امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
08/18 1392

ایران و جهان- کارشناسان و فعالان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران و جهان، دیدگاه‌های متفاوتی درخصوص حذف خرید بی‌نام سهام (معاملات «ددد») ارائه کرده اند. در خصوص حذف معالات مذکور، ایران و جهان در مصاحبه اختصاصی با حسن قالیباف مدیر عامل شرکت بورس تهران، نظر وی را جویا شده است.
تاکنون سیستم معاملات سهام بورس تهران به گونه ای بود که کارگزاران می توانستند درطی زمان معاملات، خرید سهام را بی نام و به صورت گروهی خریداری و پس از ساعت معاملات نسبت به تخصیص آن سهام اقدام کنند در برخی موارد اتفاق می‌افتد که بعد از پایان ساعت معاملات سهم‌هایی که افزایش قیمت 4درصدی را ثبت کرده اند، به اشخاص حقوقی و حقیقی خاص تخصیص داده می‌شود و سهم‌هایی که منفی خورده‌اند، به اشخاصی که از نفوذ برخوردار نیستند، واگذار می‌شود.
اما بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که با حذف روش «ددد» سرعت معاملات کاهش پیدا می‌کند و از حجم و ارزش معاملات به میزان زیادی کاسته می‌شود.

کاهش حجم معاملات تا تطابق بازار با حذف خریدهای گروهی
احمد کوچکی مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوین، با اشاره به کم شدن هیجان بازار به خبرنگار ایران و جهان می گوید: درصد زیادی از معاملات بازار به صورت "ددد" صورت می گیرد و با حذف آن تا زمان وفق پیدا کردن بازار با شرایط جدید از حجم معاملات کاسته خواهد شد.
وی ادامه داد: پیش ازاین هم درباره حذف معاملات"ددد" صحبت شده که با اعتراض بازار مواجه شده بود.
مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوین به مزیت های حذف این معاملات اشاره کرده و می گوید: حذف معاملات "ددد" باعث شفافیت بازار شده و از برخی سوءاستفاده ها جلوگیری می کند.
وی افزود: این مهم کاهش هیجان بازار را هم درپی خواهد داشت و از صف های خرید و فروش که به یکباره اتفاق می افتد خواهد کاست.
کوچکی خاطرنشان می کند: به نظر می رسد که حذف معاملات گروهی بر سبدگردانی تاثیر مستقیم داشته و از میزان آن بکاهد.



افزایش شفافیت بازار
قالیباف مدیر عامل شرکت بورس حذف معاملات گروهی را مثبت ارزیابی می کند و به خبرنگار ایران و جهان می گوید: خریدهای گروهی که تا پیش از این انجام می شده است، از این پس حذف می شود و این مهم به شفافیت بازار منجر خواهد شد.
وی ادامه می دهد: افزایش 30 دقیقه ای معاملات نیز در حال بررسی در شرکت فن آوری بوده و با حذف معاملات گروهی، می توان گفت که شفافیت بازار افزایش می یابد.


مزیت ها بیشتر از معایب
عیسی حسین پناه کارشناس بازار سرمایه حذف خریدهای گروهی از امروز در تالار را عامل موثری در کاهش حجم معاملات عنوان می کند و می گوید: حذف "ددد" از حجم معاملات خواهد کاست اما از بسیاری از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری خواهد کرد.
مدیر عامل سابق سرمایه گذاری سایپا معتقد است: به طور کل مزیت های این حذف برای بازار بهتر و بیشتر از معایب آن است. وی ابراز داشت: مهمترین مزیت حذف خریدهای گروهی، افزایش شفافیت بازار است چراکه سهامداران با بررسی بیشتر اقدام به خرید سهم می کنند . وی به بزرگترین نقطه ضعف حذف معاملات "ددد" پرداخته و ادامه می دهد: کاهش حجم معاملات را می توان عمده ترین نقطه ضعف این تصمیم جدید عنوان کرد. وی به افزایش سی دقیقه ای زمان معاملات اشاره و خاطرنشان می کند: افزایش سی دقیقه ای معاملات، فرصت تصمیم گیری که با حذف معاملات "ددد" از بازیگران بازار گرفته شده بود، را جبران می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود