امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
09/12 1392

ایران و جهان - یکی از مواردی که دیروز در اتاق شورای گفت و گو مطرح شد، بحث ارتقای سطح تعاملات اقتصادی  با دیگر کشورها است. دولت ها زمانی می توانند سطح تعاملات اقتصادی خود با دیگر کشورها را افزایش دهند که دست در دست بخش خصوصی مباردت به سیاست گذاری در این عرصه کنند. براین اساس اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی در کشور، مسئولیت مهمی در این زمینه دارد. حال سوال اینجاست که آیا بخش خصوصی با علم به این مسئله، برنامه ای در این زمینه دارد؟[/b]
مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار ایران و جهان با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی کنونی در کشور منتج از عدم سیاست گذاری و برنامه ریزی درست است، گفت: در حال حاضر که روند تعاملات اقتصادی کشور به سبب توافق هسته ای اخیر در حال بهبود است.
وی گفت: در چنین شرایطی بایستی ما هم برای مدت زمان باقی مانده تا لغو کامل تحریم¬ها و هم پساتحریم برنامه داشته باشیم تا بتوانیم با مدیریت صحیح سطح روابط اقتصادی با دیگر کشورها را ارتقا دهیم.
حریری با اشاره به این موضوع که اتاق باید در این زمینه پیشگام باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه یکی از ایرادات اساسی اتاق بازرگانی عدم کارآمدی معاونت امور بین الملل اتاق بازرگانی است. 
وی با انتقاد از عملکرد رییس قبلی اتاق تصریح کرد: متاسفانه مدیریت فشل و تنبل اتاق از جمله آسیب-هایی است که در اتاق وجود دارد.
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی گفت: معاونت امور بین الملل یکی از تنبل ترین بخش های اتاق است.
وی گفت: متاستفانه یکی از سنت های غلطی که از ابتدای تاسیس اتاق به تدریج رواج یافت، استخدام دیپلمات های بازنشسته ای بود که دیگر وزارت امورخارجه حاضر به همکاری با این افراد نبوده است.
حریری تصریح کرد: این سنت از زمان آقای خاموشی آغاز شد و آقای نهاوندیان نیز ادامه دهنده همین روند بوده است.
وی اثر چنین سیاستی را انتصاب افراد صرفا دیپلمات و ناآشنا به مدیریت و اقتصاد در بدنه اتاق دانست و افزود: افرادی در معاونت امور بین الملل بایستی گمارده شوند که در حوزه اقتصادی، مدیریت بازرگانی دارای تجربه و تخصص لازم باشند.
حریری در توصیف ناکارآمدی معاونت امور بین الملل اتاق بازرگانی گفت: علاوه بر نیروهای غیرمتخصص در این معاونت دو مسئله دیگر قابل توجه است.
وی ادامه داد: در راستای توسعه روابط اقتصادی با دیگر کشورها، اتاق های مشترکی از جمله اتاق ایران و چین تشکیل شده است. رسالت اصلی این اتاق ها آسیب شناسی روابط دو کشور و ارائه راه کار برای توسعه روابط است.
حریری اظهار داشت: متاسفانه معاونت امور بین الملل به جای مدیریت در کار این اتاق ها دخالت می کند لذا به دلیل عدم تسلط بر تعاملات کشورها، ایجاد اصطکاک می نماید.
وی گفت: معاونت امور بین الملل به جای دخالت در این اتاق ها بایستی از این اتاق ها برنامه راهبردی برای توسعه روابط بخواهد و در مجموع اولویت های لازم و موجود را به دستگاه اجرایی اعلام نماید.
حریری تاکید کرد: این معاونت صرفا به روزمرگی امور را اداره می کند و نوع برنامه ها و سیاست ها برای-اش موضوعیت ندارد.
وی در پایان با بیان اینکه آقای شافعی قول¬های داده تا در این زمینه اقدامات را انجام دهد، اظهار داشت: پتانسیل خوبی در داخل اتاق بازرگانی از بین اعضا وجود دارد تا بتوانند در این معاونت فعالیت کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود