امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
07/22 1402


گروه چهارسوق- نمایشگاه اکسپو ایران و روسیه، که از 18 تا 20 مهرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد دایر بود  در حالی به بررسی راهکارهای تجاری میان دو کشور پرداخت که ظاهرا صنعت بیمه به صورت رسمی در این رویداد حاضر نبود.

 

به گزارش رازپول به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این نمایشگاه شرکت‌های روسی و ایرانی همکاری و تعاملات خود را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، ترانزیت، لجستیک و حمل و نقل بین‌الملل همچنین در حوزه های رسانه ای، فناوری، تکنولوژی و انتقال دانش به نمایش گذاشتند. 

الکسی ددوف سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در ایران در خصوص افزایش همکاری‌ های تجاری و اقتصادی میان ایران و روسیه بیان کرد: باید متذکر شوم کمیسیون بین دولتی هر دو کشور ایران و روسیه که آقای اوجی و نواک آن را راهبری می‌کنند نقش کلیدی دارد. تحریم‌‌های بی‌سابقه‌ وضع شده علیه روسیه باعث شده که روابط دو طرفه و همه جانبه میان ایران و روسیه گسترش پیدا کند.

 

رئیس شورای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه، رجب رصروف‌ در اولین روز برگزاری نمایشگاه در افتتاحیه اکسپو گفت: جهان برای انرژی به دو کشور ایران ‌روسیه نیازمند است، اگر بتوانیم با یکدیگر به صورت بهتر و بیشتری همکاری داشته باشیم، ایران و روسیه می‌توانند به بالاترین نقطه خود و قدرت برسند. سال گذشته چرخه مالی میان ایران و روسیه حدود ۵ میلیارد دلار بود.

 

وی در ادامه گفت: در مسیر گسترش ارتباطات میان ایران و روسیه به ویژه در زمینه اقتصادی مشکلات خاصی وجود دارد و علت آن این است که در زمان‌های گذشته نیازی به ارتباط میان دو کشور احساس نمی‌شد.

 

ما متاسفانه اطلاعات کمی پیرامون پتانسیل‌های یکدیگر داریم و تجار دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر اطلاع ندارند.

 

هنوز مشکلات روابط بانکی میان دو کشور حل نشده و این بزرگترین مشکل میان ایران و روسیه است که هنوز سیستمی دقیق میان بانک‌های ایران و روسیه وجود ندارد. اکنون باید از طریق ارمنستان، ترکیه یا دبی نقل و انتقالات مالی را انجام دهیم که موجب افزایش زمان و تبدیل شدن به یک تجارت غیر موثر است. مشکلات حمل و نقل بین المللی که سرعت بسیار پایینی دارد نیز یکی از معضلات در ارتباط تجاری میان ایران و روسیه است.

 

اندری بلینیکوف نماینده تجاری فدراسیون روسیه با اشاره به گردش مالی ۸۷ درصدی بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ بیان کرد: افزایش مالی امسال بین ایران و روسیه ۲۰ درصد بوده که ۸۰ درصد آن متعلق به مواد غذایی است. طبق آمارها گردش مالی امسال چشمگیر نخواهد بود.

 

وی در ادامه گفت: از لحاظ تبادلات مالی و خدمات بانکی مشکلات عدیده‌ای داریم و فقط یک بانک ملی از ایران و یک بانک از روسیه امکان تبادلات ارزی دارند. ۸۰ درصد گردش مالی ایران و‌ روسیه از طریق این بانک است.

 

اندری بلینیکوف گفت: اکثریت ایرانی‌ها پیشنهاد می‌دهند از طریق تاسیس شرکت‌های ثالث در ترکیه ، دبی و ارمنستان همکاری و تعامل را آغاز کنیم اما باید متذکر شوم‌که این روش سهل و آسان نیست و در کنترل ما نخواهد بود در این خصوص نیز در زمینه تبادلات مالی با مشکلات مهمی مواجه هستیم.

در انتها باید بگویم شرکت‌های ایرانی درک صحیحی از علاقه‌مندی‌های شرکت‌های روسی ندارند و در خیلی از تعاملات ایجاد شده ضرر و زیان‌هایی را متحمل شرکت‌های روسی کرده‌اند.

اما برگزاری رویداد نمایشگاهی با روسیه در حالی صورت گرفت که ظاهرا شرکت های بیمه ایرانی در این مراسم حضور نداشته اند. 

این در حالی ست که شرکت های بیمه چندی است که راهکار برون رفت از تحریم ها را با رایزنی با شرکت های روسی دنبال کرده اند و علی رغم گذشت مدت یکساله از بحث همکاری با شرکت های روسی نه تنها گزارشی از فعالیت و دستاوردها در دست نیست بلکه بیمه ها غایبان اکسپو روسیه در تهران هستند. 

چندی پیش موسی رضایی مدیرعامل وقت بیمه اتکایی امین اظهار امیدواری کرد که توسعه همکاری با شرکت های روسی حاصل شود. پیش از رضایی نیز مصطفی کیایی مدیرعامل وقت بیمه اتکایی امین، با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه در جهت گسترش همکاری و تجارت با بیمه گران معتبر در کشورهای همسایه ، جلسه ای با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه و مایکل سپ  Michael Sepp  معاون توسعه تجارت شرکت شرکت ملی اتکایی روسیه « (RNRC) Russian National Reinsurance Company»  بزرگترین بیمه گر اتکایی روسیه، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو انجام شد.
 

در این جلسه سفیر ایران در روسیه ضمن تشریح روند رو به رشد همکاری های اقتصادی بین دو کشور به توسعه فعالیت های اقتصادی نیز اشاره داشت و خواستار همکاری و افزایش تعاملات دو کشور در بخش بیمه ای شد .
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود