امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
10/14 1393

ایران و جهان - رئیس کل بانک مرکزی از بررسی طرح وام 80 میلیون تومانی مسکن در شورای پول و اعتبار خبر داد.

به گزارش ایران و جهان ،ولی‌الله سیف در حاشیه همایش اقتصاد ایران در جمع خبرنگاران در خصوص وام مسکن اظهار داشت: طرح وام 80 میلیون تومانی مسکن در دستور کار شورای پول و اعتبار است. به گزارش فارس، این طرح توسط وزارت راه و شهرسازی به بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ارائه شده است.



بانک مرکزی بر ۱۵ درصد بازار پول نظارت ندارد 

به گزارش تسنیم ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در همایش اقتصاد ایران اظهار داشت: بازار غیرمتشکل 15 درصد از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد و این 15 درصد خارج از نظارت بانک مرکزی است ولی تلاش دارد انضباط را به این بخش حاکم کند.

* موسسات پولی منضبط نشوند، جمعشان می‌کنیم
وی افزود: پرونده برخی از این موسسات هم اکنون در مراجع قضایی و برخی دیگر نیز تا پایان سال به بازار منضبط پولی ملحق خواهد شد اما تلاش جدی داریم این موسسات را منضبط کنیم اگر مقررات بانک مرکزی را رعایت نکنند آنها را جمع خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در پایان آبان سال جاری 206 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است، افزود: 60.3 درصد این تسهیلات در سرمایه در گردش موثر بوده و در بخش صنعت و معدن به صورت وی�?ه 80 درصد به سرمایه در گردش اختصاص یافته است.

سیف از وجود 200 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در نظام بانکی خبر داد و گفت: 160 میلیارد از این اوراق سررسید شده و در اختیار بانک‌ها و 40 هزار میلیارد نیز تا پایان سال سررسید می‌شود.

وی درباره تسهیلات تکلیفی و برنامه دولت در این خصوص گفت: عزم جدی دولت این است که به سمتی برویم تا تسهیلات تکلیفی به حداقل ممکن برسد و امسال نیز بودجه را نیز با همین سیاست تنظیم کرده و به مجلس ارائه دادیم.

* سیاست بانک مرکزی انقباضی نیست
رئیس شورای پول اعتبار مطالبات غیرجاری، تسهیلات تکلیفی، بدهی دولت به شبکه بانکی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، اوراق مشارکت و موسسات غیرمجاز را از مهمترین مسائل و مشکلات نظام بانکی برشمرد و خواستار برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن مشکلات در این بخش خواند.

سیف با بیان اینکه مانده رشد نقدینگی بیشتر از تورم بوده است، افزود: همین مورد نشان می‌دهد که سیاست بانک مرکزی انقباضی نیست چرا که در سال‌های 89 تا 92 رشد نقدینگی به ترتیب 4.5 درصد، 3.5 - درصد 8- درصد و 7.9 درصد برآورد شده است.

وی با تأکید براینکه باید توجه کرد حجم بالای نقدینگی مشکل نیست بلکه مشکل انحراف نقدینگی است، تصریح کرد: یکی از اهداف خروج غیرتورمی از رکود این بود که حتما استمرار در پرداخت را داشته باشد اما این تسهیلات باید در مسیر درست و مناسب پرداخت شود به همین خاطر سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اولویت جدی ما قرار گرفت و برهمین اساس 80 درصد تسهیلات پرداخت به تأمین سرمایه در گردش تعلق گرفت.

* برنامه بانک مرکزی برای مقابله با بیکاری
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود و جلوگیری از بیکاری جدید یکی از آثار سیاست‌های بانک مرکزی در پرداخت تسهیلات بوده است، اظهار داشت: نظام بانکی 88 درصد تأمین مالی را انجام می‌دهد که تنها 12 درصد از تأمین مالی مربوط به بازار سرمایه است امیدواریم با استفاده از ساختارهای موجود در تأمین مالی ایفا کند.

سیف تأکید کرد: در شرایطی که بخشی از منابع حاصل از صادرات نفت قابل دسترس نیست باید بانک مرکزی وارد عمل شود که نوسانات حاصل از قدرت نفت تنها 0.1 درصد تأثیر داشته است.

وی در تشریح عوامل پایه پولی گفت: خالص بدهی بانک مرکزی و بدهی بانک ها و اضافه برداشت ها در پایه پولی تأثیر دارد که عامل اضافه برداشت برای مسکن مهر و خط‌های اعتباری بوده که افزایش 12.4 درصدی اضافه برداشت‌ها موجب رشد 1.6 درصدی پایه پولی شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود