امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
06/26 1392

فریده شریف زاده: صنعت شیرینی و شکلات براساس آمارهای منتشر شده چهارمین ارزش افزوده را در بین صنایع غذایی کشور دارا بود و محصولات صنعت شیرینی و شکلات ایران شامل 6 شاخه اصلی انواع شکلات، تافی و کارامل، ویفر، آدامس، کیک و انواع اسنک‌هاست که هر کدام از این محصولات در تنوع‌ها و شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند.
بالاتر رفتن نرخ ارز كه كم و بيش در همه حوزه‌ها تاثير داشت در حوزه شيريني و شكلات نيز بي‌تاثير نبوده و يكي از مهم‌ترين دلايل افزايش صادرات شيريني و شكلات كشور در سال گذشته همين عامل بود ، البته به گفته كارشناسان،صادرات به بازارهايي مانند آمريكا اهميت زيادي دارد، چرا كه محصولات غذايي دراين كشور تحت نظارت استانداردهاي سخت‌گيرانه سازمان غذا و دارو آمريكا قرار دارد و صادرات به آمريكا نشان مي‌دهد كه توليدكنندگان ايراني توانسته‌اند خود را به سطح اين استانداردها برسانند.
در ادامه گفت‌و‌گويي انجام داديم با رييس اتحاديه كشوري قناد و شيريني كشور كه در مورد مشكلات و چالش‌هاي اين صنعت و برنامه‌هاي جديد اين حوزه سخن مي‌گويد.
محمد نصرتی، رييس اتحاديه كشوري قناد وشيريني در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران و جهان با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته شیرینی‌پزی به عنوان یکی از مشاغل مهم محسوب می‌شود که بخش دولتی به آن توجه وی�?ه‌ای دارد گفت: متاسفانه در کشورمان در رابطه با این حوزه متخصص کمی داریم که به اعتقاد من تاسیس دانشکده علمی کاربردی شیرینی‌پزی می‌تواند در پیشرفت و به روز شدن این حوزه و همچنین اشتغال‌زایی کمک به‌سزایی باشد.
وی با بیان اینکه در این زمینه مکاتباتی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای داشتیم گفت: تاسیس این دانشگاه می‌تواند تاثیرات مثبت و مفیدی در پیشرفت این حوزه داشته باشد و مذاکراتی با کشورهای آلمان و فرانسه انجام داديم که عده‌ای را برای آموزش در اين صنعت به آن کشورها اعزام کنیم و متخصصانی نيزدعوت کنیم تا به کشورمان آمده و در این رشته تدریس کنند .
رييس اتحاديه كشوري قناد وشيريني همچنین با اشاره به بحث بسته‌بندی شیرینی‌ها و با بیان اینکه تنوع در بسته‌بندی شیرینی در كشورمان مورد غفلت قرار گرفته ،گفت: چند دهه‌اي است كه شیرینی‌ها همان بسته‌بندی سابق را دارند و این در حالی است که می‌توان با کمی تنوع در بسته بندی، انقلابی را در این صنعت ایجاد کرد كه در اين زمينه برنامه‌ها و طرح‌هایی در دست انجام داریم.
نصرتي با بیان اینکه متاسفانه صنعت شیرینی‌پزی در کشور با بی‌مهری زیادی از سوی مسوولان دولتی روبروست گفت: در سال 85 که کارهای ابتدایی را برای ایجاد کارخانه شیرینی‌پزی در نظرآباد کرج آغاز کردم با توجه به مصوبه‌ای که در زمینه مشاغل کارآفرین وجود دارد باید مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان وام به بنده تعلق می‌گرفت که از آن میزان فقط 600 میلیون اختصاص داده شد و 800 میلیون تومان آن باقی مانده است که از آن زمان تا کنون 7سال می گذرد.
وی ادامه داد: این در حالی است که از آن زمان تاکنون قیمت ماشین آلات و تجهیزات در این زمینه افزایش زیادی یافته به عنوان مثال در سال 86 که امکان ورود تجهیزات مورد نیاز این کار با یک میلیارد تومان وجود داشت به دلیل عدم اختصاص تسهیلات مورد نیاز موفق به این کار نشدم که در حال حاضر قیمت آن ها 3 برابر افزایش یافته است.
رييس اتحاديه كشوري قناد وشيريني در بخشی از سخنان خود به بحث تولید شیرینی مطلوب اشاره و اظهار کرد: شیرینی کودک و یا شیرینی هایی وی�?ه بیماران دیابتی از جمله برنامه‌هاي مهمي است كه در دست انجام داریم .
اما صنعت شیرینی و شکلات ایران برای افزایش صادرات خود جای پیشرفت زیادی دارد،صادرات شيريني و شكلات علاوه بر كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي ميانه و همچنين بازارهايي مانند عراق و افغانستان به اتحاديه اروپا و آمريكا صورت گرفته است و شركت‌هاي داخلي به ايالت‌هاي كاليفرنيا و لس‌آنجلس آمريكا انواع محصولات خود مانند شكلات، شيريني و بيسكويت صادر كرده‌اند، همچنين در اروپا نيز به كشورهايي مانند انگليس و آلمان محصول صادر شده است.

نصرتي درباره صادرات شیرینی به کشورهای دیگر گفت: شیرینی‌های سنتی استان‌هایی مثل قزوین،یزد،اصفهان و یا تبریز از جمله شیرینی‌های محلی است که به کشورهای دیگر مثل استرالیا و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود و هر ساله و در ماه مبارک رمضان زولبیا و بامیه به دیگر کشورها صادر می‌شود و در طول سال و ایام و مناسبت‌های خاص نيز مثل عید نوروز، صادراتي را به اقصی نقاط جهان داریم .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود