادراتی ایران در سال 1391 بود. ایران سال قبل در مجموع، 8300 میلیون دلار سیمان پورتلند (به استثنای سفید) صادر کرد که از این مقدار، صادرات 558.7میلیون دلار آن مربوط به بازار عراق بود. 
همچنین تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در 8 ماهه نخست سال جاری، صادرات سایر سیمان پورتلند(باستثنای سفید)ايران به عراق به مبلغ 446 میلیون و 980 هزارو 523 دلار رسیده است .

برای شنیدن مصاحبه با این بازرگان فایل زیر را اجرا کنید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود