امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
09/15 1393

ایران و جهان -دولت این روزها مشغول تهیه لایحه بودجه سال 1393 است. این لایحه اولین راست آزمایی دولت است به طوری که نشان خواهد داد. آیا دولت برای بهبود کسب و کار و ارتقای سهم تولید اهتمام دارد یا نه؟ مسلما در این بین اتاق بازرگانی به عنوان نماینده پارلمانی بخش خصوصی، مطالباتی را از دولت دارد که لحاظ آن در بودجه سال 1393 نیاز است. 

پدارم سلطانی، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در این خصوص گفت: مسلما در شرایط کنونی اتاق به نمایندگی از بخش خصوصی از دولت مطالباتی دارد و انتظار می رود دولت بر آن جامه عمل بپوشاند.
وی در گفتگو با خبرنگار ایران و جهان اظهار داشت: اصلی ترین مسئله ای که در بودجه برای اتاق بازرگانی اهمیت دارد، نرخ مالیات است.
سلطانی گفت: اولین انتظار اتاق از دولت این است که در شرایط کنونی به سبب محدودیت های موجود برای تولید، فشارهای مالیاتی افزایش نیابد.

وی خاطر نشان کرد: بایستی نرخ مالیاتی و درآمدهای مالیاتی بر مبنای کارشناسی دقیق تعیین شود ونه صرفا جهت تامین منابع مالی دولت.
 نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: دولت بایستی واقع بینانه به شرایط اقتصادی کشور بنگرد و در این چارچوب هزینه ها و درآمدهای خود را پیش بینی کند.

وی مسئله دوم را نرخ ارز عنوان کرد و افزود: مسئله دوم که جز مطالبات اصلی اتاق بازرگانی از دولت است، تعیین نرخ تعادلی ارز است.
سلطانی با بیان اینکه ارز کارکرد دوگانه دارد، تصریح کرد: نرخ ارز هم برای واردات اهمیت دارد و هم برای صادرات. اگر نرخ ارز در بودجه به نفع واردات باشد، صادرات لطمه خواهد دید و برعکس.
وی در ادامه افزود: آنچه که برای فعالان اقتصادی مهم است، اول ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و دوم تعیین نرخ ارز به طوری که در یک چشم انداز بلندمدت و قابل پیش بینی به رقابت¬پذیری واردات و صاردات لطمه نبیند.

سلطانی گفت: مسلما نرخ ارز بایستی بر مبنای مفروضات دولت و مقتضیات زمان تعیین شود.
وی با بیان اینکه در چند هفته اخیر بازار به ثبات نسبی رسیده و نرخ رسمی و بازار آزاد به هم نزدیک شده است، افزود: به اعتقاد من نرخ ارز در بودجه 1393 نباید خیلی با نرخ آزاد کنونی فاصله داشته باشد تا لطمه به ثبات نرخ ارز در بازار وارد نکند.
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ابزار امیدواری کرد: دولت در ادامه روند عملکرد خود به وی�?ه در لایجه بودجه 1393، شرایط کنونی بخش خصوصی و کسب و کار را در نظر بگیرد.
وی با اشاره به این موضوع که دولت با اقدامات خود تا به امروز نشان داده به دنبال رفع موانع بخش خصوصی است، گفت: حذف ایران کد، تسهیل در مجوزها و الکترونیکی کردن فرآیند های موجود در گمرک از جمله اقدامات دولت در این راستا برشمرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود