امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
03/24 1394

ایران و جهان - قالب تبلیغات سازمان‏های مالی کشور طبق اصول قدیمی بازاریابی، بر پایه منطق (rational) است و نه از جنس احساس (emotionall). به عبارت دیگر تبلیغات یا بهتر بگوییم ارتباطات بازاریابی، معمولا پیامی با فهرستی از امکانات و مزایا به مخاطب می‌فرستد تا او با عقل خودش دو . دو تا چهار تا کند و بررسی کند که آیا این خدمات مقرون به صرفه است یا خیر؟ و در صورتی که مقرون به صرفه باشدخدمت را انتخاب کند.

کافی است همین صفحه وب سایت ایران و جهان را ببینید و تنوع این پیام‌ها را مطالعه کنید تا متوجه شوید که مزایا و وعده‌هایی که می‏دهند و منطقی است یا احساسی. به نظر می‏آید اگر از در مزیت وارد شویم، تقریبا همه بانک‌ها عین هم هستند. خدمات یکی با (7*) شروع می‌شود یکی با (8*)، یکی 15.1درصد سود می‌دهد و دیگری 15.2درصد ، یکی همراه بانک دارد، دیگری موبایل بانک، و از این دست که فراوان است.
البته این پیام‌ها بی‌تاثیر نیستند، اما در ذهن مخاطب اثر عمیقی نخواهند داشت چراکه ذاتا توانایی اثر عمیق ندارند.

بانک‌ها در رقابت بازاریابی بسیار نزدیک به یکدیگر حرکت می کنند و تفاوت‏شان فقط در تصویری است که از خود بروز می‌دهند. این مقدمه‌ای است برای رسیدن به تبلیغ دو بانک سامان و سپه که در همین صفحه دیده می‌شود. یکی حامی والیبال است و یکی حامی بسکتبال. البته نبودن بانک پاسارگاد در کنار سامان و سپه، نباید باعث فراموشی این بانک و فوتبال شود، اما ظاهرا همراه اول چنان فناپ و پاسارگاد را زیر سایه بودجه بزرگ تبلیغاتی خود قرار داده که گویی سود سرمایه‌گذاری پاسارگاد به جیب خودش نمی‌رود.

دو هواپیمایی قطری و اماراتی 45 میلیون دلار برای بارسلونا و 39 میلیون دلار برای رئال مادرید، در سال گذشته هزینه کردند تا اسمشان روی سینه این بازیکنان بنشیند. هر کدام از این تیم‌ها طرفداران میلیونی را، فقط در کشور خودمان دارند. احتمالا اگر برای همین طرفدار‏های ایرانی، پول مسئله اول نباشد و بخواهند سفری به پاریس بروند، ایران ایر عزیز که اصلا در لیست انتخاب‏های اختیاری نیست!
ایر فرانس هم که 60 -700 سال کهنه کارتر از این هواپیمایی‏های خلیج فارسی است و اسم و سابقه هم دارد، بازی را به دو تیم بارسلونا و رئال خواهد باخت و نهایتا یا قطر ایرویز و یا امارات ایرلاین انتخاب هموطنان ما خواهد بود. شاهد این مدعی، آژانس‏های هواپیمایی و تبلیغات‏شان در روزنامه‏های داخلی است.

سابقه ایرفرانس، همانند بانک سپه است که بسیار کهنه کار است و همین که در مسئولیت اجتماعی خود حمایت از تیم جوان را قرار داده نشان می دهد که به علاقه مندی های ایشان توجه دارد.
اما سامان همانند هر برند جوان دیگری، با یک برنامه اسپانسری فکر شده و استراتژیک، هم اکنون به تیمی گره خورده که یکی از 10 قدرت برتر جهان است. این روزها، آن‏قدر والیبال پی‏گیر و طرفدار دارد و آن‏قدر رقبای قدر و بازی‏های جدی‏ای دارد که هر ایرانی‏ای می‌داند، با یک گل باختن از فوتبال آرژانتین رویایی است که هر 10 سال یک بار تعبیر می‌شود، اما شکست دادن والیبال ایتالیا و برزیل یک عادت است که در سالن آزادی هرسال تکرار می‌شود.
اسپانسر والیبال، سه سال است که بانک سامان است و این هم‏زمان شده با سه سالی که تیم ملی ما بردهای کم‏نظیری بدست آورده است. امسال نیز برای سومین بار است که وارد رقابت‏های لیگ جهانی شده است. این یعنی انتخاب درست در زمان درست. بانک سامان حالا به جای اینکه جار بزند که من بزرگم و پول دارم و پول والیبال را من می‌دهم، بزرگوارانه، مردم را به حمایت معنوی از تیمی که خودش حامی‏اش است دعوت کرده است. والیبال اکنون روی موج افکار عمومی قرار دارد و این یعنی مردم و ورزش دوستان، والیبال را جدی گرفته‌اند و قطعا بخشی از منفعت این جدی گرفته شدن، به سود اسپانسر است.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، سامان سود چند برابری کرد. نه پول به فوتبال پر حاشیه داده، نه همچون دیگران فقط پول داده تا اسمش را به سینه ورزشکاران بچسباند. این را از تبلیغات هوشمندانه و شعار سخاوتمندانه‌اش می‌توان فهمید: پاس بده هموطن.

به نظر می‌آید این برد سامان به خاطر هوشمندی در زمان انتخاب اسپانسرینگ به عنوان یک ابزار بازارسازی و روشی است که در حمایت انتخاب کرده است، شاید یکی از دلایل این موفقیت را بتوان در ساختار سازمانی و نوع نگاه بانک سامان به برند‌سازی دید. بانکی که به مدیریت بازاریابی و توسعه امور مشتریان در کنار روابط عمومی نگاه ویژه‏ای دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود