امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
04/17 1393

مریم کائید - در روزهای گذشته 3 بانک بزرگ خصوصی کشور به مجمع رفتند و بند مشترکی در گزارش های حساب رسی این بانک ها دیده شد.
به گزارش ایران و جهان،روزهای داغ تیرماه همزمان با برگزاری مجامع دو بانک بزرگ خصوصی کشور؛ اقتصاد نوین و سامان بود . این در حالی است که در ماه های ابتدایی سال نیز بانک پارسیان به برگزاری مجامع خود پرداخته بود.
اما در برگزاری این مجامع تقریبا بند مشترک حسابرسی وجود داشت که مدیران عامل این بانک ها به صورت مشترکی به آن پاسخ دادند. بند مذکور در خصوص برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک ها در سال 1390بود که در گزارشات بانک ها به آن اشاره شده بود .

بانک سامان 
در گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک سامان در بند هفتم آمده بود که بانک مرکزی طی یک فقره اعلامیه مورخ 15 اسفند 1390 مبلغ 4.866 میلیارد ریال بابت مابه التفاوت نرخ ارز براساس مصوبه شماره 34030مورخ 18 دی 1390 هیات 5 نفره کارگروه سامان دهی مسائل ارزی حساب بانک سامان نزد خویش را بدهکار کرد . در پی این امر در تاریخ 27 اسفند 1390 مبلغ 2.919 میلیارد ریال و در تاریخ 28 اسفند 1390 مبلغ 1.460 میلیارد ریال به حساب بانک سامان برگشت داده شد و متعاقبا در همین روز مبلغ 2.346 میلیارد ریال به همان شکل برداشت شد که پیگیری آن مورد تاکید است .

ولی ضرابیه رئیس هیات مدیره بانک سامان در پاسخ گویی به این موضوع که برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک ها به کجا رسید گفت : این موضوع در کانون بانک های خصوصی مطرح شده است و کانون پیگیر این موضوع است .
وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد سیف در این خصوص نیز مثبت است تصریح کرد که گزارشی را بانک مرکزی در این خصوص از بانک سامان درخواست کرده که این گزارش تا 15 تیرماه به بانک مرکزی ارسال خواهد شد .

ضرابیه در خصوص جزئیات ابهامات بانک مرکزی و بانک سامان در این زمینه افزود :بانک مرکزی و بانک سامان در مقطع برداشت از حساب ها در سه زمینه ابهام داشتند که یکی از این موارد به موضوع فروش ارز بین بانکی به بانک های مسکن،کشاورزی،رفاه و ... است. وی در تکمیل سخنان این بخش با اشاره به اینکه در این ارزها از بازار اصلی خریداری شد افزود:خرید این ارز از بازار مجاز بوده است و این در حالی است که بانک مرکزی مابه التفاوت نرخ آزاد را در این خصوص محاسبه و از بانک سامان دریافت کرده است.

رئیس هیات مدیره بانک سامان دومین مورد اختلاف حساب بانک مرکزی و بانک سامان را در خصوص برگ سبز 2 میلیارد تومانی گمرکی مشتریان دانست که به دلیل مشکلات آن روزها در آن مقطع نرسیده بود .

وی بخش سوم مشکلات را مربوط به سامانه های ثبت خرید و فروش ارز که در اختیار بانک مرکزی هست دانست و اذعان کرد که بخشی از این خرید ها در سامانه «نشر2» به ثبت رسید اما فروش ارز در بخش دانشجویی،پزشکی و ارز بین بانکی در این سامانه قابلیت ثبت نداشت و این مشکل بانک مرکزی در آن مقطع بود. به گفته وی ارز های فروخته شده در این بخش به صورت دستی به بانک مرکزی اعلام شد که درآن مقطع مورد پذیرش نبود و بانک مرکزی مابه التفاوت ارز خریداری شده و ارز ثبتی را از سامان دریافت کرد.

ضرابیه در پایان با اشاره به اینکه این مشکل امروز گریبانگیر 13 بانک دولتی و خصوصی است اذعان داشت که معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این خصوص پیگیر است و رویکرد کلی بانک مرکزی در بازگشت این پول ها مثبت است .

بانک اقتصاد نوین
بند 6 گزارش حسابرسی بانک اقتصاد نوین نیز به این موضوع پرداخته است .

دربند ششم یادداشت های گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی آمده است که نتیجه ای از پیگیری های انجام شده در اعتراض به تصمیمات کارگروه سامان دهی مسائل ارزی بانک مرکزی که به استناد آن طی سال 1390 مبلغ 1.926 میلیارد ریال بانک اقتصاد نوین به حساب بدهکاری این بانک منظور شده به عمل نیامده است .
اما حسن معتمدی مدیر عامل بانک اقتصاد نوین در این خصوص اذعان می کند که بانک مرکزی پذیرفه است که برداشت از حساب بانک ها درست نبوده و نیاز به مجوزهای قانونی داشته است . وی ادامه می دهد که بانک مرکزی تائید دارد که پول ها به حساب بانک ها بازگردد .

بانک پارسیان 
گزارشات حساب رسی بانک پارسیان در بند هفتم اذعان دارد که استرداد مبلغ 1.586 میلیارد ریال وجوه برداشتی بانک مرکزی از حساب این بانک بنابر تصمیم هیات 5 نفره کارگروه سامان دهی مسائل ارزی در اواخر سال 1390، به علاوه تبعات مربوط منوط به مشخص شدن نتایج تعاملات به عمل آمده با بانک مرکزی در این زمینه می باشد .

اما علی دیواندری در پاسخ به این پرسش که برداشت شبانه از دو بانکی که اخیرا به صورت مستقیم مسئولیت اجرایی در آنها داشته اید و دارید شامل این برداشت از حساب بوده اند ، در این مورد چه نظری دارید که می گوید:اکثر بانک ها در این زمینه تخلفی نداشته اند و به جز یک یا دو مورد باقی بانک ها از مشکلات و مسائل در این زمینه تبرئه هستند. وی نیز اذعان می کند که بانک مرکزی دراین زمینه پیگیر است و در نظر دارد این موارد را به بانک ها بازگرداند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود