امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/25 1392

فریده شریف زاده: ماه رمضان همواره با نظارت ها و تاکیداتی از سوی مسئولین برای فراهم آوری مواد غذایی سالم ،با کیفیت و البته قیمت مناسب برای مردم همواره همراه بوده است .
متاسفانه همزمان با فرارسیدن این ماه برخی افراد سودجو نیز با اقداماتی غیر عادلانه در صدد فراهم آوردن منافع خود هستند . بازار این سود جویان در بخش عرضه خوراکی هایی مانند آش و حلیم داغ می شود و معمولا با فروش این محصولات با قيمت پايين‌تر و عدم رعایت اصول بهداشتي و استفاده از مواد ناسالم در آن‌ها در این زمینه اقدام می کنند به طور مثال واحدهايي مثل چلوكبابي‌ها، رستوران‌ها، آبميوه فروشان، كله‌پزان، ساندويچي‌ها و مراكزي از اين قبيل كه اقدام به فروش آش و حليم مي‌كنند، كارشان غير قانوني بوده و با آن‌ها برخورد مي‌شود.
نکته جالب این که در ميان آن‌ها برخی آ�?انس املاك، آ�?انس تاكسي، تعويض روغني و فرش فروشي نيز به بازار این مواد غذایی می پیوندند و البته ساندويچي‌ها بيشترين آمار تخلف در اين زمينه را دارند که اتحاديه كباب، حليم و آشپزندگان غذاهاي سنتي تهران با همكاري اداره اماكن اقدام به پلمپ اين مراكز داشته و خواهد داشت.
حسين محمدي،رييس اتحاديه كباب، حليم و آشپزندگان غذاهاي سنتي تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران و جهان اظهار كرد:‌ برخورد شديد اتحاديه با واحدهايي كه به صورت غير مجاز اقدام به فروش آش و حليم مي‌كنند، صورت مي‌گيرد و تا به امروز بسياري از اين واحدها پلمپ شده‌اند و مراكز پلمپ شده بايد تعهد محضري دهند.
وي از مردم و روزه‌داران درخواست كرد كه به لحاظ مسائل بهداشتي، آش و حليم را از واحدهاي مجاز كباب و حليمي خريداري كنند كه مجوز رسمي از اتحاديه و وزارت بهداشت دارند و مشخص شده هستند.
وي با بيان اين كه بر سر در همه مغازه‌هايي كه جواز كسب دارند، بنر نصب شده است، ابراز داشت: خريد آش و حليم فقط بايد از واحدهاي مجاز حليم و كبابي صورت گيرد.
به گفته او آبمیوه و بستنی فروشی‌ها، میوه‌فروشان، ساعت‌سازی‌ها، سوپرمارکت‌ها و تهیه غذاهای ایرانی از جمله واحدهای غیر مجازی هستند که در کنار برخی پیتزا و ساندویچ‌فروشی‌ها اقدام به عرضه آش و حلیم می‌کنند؛اينكه گروهی از مردم نیز بدون توجه به سلامت خود و خانواده از این واحدهای غیرمجاز آش و حلیم و مایحتاج سفره افطار را تهیه می کنند، در جای خود قابل تامل است.
به گفته رييس اتحاديه كباب، حليم و آشپزندگان غذاهاي سنتي تهران، حليم و آش را نبايد از اغذيه‌فروشي‌ها، چلوكبابي‌ها، رستوران‌ها، پيتزافروشي‌ها، قهوه خانه‌ها يا از واحدهاي ديگر مشابه خريداري كرد بلكه خريد حليم و آش بايد از واحدهاي مجاز فروش اين غذاها صورت گيرد.
وي به روزه‌داران توصيه كرد که از آش و حلیم فروشی‌های زیرپله‌ای خرید نکنند، چون تقاضا و اشتیاق مردم برای مصرف آش و حلیم در ماه رمضان و سودآوری این موضوع، برخی را بر آن داشته که با کمترین توجه به بهداشت و سلامت جامعه، آش و حلیم را با قيمتي پايين و با كيفيتي نامناسب به مردم عرضه کنند.
رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم و کباب گفت: در ماه مبارك رمضان امسال قیمت هرکیلو حلیم درجه یک 7000 هزار تومان و هر سیخ کباب کوبیده با گوشت گوسفندی 3500 تومان است.
او بیان کرد: آش شله‌قلمکار 6000 تومان، آش رشته 5000 تومان، شله‌زرد 7000 تومان و حلوا 6000 تا 7000 تومان به فروش می‌رسد؛ هم‌چنین هر پرس حلیم و آش که وزنی در حدود 400 گرم دارد با قیمت 4000 تومان به فروش می‌رسد.
محمدی با بيان اينكه این قیمت‌ها مصوب اتحادیه بوده و در ماه مبارک رمضان نیز این قیمت‌ها اعمال خواهد شد ادامه داد: هر سیخ کباب کوبیده گوسفندی 100 گرمی 3500 تومان، جوجه کباب 300 گرمی 9000 تومان، چنجه و برگ 200 گرمی 15 هزار تومان، شیشلیک 400 تا 450 گرمی 25 هزار تومان، جوجه با استخوان 10 هزار تومان، کباب بختیاری 8000 تومان، کباب قفقازی 9000 تومان، کباب یونانی 15 هزار تومان و کباب اصیل جاسبی 9500 تومان قیمت‌گذاری شده است

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود