امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
05/12 1394

ایران و جهان - مدیر عامل شرکت عمران و اقتصاد شهر بر ضرورت ارتقا سطح تراز اقتصادی شهر تهران و همچنین سایر کلانشهر ها تاکید کرد.
مهدی آزادواری در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وجود پتانسیل های بیشمار و غنی مادی و معنوی در کشور و همچنین شهر تهران که ما را به رتبه های اول و دوم جهانی و بعضاً در رتبه های سوم و چهارم قرار میدهد اما در امر بالفعل نمودن این فرصت ها و توانمندیهای بالقوه همیشه با چالش مواجه بوده و هستیم ؟ افزود: موضوعی که جای تامل است این است که شهرداریها " متولیان یکی از شاخص ترین بخشهای اقتصاد کشور " فاقد هرگونه ساختار اداری و تشکیلاتی و زیر ساخت قانونی لازم برای امور اقتصادی میباشند.
وی تصریح کرد: از طرف دیگر، عدم تطابق روح قانون با روش اجرایی در عمل موجب بروز موضوعی شده است که علت اصلی عقب ماندن برخی شهرهای ما از قافله توسعه شهرها در رقابت با همتاهای خود در آن سوی آبها و خاکها شده است.
به گفته وی در حال حاضر شهرداریها بیشتر از اینکه خدماتی باشند تاثیر گذاری اقتصادی در شهر و کشور داشته و دارند خصوصا از اوایل دهه شصت که شهرداریها را از نظر درآمد ، مستقل و خودکفا شدند و این نقش پر رنگتر و ملموس تر دیده می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در سال های اخیر تمرکززدایی سبب شده است که مسئولیت بر روی دوش دولت محلی و شهرداری قرارگیرد و متخصصان توسعه اقتصاد محلی در بخش توسعه شهری با دولت محلی برای دستیابی به موثرترین استراتژی جهت افزایش اشتغال و پویاساختن اقتصاد، همکاری کنند اظهار داشت: رویکرد توسعه اقتصاد محلی نه فقط در مناطق شهری که در مناطق روستایی و غیرشهری هم موثر خواهد بود.
آزادواری تصریح کرد: مدل استراتژیک توسعه اقتصاد محلی به دولت های محلی کمک می کند تا بتوانند به سمت ساخت محیطی قابل زندگی، رقابتی و مطمئن برای سرمایه گذاری پیش بروند.
به گفته وی منظور از توسعه اقتصاد محلی بالابردن ظرفیت اقتصادی یک منطقه به منظور پیشرفت و بهبود شاخص های اقتصادی و بالابردن سطح رفاه و درآمد مردم منطقه می باشد. 
آزادواری با اشاره به این مطلب که توسعه اقتصاد محلی فرآیندی است که در طی آن بخش دولتی، تجاری و فعالان بخش خصوصی برای دستیابی به شرایطی که در آن رشد اقتصادی و اشتغال زایی بالاتر در دسترس باشد، با یکدیگر همکاری می کنند.

توسعه اقتصاد محلی فرصتی فراهم می آورد که در طی آن بخش دولتی، بخشهای غیرانتفاعی خصوصی و جوامع محلی بتوانند برای ارتقای اقتصاد محلی در کنار یکدیگر فعالیت کنند افزود: تمرکزتوسعه اقتصاد محلی بر بالابردن رقابت پذیری، افزایش نرخ رشدِ پایدار و تضمین فراگیر و همه جانبه بودن رشد است. 
به اعتقاد آزادواری توسعه اقتصاد محلی شامل طیفی از اقداماتی شامل برنامه ریزی توسعه فیزیکی شهر و منطقه، توسعة اقتصادی و بازاریابی می باشد.
وی در پایان گفت: جوامع محلی به مدل های گوناگونی به نیازهای توسعه اقتصاد محلی پاسخ دهند که از جمله به تضمین این که فضای سرمایه گذاری محلی برای کسب وکار محلی، حمایت از بنگاه های کوچک ومتوسط، تشویق به ایجاد بنگاه های جدید ، جذب سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری در زیرساخت های سخت افزاری و غیره می توان اشاره کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود