امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/18 1393

مریم کائید– بانک ها معمولا از مودیان خوش حساب سازمان امور مالیاتی هستند اما همواره در گزارشات حسابرسی آنها تذکراتی دیده می شود.

به گزارش ایران و جهان، مجامع عمومی عادی صاحبان سهام بانک های اقتصاد نوین و سامان در روزهای گذشته برگزار شد .
در این جلسات که با حضور حدنصاب سهام داران برگزار شد، صورت های مالی این بانک ها به تصویب مجمع رسید.


مجمع بانک سامان 
در این جلسه گزارشی از عملکرد بانک سامان در حوزه های مختلف مورد اشاره قرار گرفت . بانک سامان در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1392 عملکرد مناسبی در جذب سپرده ها داشته و رشد سپرده های بانک در سال 1392 در حدود 50 درصد بوده که این امر منجر به افزایش سهم بانک از 11.4 درصد در سال 91 به 13 درصد در سال 92 در بین بانک های خصوصی رسیده است.این سهم در مقایسه با بازار بانکی کل کشور 3 درصد است .

در بخش مصارف نیز مجموع مانده تسهیلات بانک به 103 هزارو 972 میلیارد ریال رسید که نسبت به سال گذشته در حدود 36درصد رشد دارد و سهم بانک از 10 درصد در سال 1391 به 11 درصد در سال 1392 در بین بانک های خصوصی رسید.سهم سامان از کل تسهیلات اعطایی در شبکه بانکی 2 درصد است.این بانک 5.6 میلیارد دلار عملیات ارزی در سال مورد اشاره داشته است.
این گزارش می افزاید بدهی این بانک به بانک مرکزی و سایر بانک ها در سال گذشته 110درصد افزایش دارد .

اما بانک سامان مانند سایر بانک ها در حوزه مالیات بند حسابرسی دارد تا جایی که این گزارش اذعام می کند که مالیات سال 1391 به میزان یک هزارو 204 میلیارد ریال تشخیصی مورد اعتراض قرار گرفته و مدیریت معتقد است با استناد به تصویب نامه هیات وزیران حدود 647 میلیارد ریال مالیات مبلغ تجدید ارزیابی از تشخیص مزبور حذف می شود. ذخیره اختصاص یافته و تادیه شده بانک برای سال 1391 مبلغ 159 میلیارد ریال است .برای عملیات سال 1392 مبلغ 178 میلیارد ریال ذخیره اختصاص یافته اما نتایج قطعی پس از رسیدگی و صدور برگ های قطعی قابل اتکا خواهد بود.

اما ولی ضرابیه رئیس هیات مدیره بانک سامان در پاسخ به این بند با اشاره به اینکه بحث مالیاتی در این حوزه موضوع نامه ای است که حدود 25 روز گذشته سیف به طیب نیا ارسال داشته گفت : این بند در گزارش حسابرسی اکثر بانک ها مشاهده می شود و در نامه سیف به طیب نیا نیز عنوان شده که با پذیرش هزینه ها ذخایر دریافت شوداما این موضوع از نظر مراجع مالیاتی مورد پذیرش نیست .به گفته وی رئیس کل در این زمینه اهتمام دارد و با نامه نگاری با وزیر سعی دارد که این مشکل مرتفع شود.

مجمع بانک سامان در ادامه با ابزار اینکه بانک در سال منتهی به 29 اسفند 1392 مبلغ 258 میلیارد و 994 میلیون و 400 تومان سود قابل تقسیم دارد تقسیم 10 تومان سود به ازای را تصویب کرد و پاداش هیات مدیره را 2.5درصدسود تقسیمی در نظر گرفت. شایان ذکر است بانک سامان به جهت افزایش سرمایه به مبلغ 8 هزار میلیارد ریال و در نظر گیری ذخیره مالیاتی این سود را تقسیم کرد.


بانک اقتصاد نوین
جمع سپرده های بانک اقتصاد نوین در سال مالی منتهی به 29 اسفند 1392 از رشد 30درصدی برخوردار بوده و به 253 هزار میلیارد ریال رسیده است.بر این اساس سهم بانک اقتصاد نوین از مانده سپرده های شبکه بانکی به 4.71درصد رسیده است .

مانده تسهیلات این بانک در سال مورد گزارش رشد 23 درصدی را تجربه کرده و سهم بانک از تسهیلات شبکه بانکی 4.13 درصد بوده است .این بانک نیز در سال های مالی 1390 و 1391 جمعا به مبلغ 797.6 میلیارد ریال نسبت به مالیات های پرداختی و ذخایر منظور شده در حساب ها اعتراض دارد و نتایج اعتراض بانک به تعیین و تشخیص مازاد مالیات این سنوات به جایی نرسیده است . این در حالی است که ذخیره ای از این بابت در حساب ها منظور نشده و ذخیره مالیات عملکرد سال مورد گزارش نیز بر مبنای سود ابرازی محاسبه و در حساب ها منظور شده است و تعدیلات لازم از این بابت منوط به رسیدگی و صدور برگ قطعی جهت سنوات یاد شده است .

حسن معتمدی در توصیحات این بخش اضافه می کند که در این زمینه پیگیر هستیم تا مشکل مرتفع شود.

شایان ذکر است که در ادامه جلسه مجمع صاحبان سهام بانک اقتصاد نوین نیز 33 تومان سود به ازای هر سهم را تصویب کرد و پاداش هیات مدیره را 990 میلیون تومان ناخالص در نظر گرفت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود