امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
01/28 1396

گروه سایبان - یکی از ابهامات فعلی شرکت های بیمه نحوه پیاده سازی و اجرای استاندارد مالی IFRSS است که مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در همین زمینه می گوید شرکت ها باید با دو استاندارد صورت مالی ارائه کنند.

به گزارش پایگاه خبری رازپول، با توجه سررسید سال مالی شرکت های بیمه و نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع این پرسش قویتر مطرح است که آیا پیاده سازی صورت های مالی شرکت ها باید مطابق با موازین و استانداردهای IFRS باشد؟آیا با توجه به اینکه صورت های مالی نمونه شرکت های بیمه باید به تائید شورای عالی بیمه برسد، این استاندارد نیزباید در این شورا مطرح و تائید شود تا توسط شرکت های بیمه اجرا شود؟
یکی از مدیران عامل شرکت های بیمه ای در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید که کمیته مالی سندیکای بیمه بحث اجرای IFRS را دنبال می کند. طبق هماهنگی های به عمل آمده در این کمیته با نماینده بورس، بیمه مرکزی و سازمان حسابرسی ظاهرا مقرر شد تا صورت های مالی شرکت های بیمه برای سال مالی 1395 طبق روال گذشته ارائه شود و صورت های مالی 6 ماهه 1396 بنابر موازین این استاندارد پیش رود .

این مدیر بیمه ای در ادامه می افزاید که ظاهرا بنابر نامه ای که اخیرا از سوی بورس ارائه شده ظاهرا توافقات قبلی با تغییراتی مواجه شده و بناست تا شرکت های بیمه ای صورت های مالی 1395 را نیز بر مبنای این استاندارد تهیه کنند. وی با بیان اینکه اجرای استاندارد IFRS در صورت های مالی توسط شرکت های بیمه ای نیازمند تائید شورا عالی بیمه است اذعان کرد با پیاده سازی این استاندارد تاثیر با اهمیتی را در بخش ذخیره گیری، بدهکاران،ارزش منصفانه دارایی ها و ... شاهد خواهیم بود.وی با بیان اینکه سازمان بورس با رد توافقات قبلی نامه جدید را تهیه کرده از سرنوشت و نحوه ارائه صورت های مالی توسط شرکت ها اظهار بی اطلاعی کرد.

اماحسن قاليباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا ارائه صورت های مالی بر اساس این استاندارد اجباری است و چه تاثیری را در وضعیت نماد بیمه ای ها خواهد داشت، می گوید که از سال گذشته اجرای استاندارد IFRS برای 67 شرکت اجباری شد و بانک ها و بیمه ها هم در این گروه بودند.

وی با بیان اینکه بانک ها و بیمه ها به عنوان صنایعی که خواهان مراودات با سرمایه گذاران خارجی اند باید این استاندارد را پیاده سازی کنند اضافه کرد که بانک ها در این زمینه اقداماتی به انجام رسانده اند و عمدتا بسته بودن نماد آنها به دلیل اختلاف نظر این گروه با سازمان حسابرسی و بانک مرکزی است و ارتباطی به اجرای IFRS ندارد .

قالیباف اضافه کرد که شرکت ها نباید اجرای این استاندارد را الزام قانونی تلقی کنند و باید این رویکرد را داشته باشند که برای ارتباط با سرمایه گذاران خارجی به این استاندارد نیاز دارند.
مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص بسته بودن نماد بانکی ها در سال گذشته گفت که شرکت ها بر اساس دستورالعمل افشای اطلاعا ملزم به ارائه اطلاعات هستند و بسته بودن نماد آنها به همین دلیل بود.
قالیباف در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه اجرای استاندارد IFRS نیازمند تائید شورای عالی بیمه است و پیاده سازی آن برگزاری مجامع را با تعویق مواجه می کند،گفت
: در دستورالعمل پذیرش بورس در مورد صنایعی که نهاد تخصصی ناظر دارند مانند بانک ها و بیمه ها باید استاندارد آنها در نظر گرفته شود و اگر اساسنامه تیپ یا صورت مالی تیپ داریم بر اساس توافق سازمان، سازمان بورس و بیمه مرکزی بوده است.

به گفته وی صورت های مالی فعلی بر اساس استانداردهای بازار سرمایه و شورای عالی بیمه است. IFRS بین المللی است و سازمان ها و نهادها این استاندارد را تغییر نمی دهند.
قالیباف در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای IFRS باعث بسته شدن نماد بیمه ها خواهد شد،اضافه کرد: سازمان بخشنامه ای ارائه کرد که باید برخی صنایع بر اساس IFRS صورت های مالی را گزارش کنند و اگر بر این اساس گزارشات ارائه نشود،تخلف است و ارتباطی با باز و بسته بودن نماد ندارد و در هیات رسیدگی به تخلفات بررسی صورت خواهد پذیرفت . بر این اساس اگر نماد بانکی ها هم بسته شد به دلیل عدم افشا اطلاعات بود و بر اساس دستورالعمل افشا و باز و بسته بودن نماد، با بسته شدن نماد مواجه شدند.

روح الله حسینی مقدم، معاون بورس اوراق بهادار در همین زمینه به خبرنگار ما می گوید که الزام شرکت های بیمه در سال جاری این است که باید دو تیپ صورت مالی ارائه کنند و علاوه صورت های مالی ملی و طبق روال باید بر اساس IFRS نیز صورت مالی ارائه دهند.
وی اضافه کردکه مجامع امسال بر اساس استاندارد ملی و استاندارد IFRS تدوین می شود و مجامع به تاخیر نخواهد افتاد.
به گفته وی، تیم مالی شرکت ها باید آموزش ببینند و خللی در برگزاری مجامع شاهد نخواهیم بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود