امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
07/13 1394

ایران و جهان - شاید به جرات بتوان گفت بانک آینده تنها بانکی است که کمپین های  ارتباطی آن نه تنها باعث خلق هویت برند نمی شود بلکه باعث نوعی آشفتگی بصری در ذهن مخاطب و مبلمان شهری نیز شده است.
داستان باز معرفی بانک آینده با کمپین «با» شروع شد؛ در آن زمان تحلیل گران اثر بخشی کمپین های ارتباطی در خصوص این کمپین معتقد بودند پرسش اساسی در مورد «با» این است که عنصر ادبی"با" که محوریت همین کمپین است، چیست؟ یک sub brand ؟ یک tag line ؟ یک عنصر کلامی برای اسلوگن های بعدی؟ در این کمپین ،عبارت "با" یعنی بانک‌داری الکترونیک، که دیگر از جنس آینده نیست، برای خیلی از بانک‌های ایرانی دارای قید "گذشته" است.

قصد تحلیل گران اثر بخشی کمپین های ارتباطی در آن مطلب بررسی موفقیت یا عدم موفقیت کمپین "برخورد نزدیک با آینده" و کلید واژه جدید "با" نبود زیرا آن کمپین هنوز در آغاز راه بود؛ تحلیل گران فقط به لحاظ زبان تصویری یادآور شدند که نوع ادبیات و تصویری که در آگهی‌های تبلیغاتی بانک آینده استفاده شده است، از نشانه شناسی "هنری" تبعیت می کرد که در پوسترهای تئاتر و کتاب و گالری و ... فراوان است، اما بانک زبانش اقتصادی است و خلاقیتی از جنس تبلیغات نیاز دارد، تا فرهنگ و هنر.

از سوی دیگر تحلیل گران روش مخاطب سنجی MBTI معتقدند که در قالب فرمی، کمپین «با» کلی گویی و احساسی نگری عنصر غالب این کمپین است در حالی که به نظر می رسد هویت محبوب بانک آینده بر مبنای منطقی گرایی و جزئی نگری برنامه ریزی شده باشد.
پس از گذشت زمان و پیش بینی تحلیل گران اثر بخشی تبلیغات مبنی بر اجرای فاز دوم کمپین «با» و به اصطلاح «دی کد» شدن این کمپین، به ناگاه بانک آینده با الحاق کمپین «قطره» حال فضای دیگری را برای مخاطب ترسیم کرد به نحوی که بانکی که قبلا سعی داشت خود را به عنوان بانکی تمام الکترونیک معرفی کند با به رخ کشیدن سپرده سرمایه گذاری سعی کرد مفموم آینده الکترونیکی را با مفهوم آینده تجاری گره بزند هر چند که ایده اصلی این طرح تبلیغاتی کپی برداری از مفاهیم اصلی حوزه روانشناسی بود و هیچ خلاقیت تصویری در آن مشاهده نمی شود.

اما بازنگری ساختار و مفاهیم بصری این طرح نیز تداعی غرق و بلعیده شدن سرمایه های مردی را در نظر مخاطب به تصویر می کشید، چرا که سرمایه های انبوه سرگردان در اقیانوس بی کران حتی اگر کشتی تایتانیک هم باشد محکوم به غرق شدن است، حال معلوم نیست هدف بانک آینده انتقال چه مفهومی به مخاطب بوده است؟ نابودی سرمایه هایشان و یا چه...؛ اما در این مرحله مخاطب که هنوز نتوانسته « با » را هضم کند حالا با کمپینی جدید و با لحنی دیگر طرف است.
این برنامه تبلیغاتی در حالی اجرا می شود که هنوز برنامه تبلیغاتی «با» در تابلو های شهری نمایان است اما نکته هیجان انگیز چهار راه ارتباطی آینده در اجرا شدن ناگهانی و همزمان کمپینی دیگر به نام جوایز قرعه کشی قرض الحسنه 94 این بانک است، کمپینی کاملا از جنس، لحن و مفهومی دیگر . در این هنگام حجت بر مخاطب مبهوت تمام می شود و او وارد چرخه ای از انواع و اقسام اطلاعات و قابلیت ها می شود.
 مخاطب اندرخم اخبار مربوط به بدهی های هنگفت بانک آینده به بانک مرکزی که قرار است این بانک را به عنوان بانکی الکترونیکی پذیرا باشد ناگهان با سیلی از کمپین های تبلیغاتی، قوطه ور می شود.
اما ظاهرا این داستان به همین جا ختم نمی شود و این بانک پر کمپین کم حوصله هنوز هم یادگاری از قدیم بر تابلوهای شهری برجای گذاشته است.
تحقیقات میدانی نشان می دهد هنوز به غیر از تابلوهای کمپین های «با»، «قطره» و «جوایز قرض الحسنه 94» بقایایی از کمپین «ایران کارت» نیز مانند قیچی جراحی برجایی مانده از یک عمل عجولانه بر پیکر بیمار، بر مقابل دیدگان مبهوت سرگردان چهار راه تبلیغاتی بانک آینده برجایی مانده است.
حال معلوم نیست اجرا شدن هم زمان این چهار کمپین با چه استراتژی در ساختار بازتعریف بانک آینده صورت پذیرفته است و اساسا مسوول این آشفتگی بصری کیست؟
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود