امروز: جمعه، 28 اردیبهشت 1403
10/10 1396


گروه تالار - دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران درباره حذف EPS شرکت ها نکاتی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری رازپوبل،  سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه مواضع اعلامی وی صرفا" از منظر کارشناسی و نه از جایگاه دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری است، از مکاتبه با شرکت های عضو کانون برای دریافت و انتقال نظرات به سازمان بورس در مورد دستورالعمل های جدید خبر داد و به سنا گفت: با توجه به حذف انتشار EPS شرکت ها در بازارهای توسعه یافته جهانی ، حرکت بورس به سمت شیوه اطلاع رسانی بازارهای توسعه یافته است.


وی با اشاره به نکات اعلامی در مصاحبه مسئولان سازمان بورس و نکات اعلامی در دستورالعمل ها مبنی بر حرکت به سمت توسعه بازار ، ادامه داد: با صدور این دستورالعمل، دیگر جایی برای شائبه دستکاری در قیمت توسط  مدیریت داخلی شرکت یا دارندگان اطلاعات نهانی نخواهد ماند. طبیعتا به دلیل اینکه تفاوت بازار ایران با بازارهای توسعه یافته، باید کارشناسان، مدیران سازمان بورس و مدیران عامل نهادهای مالی، راهکار و چاره ای بیندیشند.


این کارشناس افزود:در این میان بسیاری از شرکتهای دارای سهام شناور پایینی بوده و با تغییرات اندک سرمایه، ممکن است قیمت های آنها جابجا شود. به دلیل عدم توسعه شبکه تحلیل در بورس ایران، تعداد تحلیل های عمیق به ویژه درباره شرکت های دارای درصد سهام شناور آزاد اندک، پایین است و عملا اطلاعاتی که شرکت ها راجع به  EPS و P/E داده اند، جزو معدود اطلاعاتی بوده که ارائه می شد.


اسلامی بیدگلی در خصوص چشم انداز این دستور العمل گفت: ممکن است سهام کوچک یا سهامی که سهام شناور آزاد آنها پایین است، با ابهام اطلاعاتی روبرو شوند و نوع سیاستگذاری آنها تحت تاثیر دارندگان جریان های سرمایه باشد. برای حل این مشکل می توان تاثیر این دستورالعمل را ابتدا  بر شرکت های بزرگ و با سهام شناور زیاد سنجید و سپس  الزامات مورد نیاز برای افشای اطلاعات شرکت ها را مشخص کرد و سپس آن را برای شرکت های کوچک پیاده کرد.


وی ادامه داد: در مورد شرکتهای بزرگ، این امکان هم وجود دارد آنها را مجاب کنیم تا از خدمات شرکت های مشاور سرمایه گذاری یا پردازش اطلاعات مالی استفاده کنند و جریان اطلاعاتی در بازار وابسته به تعدادی سهامدار نباشد و اجازه دهیم تحلیل های توسعه یافته برای شرکت ها آماده شود. در این میان  پیشنهاد می شود سازمان بورس دستورالعمل مثبت و کارآمد حذف گزارش پیش بینی درآمد را طی 6 ماه کنترل کند و سپس ریسک احتمالی بر روی شرکت های کوچک را کاهش دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود