امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
06/10 1393

ایران و جهان - در جاشیه بیست و پنجمین همایش بانکداری اسلامی و در جمع خبرنگاران بازهم ولی ا... سیف موسسات غیرمجاز رابه تعطیلی تهدید کرد.به گزارش خبرنگار ایران و جهان ، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی در حاشیه همایش بررسی چالش های بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: ایجاد نظم و انضباط در بازار پولی و مالی کشور یکی از جهت گیری های مثبت ما است که در این زمینه دستاوردهای زیادی حاصل شده و استمرار می یابد.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم نظارت بانک مرکزی بر فعالیت 6 بانک اذعان داشت: بانک مرکزی بر فعالیت تمامی بانک ها نظارت داشته و آنها را طبقه بندی کرده است.برخی بانکها به شدت قواعد را رعایت می کنند اما برخی بانک ها نیز تخلفاتی دارند که با بانک های متخلف برخورد می شود.

وی با بیان این به دنبال ایجاد انضباط در موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز هستیم، تصریح کرد: تخمین زده می شود که 20 تا 25 درصد ازفعالیت های پولی کشور در موسسات غیر مجاز انجام می شود.

سیف خاطرنشان کرد:بانک مرکزی به دنبال انحلال موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز است اما اگر برخی از این موسسات بتوانند خود را با قواعد و قوانین بانک مرکزی انطباق دهند امکان دارد به آنها مجوزبدهیم.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص عدم مشارکت بانک ها در زیاندهی طرح های تولیدی گفت: دادگاه جمهوری اسلامی ایران بنابر درخواست بانک ها قوانین خود را تغییر نمی دهد، حتما میان بانک ها و مشتریان طرح های تولیدی قراردادی مبنی بر مشارکت طرفین در سود و زیان وجود دارد و احکام دادگاه ها برای مشتریان زیان دیده براساس این قراردادها انجام می شود.

وی افزود:اگر بانکها بخواهند از عدم آگاهی مشتری سوء استفاده کنند حتما بانک مرکزی با آنها برخورد خواهند کرد اما بانکها باید برای دریافت بدهی های معوق خود اقدام کنند.

سیف در خصوص تسهیلات بانکی برای مسکن گفت: هدف ما ایجاد صندوق با جذب سپرده های مردمی است که باید بیشترین سهم خرید مسکن را پوشش دهد اماهنوز رقم دقیق این وام مشخص نشده بلکه دوستان ما گمان می کنند این رقم می تواند تا 80 میلیون تومان باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود