امروز: شنبه، 29 اردیبهشت 1403
04/31 1394

ایران و جهان - با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه ماراتن برگزاری مجامع و ارائه گزارشات مالی بانک ها به شرایط پیچیده تری نزدیک می شود.
در این ماراتن برگزاری مجامع برخی بانک ها مانند صادرات ،ملت،پارسیان،انصار،آینده و پست بانک تا پایانی ترین روز تیرماه یعنی سی و یکم ادامه یافته و بانک ها تلاش می کنند که کار را به وقت اضافه نکشانند . البته در این بین هستند بانک هایی که برای تامین نظر نهاد ناظر چندین بار نیز به مجمع نشسته اند.

هفت خوان هفت بانک 
اخیرا در مجامع ، بانک مرکزی نسبت به صورت های مالی ارائه شده و علی الخصوص بخش مطالبات مشکوک الوصول ایراداتی را وارد دانسته که در نهایت از سوی بانک مرکزی تایید صورت مالی مشروط به گرفتن ذخیره مازادی شده است .

جدیدترین اخبار نیز از بازار سهام خبر می دهد که در پی توافقات وین اقبال بازار به سمت بانکی ها بیشتر شده و پیش بینی می شودکه تقاضای خرید برای بانک ها نیز با اقبال مواجه شود .از سوی دیگر برگزاری مجامع و ایرادات ققانونی بانک مرکزی به تقسیم سود،ذخایر و ... سبب شده که عده دیگری از این گروه فاصله گیرند و در نهایت بازدهی منفی در انتظار باشد .
آنچه مسلم است اینکه گشایش دروازه های جهانی به سوی بانک های ایرانی و از سرگیری ارتباطات سوئیفتی سبب خواهد شد که بانک ها با افزایش درآمدهایی از جمله درآمدهای ارزی و غیر مشاع مواجه شوند و در میان مدت بازار با انتظار از افزایش سودآوری به این گروه یک تا دو واحد PE واکنش خواهد داد.


در ادامه گزارشی خواهیم داشت از روند وضعیت بانکی ها:

بانک کارآفرين 
کارآفرین که 29 تیر به مجمع رفته گزارش فعاليت هيات مديره را منتشر کرد که بررسي اين گزارش و مقايسه آن با صورت هاي مالي بانک از سال 1391 حکايت از سبقت رشد هزينه ها در برابر نرخ رشد درآمدهاي بانک است . بر اين اساس کارآفرين در حالي اولين پيش بيني سود سال مالي 1393 را 501 ريال اعلام کرد که در نهايت با تعديل منفي 13 درصدي 436 ريال سود محقق کرد .
 بررسي نسبت هاي اين گروه از کاهش نرخ بازده دارايي و بازده حقوق صاحبان سهام طي سه دوره مالي اخير ، حکايت دارد همچنين نرخ رشد درآمدي اين بانک نسبت به سال مالي 1391بالغ بر 45 درصد در برابر نرخ رشد 51 درصدي بدهي هاي آن است .
همچنين در بخش درآمدي نيز جمع درآمدهاي بانک با نرخ رشد 80 درصدي طي سه دوره مالي به رقم 20806 ميليارد ريال رسيد اين در شرايطي است که نرخ رشد سود پرداختي به سپرده گذاران در دوره مشابه با نرخ رشد 102 درصدي به رقم 14349 ميليارد ريال دست يافت .
اما از اهم برنامه هاي اين بانک در سال مالي 1394 مي توان به افزايش سرمايه 100 درصدي به 177 هزار ميليارد ريال از محل آورده و مطالبات سهامداران ، توسعه شبکه شعب بانک به تعداد 20 شعبه و رساندن جمع شعب فعال در پايان سال 1394 به 120 شعبه،افزايش سهم بازار در صدور ضمانت نامه هاي ارزي و ريالي،تکميل پروژه سپام ، تکميل طرح چکاوک و... اشاره کرد .
همچنين کارآفرين سود انباشته اي بالغ بر 3501 ميليارد ريال معادل 411 ريال به ازاي هر سهم در اختيار دارد .اين بانک با سرمايه 8500 ميليارد ريالي از نسبت کفايت سرمايه 17.1 برخوردار است.


بانک اقتصاد نوين
بانک اقتصاد نوین که چهارشنبه هفته گذشته (24 تیر) به مجمع رفت در حالي 390 ريال در پايان سال مالي سود قطعي محقق کرد که اولين پيش بيني درآمد بانک 401 ريال سود را نشان مي دهد .
سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري ريالي توديع شده نزد بانک اقتصادنوين در پايان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بيش از 22 درصد رشد نشان مي‌دهد، ضمن اينکه در بخش تسهيلات نيز رشد بانک اقتصادنوين در سال گذشته حدود 22 درصد بود .
سهم بانک اقتصادنوين از سپرده‌های تودیع شده سال گذشته حدود 307 هزار ميليارد ريال است. در بخش تسهيلات اعطايي نيز کل تسهيلات اعطايي نظام بانکي در سال گذشته 6740 هزارميليارد ريال بوده است که از اين عدد حدود 260 هزار ميليارد ريال سهم بانک اقتصادنوين مي‌باشد.

اما از اهم برنامه هاي اين بانک در سال مالي 1394 می توان به ورود شریک هاي ليزينگ اقتصاد نوين و تامين سرمايه نوين به بورس ،ورود بانک عراقي " تعاون اسلامي براي سرمايه گذاران"به بورس آن کشور ،اعطاي انواع تسهيلات ارزي با استفاده از خطوط اعتباري صندوق توسعه ملي وخطوط اعتبار اسنادي کشور چين ،اعطاي تسهيلات ارزي در قالب اعتبار خريدار با همکاري بانک عراقي ، اعطاي تسهيلات ارزي در قالب تنزيل اعتبار اسنادي صادراتي با ضمانت صندوق ضمانت صادرات ايران جهت بازپرداخت به ارز و.... اشاره کرد . گفتني است سود انباشته اين بانک 4124 ميليارد ريال معادل 364 ريال به ازاي هر سهم بود.


بانک انصار
در پايان دوره مالي 1393 موفق به تحقق 407 ريال سود خالص شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 25 درصد افزايش يافته ، اين بانک نيزبرخلاف بانک هاي دولتي عمده درآمد خود را معادل 75 درصد را از محل مشاع کسب نموده است. از نکات بارز بانک انصار در تراز نامه مي توان به عدم بدهي به بانک مرکزي اشاره کرد.
باتوجه به نزديکي به زمان برگزاري مجمع نيز هيات مديره پيشنهاد تقسيم 280 ريال سود را داده است، انصار همچنين در تخصيص سود به سپرده گذاران به نسبت درآمد مشاع عملکرد متعادلي داشت و همانند سال 92 نسبت 75 درصد را رعايت کرد در هر صورت اگر بتواند سود پرداختي به سپرده گذاران را کنترل کند اهرم رشد سودخالص را تقويت خواهد نمود . اما از ديگر نکات بانک مي توان به کاهش نرخ بازده دارايي از 2 به 1.9 کاهش نرخ بازده حقوق صاحبان سهام از 30 به 28.6 و کاهش نرخ بازده درآمدي از 11 به 9.3 اشاره کرد . در هر حال انصار از دسته نمادهاي بانکي است که با توجه به ماهيت سپرده گذاران و سهامدار عمده آن به منابع ارزان قيمت تر دسترسي بيشتري دارد همچنين با سرمايه گذاري در حوزه ساختمان و حضور در پروژه هاي با ارزش افزوده بالاتر مي تواند کيفيت سودآوري خود را حفظ کند .

بانک پارسیان 
بانک پارسیان که 31 تیرماه به مجمع می رودضعيف ترين عملکرد را در طي سال هاي اخير از خود به نمايش گذاشته است . بانک پارسيان در حالي اولين پيش بيني درآمدي خود را با سود 628 ريال به ازاي هر سهم آغاز کرد که در پايان دوره با تعديل منفي 80 درصدي سود خود را به رقم 125 ريال به ازاي هر سهم تقليل داد که اصلي ترين عامل اين عملکرد افزايش سود پرداختي به سپرده گذاران است .
در حقيقت پارسيان نسبت به برآورد اوليه در بخش درآمد مشاع از انحراف 7 درصدي اما در بخش سود پرداختي به سپرده گذاران از انحراف 27 درصدي برخوردار بود، امري که درآمد محقق شده را نسبت به جمع درآمد بانک به پيش بيني اوليه 53 درصد کاهش داده است . در همين حال بانک سود سال مالي 94 را نيز خوشبينانه 306 ريال برآورد کرده از اين رو سازمان بورس با اعلام ترديد از توانايي بانک در تحقق بودجه از بانک مربوطه مستندات درخواست کرد که بانک پارسيان نيز در جوابيه اين نامه پاسخ روشني را ارائه نکرده است. در اين ميان بحث فروش دارايي و ملک مطرح است که با توجه به عدم تحقق آن در طي دوره مالي 93 به سال 94 منتقل شده است.


بانک حکمت ايرانیان
نسبت به دوره مالي 1392 عملکرد روبه رشدي داشت در حقيقت اين بانک در بخش عمليات بانکي و کسب درآمد مشاع با رشد 116 درصدي مواجه شد اين در شرايطي است که عمده رشد سهم بانک از درآمد مشاعد مديون رشد سود تسهيلات اعطايي است که نسبت به دوره مالي مشابه با رشد 146 درصدي همراه شده است . اما در بخش ساير درآمدها عملکرد ضعيفي داشت به نحوي که در بخش فروش دارايي از جمله برخي پروژه هاي ساختماني تجاري موفق عمل نکرد،درساير حوزه هاي درآمدي نيز هنوز فعاليت چشم گيري در اين بانک ديده
نمي شود . از اين رو افزايش 30 درصدي هزينه ها و کاهش 28 درصدي درآمدهاي غير مشاع عامل کاهش سود خالص اين بانک به ميزان 10 درصد نسبت به دوره مالي مشابه شد و در نهايت بانک حکمت با سرمايه 4000 ميليارد ريالي سود سال مالي 1393 را با 100 ريال به پايان رساند.
در مجموع از نکات اين بانک مي توان به عدم بدهي به بانک مرکزي ، نياز به افزايش سرمايه جهت بهبود ساختار مالي ، نياز به کنترل ساير هزنيه ها و بهبود ساير درآمدها در بخش غير مشاع و پررنگ کردن درآمد هاي کارمزدي و ارزي اشاره کرد . از برنامه هاي سال مالي 1394 اين بانک نيز مي توان به پيگيري اخذ مجوز شعب و توسعه آن ها ، اخذ مجوز سوئيفت و توسعه عمليات ارزي ،عملياتي نمودن گشايش اعتبار اسنادي داخلي و ارزي ، فروش دارايي هاي غير منقول مازاد و افزايش سرمايه مي توان اشاره کرد .


بانک سامان

از بارز ترين نکات بانک سامان در پايان عملکرد سال مالي 1393 می توان به پرداخت 90 درصدی جمع درآمدهاي مشاع به سپرده گذاران جهت سود علي الحساب و کسب 70 درصد درآمد از بخش درآمدهاي غير مشاع عمدتا از محل درآمدهاي ارزي، کارمزدي و ساير درآمدها و در نهايت کاهش 43 درصدي سود خالص نسبت به دوره مشابه اشاره کرد.‎
همچنین افزایش 9درصدی سود انباشته شرکت که رقم آن را به 2447 میلیارد ریال رسانده از دیگر موضوعات قابل تامل عملکرد این بانک است .

بانک سامان در سال 1393 بیش از 6 میلیارد دلار فعالیت ارزی در بخش واردات غذا و دارو داشته است و یکی از بانک ها فعال در این عرصه به شمار می رود.


بانک دي
در دو هفته اخير به دلیل سياست تقسيم سود بانک دي نماد قابل توجهی داشت . اين بانک طي دوره هاي مالي گذشته باتوجه به سياست سهامدار عمده بيشترين ميزان سود را پرداخت مي کند که به نظر مي رسد اين دوره نيز 320 ريال تقسيم شود که موجب تقليل افت pe سهم به مرز 3.5 واحد خواهد شد همين موضوع بهانه اي شده است تا قيمت سهم با رشد مناسبي در جهت تعادل قيمت با سود رشد کند اما با توجه به عدم کيفيت سود اين مجموعه که عمدتا از محل درآمدهاي غير مشاع است نمي توان انتظار داشت که نسبت قيمت به سود هر سهم دي با ساير بانک ها متوازن باشد ، به اعتقاد ما در بهترين شرايط بازار ارزش هر سهم دي بيش از 2500 ريال نخواهد بود.
پس از تحقق سود 480 ریالی تقسیم سود 320 تا 400 ریالی در مجمع در صورت عدم شرط توسط بانک مرکزی مهمترین نکته این سهم است نمادی که گویا منتظر تایید افزایش سرمایه 100 درصدی است اما از تحولات بانک دی تلاش برای تاسیس صرافی و ورود به آخرین فاز ارزی است ، همچنین تاسیس 10 شعبه جدید در تهران و مراکز استان ها از دیگر برنامه های آتی این بانک است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود