امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
12/16 1394

گروه سایبان - بسط و گسترش فرهنگ بیمه از جمله وظایف بیمه مرکزی در ایران به  شمار می آید که این بخش در دوره های مختلف مدیریتی بیمه مرکزی به روش های مختلف پیگیری شده است.
در یک سال گذشته شاید برای اولین بار نگرش به مبحث فرهنگ سازی در نظام بیمه ای از یک پختگی و بلوغ رفتاری قابل توجهی برخوردار شده است تا جایکه حدودا در چند ماه گذشته توجه به آموزش پایه ای در مقاطع مختلف دبستان با هدف بازتعریف فرهنگ بیمه در منازل از جمله این رفتار هاست که قطعا ثمرات ارزشمندی را چه در آینده ای نزدیک و چه در آینده دور برجای خواهد گذاشت.


از سوی دیگر ضریب نفوذ بیمه، یکی از شاخص‌های رفاه اجتماعی و نشانه‌ی رشد، پیشرفت و بالندگی بیمه در یک کشور است، شاخص ضریب نفود بیمه در سطح جهانی در سال گذشته میلادی 6.2 درصد بوده است و در ایران این رقم تنها 1.9 درصد است و همین موضوع سبب شده بحث فرهنگ‌سازی برای صنعت بیمه، بیش از گذشته داغ شده است تا جایی که بیمه مرکزی در جدیدترین اقدام خود در خصوص گسترش فرهنگ بیمه اقدام به طراحی پیام های گرافیکی با نگرش دلایل باورپذیری برای مدیریت و خرید ریسک در آینده کرده است . بیمه مرکزی به عنوان نهادی دولتی که وظیفه سیاستگذاری و نظارت در حوزه بیمه کشور را دارد، با احساس نیاز نسبت به فرهنگ‌سازی در خصوص ضرورت وجود بیمه در زندگی امروزی، با همین دغدغه‌ها به سراغ کانون ایران نوین رفته و خواستار ارائه راهکاری خلاقانه به سراغ مقوله فرهنگ شده است. فضایی که تا به امروز کمتر مورد استفاده قرار گرفته بود.

«حمید قنبری» مدیر کمپین جدید بیمه مرکزی می‌گوید، به دلیل اینکه این کمپین گرافیک محور بود، تمام مراحل ایده‌پردازی تا اجرا در آتلیه طراحی گرافیک کانون ایران نوین شکل گرفت، دستور کار اصلی ما نشان دادن اهمیت بیمه در زندگی افراد برای یک گروه گسترده از مخاطبان بود که از کودکان که مخاطبان اصلی یک فرآیند فرهنگ‌سازی هستند تا سالمندان که آسیب‌پذیری بیشتری در یک حادثه دارند را در بر می‌گرفت.


در همین زمینه «امیر صحاف‌نیا»، مدیر هنری این کمپین در خصوص فرآیند رسیدن به ایده‌ی خلاقه، تصاویر و متون تبلیغاتی این کمپین می گوید: برای رسیدن به ایده، اتاق فکرهای متعددی برگزار شد که در همگی آن‌ها به 3 مورد
بُعد فرهنگسازی ، سادگی روایت و باور پذیر بودن آن اهمیت داده شد.

مسلماً در برخورد با مقوله فرهنگ می‌توان از ابزارها و شاخص‌های متفاوتی استفاده کرد. اما ما به سراغ روایت یک حادثه از نوع نزدیک رفتیم.
اصولاً در تبلیغات شرکت‌های بیمه‌ای از نشان دادن حادثه خودداری می‌کنند و همیشه با به تصویر کشیدن فضای آرام بعد از حادثه (بعد از ورود بیمه به حادثه) سعی در القاء تاثیر بیمه در زندگی با به وجود آوردن آرامش خاطر دارند و همیشه خلاء این نوع رفتار در تبلیغات به چشم می‌خورد. رفتاری که با روایتی خاص از حادثه، بتواند مخاطب را بصورت احساسی درگیر پیام ما کند.

به گفته وی در ادبیات تبلیغ، استفاده از این مسیر می‌تواند مثل یک شمشیر دو لبه عمل کند زیرا از یک سو مخاطب با همزاد پنداری تاثیر بیشتر و عمیق‌تری از آن می‌گیرد و از سوی دیگر چون تاثیر آن بروی مخاطب کنترل شده نیست، می‌تواند باعث بروز رفتاری غیرقابل پیش‌بینی در او شود.

صحاف‌نیا یکی از چالش‌های اصلی در طراحی ایده‌ها را دوری از القای حس منفی در آگهی‌ها می‌دانست و گفت: چالش اصلی ما در این مسیر یافتن راه‌حلی بود که بتوانیم بدون ایجاد حس منفی تصویر حادثه را برای انتقال پیام مورد نظرمان به بیننده روایت کنیم.
پیام این کمپین مستقیماً به ضرورت بیمه در زندگی اشاره داشت و تا حدودی با استراتژی ایجاد ترس اما به صورتی تلطیف شده، خلق شد: «حادثه اتفاق می‌افتد حتی برای شما»

این پیام از چند کلمه‌ی ساده ساخته شده است اما معنای دشواری دارد، چگونه می‌توان به مخاطب گفت که خانه تو، ماشین تو، خود تو و آنچه برای تو مهم است در معرض حادثه قرار دارد؟
ما برای این موضوع باید ابتدا آسیب‌پذیر بودن آن‌ها را نشان می‌دادیم، بنابراین به سراغ ایده‌ی جایگزینی متریال ارزش‌هایی که باید بیمه شوند با متریالی آسیب‌پذیر مطرح شد.

کاغذ به دلیل آسیب‌پذیری که در ذات خود داشت، می‌توانست ما به ازای تصویر مناسبی برای منتقل کردن ایده ما باشد همچنین کاغذ به واسطه کاربری روزانه آن المان راحت و قابل باوری است که از خشونت حادثه کم می‌کند.

وی در مورد تکنیک‌های خلق این آگهی‌ها گفت: در این مرحله با رسیدن از پیام به ایده، تکنیکی را برای انتقال آن انتخاب کردیم که هم می‌تواند در بعد فرهنگسازی به خوبی ایفای نقش کند و هم لحن پیام را به مقدار زیادی تلطیف نماید و به سراغ تکنیک تصویرسازی کودکانه رفتیم.
خوشبختانه با رسیدن به تصویر و با در نظر گرفتن پیام، خلق شعار کار دشواری نبود، همه‌ی آنچه در تصویر می‌دیدیم گویای این بود که ؛ «خیلی ساده اتفاق می افتد» حتی برای شما.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود