امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
09/16 1392

ایران و جهان - همواره یکی از سوالاتی که در خصوص عملکرد اتاق بازرگانی ایران مطرح بوده و هست، این است که آیا این اتاق نماینده واقعی بخش خصوصی است؟ و آیا این اتاق می تواند با توجه به مکانسیم موجود موانع و مشکلات بخش خصوصی را از دولت مطالبه کند؟ 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در پاسخ به این سوال گفت: مجموعه اتاق بازرگانی ایران که خود را نماینده بخش خصوصی می داند، باید واقعا نماینده بخش خصوصی باشد در صورتی که اصلا این طور نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار ایران و جهان، با ابراز تاسف در این باره اظهار داشت: مکانسیم اتاق بازرگانی ایران باید به گونه ای باشد که دولت کوچکترین دخالتی را در آن نداشته باشد.
جعفرزاده با بیان اینکه سیستم اتاق بازرگانی ایران افراد را از بین فعالان اقتصادی بخش خصوصی انتخاب نمی کند، اظهار داشت: شائبه ای که وجود دارد این است که دولت در انتخاب افراد دخالت می کند و لذا منتخبین اتاق نماینده واقعی بخش خصوصی نیستند.

وی گفت: مکانسیم اتاق بازرگانی باید کاملا مدنی باشد تا تمامی فعالان بخش خصوصی اعم از مخالف و موافق سیاست های دولت بتوانند در اتاق حضور داشته باشند.
جعفرزاده افزود: این رویه هیچ گاه در اتاق وجود نداشته است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطر نشان کرد: متاسفانه اتاق در طول های سال های گذشته نتوانسته صراحتا حرف بخش خصوصی را بزند و به دلیل بدنه سیاسی محافظه کار بوده است.

وی گفت: اتاق باید به گونه ای باشد تا آزادنه بتواند موانع و آسیب های موجود در کسب و کار را بگوید و از دولت مطالبه کند.
نماینده مردم رشت به سابقه افراد موجود در اتاق اشاره کرد و افزود: غالب افرادی که در اتاق وجود دارند، از حمایت و رانت های سیاسی برخوردارند.
وی با طرح این سوال که کدام یک از افراد اتاق خود صرفا با اتکا به سرمایه خود به این جایگاه رسیده اند، تصریح کرد: غالب این افراد با استفاده از رانت دولتی و ... توانسته اند به این مقام برسند و یا منتسب به دولت بودند.

جعفرزاده به انتخابات اخیر اتاق اشاره کرد و گفت: انتخابات باید آزاد باشد تا افراد با سلیقه ها مختلف بتوانند رقابت کنند. در حالی که اتاق در انحصار عده¬ای خاص است.
وی با بیان اینکه به آینده اتاق خوش بین نیستم، افزود: اساسنامه کنونی اتاق بایستی تغییر کند و فرآیندهای داخلی مجددا ارزیابی شود.
جعفرزاده تاکید کرد: جریان حاکم در اتاق کاملا تحت حمایت دولت است لذا نمی تواند صدای بخش خصوصی باشد.

وی تصریح کرد: ما می توانیم به تجربه دیگر کشورها در این زمینه مراجعه کنیم و تفاوت ها را متوجه شویم.
جعفرزاده گفت: در دنیا اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی یا در بالا دست دولت قرار دارد و یا در کنار دولت. ولی در ایران برعکس است. بخش خصوصی به دلیل نفوذ دولت در آن در پایین دست دولت قرار دارد.

وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی ایران با آنچه که باید باشد خیلی فاصله دارد. 
وی در پایان با بیان اینکه برای اصلاح اتاق بازرگانی اقدامات زیادی باید صورت گیرد، خاطر نشان کرد: به طور مثال یکی از اقدامات ضروری رفع محدودیت های تشکل ها و اتحادیه ها است تا بتوانند در یک چارچوب مشخص با آزادی بیشتری خواسته های خود را مطالبه کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود