امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
03/10 1394

مریم کائید – بانک های خصوصی به عنوان خط شکن تحریم ها در بخش دارو و غذا در سال گذشته منابع قابل توجهی را در این بخش مصرف کرده اند .

به گزارش ایران و جهان، بانک مرکزی به تازگی با هماهنگی سازمان غذا و دارو، نسبت به تخصیص ارز از منابع ارزی یورویی و فرانک سوسیس نزد بانک BPS سوییس و اعطای تسهیلات مالی کوتاه مدت به واردکنندگان کالاهای اساسی و دارو با عاملیت 6 بانک داخلی کرده است که بر اساس اطلاعیه رسمی سازمان غذا و دارو شامل بانک های پارسیان، سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، کارآفرین و کشاورزی هستند که واردکنندگان دارو باید ضمن پیدا کردن شرکت های دارای مجوز OFAC خزانه داری آمریکا (در چارچوب توافق نامه اقدام مشترک ژنو) ثبت سفارش خود را انجام دهد.

در مرحله بعد نیز، واردکنندگان دارو و کالاهای اساسی با واریز 20 درصد معادل ریالی کل مبلغ ثبت سفارش در بانک های عامل، معادل 80 درصد باقیمانده را ظرف 90 روز از تاریخ حواله یا اعتبار اسنادی با بانک عامل تسویه کنند.
تحریم های یکجانبه دنیای غرب برای بانک های بزرگ کشور سبب شد تا بانک های خصوصی با ورود به عرصه های حیاتی شریان های اقتصادی به نقش آفرینی در اقتصاد کشور بپردازند . البته علی رغم همه این مشکلات، هیجان و تب ناشی از نبود یا گرانی داروهای خارجی، فروکش کرده و اکنون بازار این محصولات مهم، به ثبات نسبی و آرامش بخشی رسیده است. یکی از برنامه های مهمی که موجب این ثبات شده، هماهنگی ویژه با برخی بانک ها و شرکت های خارجی برای تسریع در واردات دارو است. در این بخش بانک های خصوصی به عنوان بازوی اقتصادی دولت در سال های اخیر به فراهم آوری این ضروریات پرداختند . آمارهای ذیل حجم فعالیت بانک ها را که عمدتا در زمینه گشایش اعتبارات بیان می کند .هرچند که تمام این مبالغ در این بخش هزینه نشده اما بسیاری از مدیران عامل بانک ها اذعان دارتد که بخش عمده ای منابع ارزی خود را در این مسیر به مصرف رسانده اند.تا جایی که مدیر عامل بانک سامان در مراسمی اذعان داشت که در راستای مسئولیت های اجتماعی بخش عمده‌ای از ارز موردنیاز واردات غذا و دارو در دوره تحریم توسط این بانک تامین مالی شده و فعالیت های بانک سامان در این بخش در سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسیده است .

بانک سامان
 بانک سامان از جمله بانک های خصوصی است که شاخص تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده آن در سال های گذشته با افزایش رو به رو بوده است و عمده این رشد مدیون فعالیت بانک برای واردات دارو و غذا بوده است.
آمارهای نشان می دهد که بانک سامان در سال گذشته بالغ بریک هزارو 396میلیون یورو گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی شامل (دیداری، مدت دار، فاینانس، ریفاینانس و از محل حساب ذخیره ارزی) داشته است . تعهدات بابت اعتبارات اسنادی در بانک سامان در آبان ماه 12 هزارو 122 میلیارد ریال،آذر ماه 11 هزارو 746 میلیارد ریال،دی ماه 11 هزارو 12 میلیارد ریال بوده است که در نهایت در اسفند ماه 13 هزارو 103 میلیارد ریال گزارش شده است .
بانک سامان در این محل در سال 1392 نیز بالغ بر 9 هزارو 873 میلیارد ریال و در اسفند 1391 بالغ بر 6 هزارو 258 میلیارد ریال مصروف داشته است .
بروات اسنادی ثبت سفارش شده این بانک در سال گذشته به رقم 456 میلیون یورو رسیده است . همچنین گشایش اعتبارات اسنادی داخلی بالغ بر 337 هزارو 413 میلیارد ریال گزارش شده است .
لازم به اشاره است که ارقام فوق به عنوان گزارش فعالیت های بانک است که عمده آن در بخش غذا و دارو است . این مورد در خصوص سایر بانک ها نیز مصداق دارد .

بانک اقتصاد نوین 
در سرفصل فعالیت های ارزی بانک اقتصاد نوین در بخش گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی بالغ بر یک هزارو 484 میلیون یورو اختصاص یافته است .
بروات اسنادی ثبت سفارش شده 1.4 میلیون یورو ، ضمانت نامه های ارزی صادره 14.2 میلیون یورو و ابلاغ اعتبارات اسنادی صادراتی نیز 4.9 میلیون یورو گزارش شده است .
گشایش اعتبارات اسنادی داخلی در بانک تا پایان اسفند ماه سال گذشته 9 هزارو 814 میلیارد و 771 میلیون ریال بود. تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده در پایان اسفند ماه در این بانک به رقم 15 هزارو 469 میلیارد ریال و تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره 54 هزارو 10 میلیارد ریال بوده است .به هر حال اقتصاد نوین در مجموع سال گذشته را با تعهدات 80 هزارو 101 میلیارد ریال بود .
بانک پارسیان 
از جمله دیگر بانک هایی که برای فعالیت در بخش غذا و دارو در نظر گرفته شده است بانک پارسیان است . تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده این بانک در سال گذشته به بیش از رقم 22 هزارو 758 میلیارد ریال رسیده است . تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره در بانک پارسیان نیز بیش از 18 هزارو 317 میلیارد ریال گزارش شده و سایر تعهدات نیز به 925 میلیارد ریال رسیده است .بانک پارسیان در اسفند ماه سال 1392 بیش از 13 هزارو 659 میلیارد ریال تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش داشت.

بانک پاسارگاد 
در بانک پاسارگاد تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده در اسفند ماه سال گذشته 70 هزارو 830 میلیارد ریال گزارش شد .این رقم در اسفند ماه سال 1392 بالغ بر 45 هزارو 278 میلیارد ریال بود .
تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره این بانک در سال گذشته 38 هزارو 696 بود.


بانک کارآفرین
تعهدات بابت اعتبارات اسنادی گشایش شده این بانک در پایان اسفند سال گذشته به 2 هزارو 831 میلیارد ریال می رسد و تعهدات بابت ضمانت نامه های صادره نیز در این مدت 22 هزارو 96 میلیارد ریال گزارش شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود