امروز: چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
10/11 1392

ایران و جهان- برخی سهامداران عملکرد سازمان بورس را در جهت احقاق حقوق سهامداران خرد، موفق نمی دانند. به باور آن ها سازمان بورس، حتی در موارد تخلف هایی که منجر به بستن نماد معاملاتی شرکت می شود، سرمایه سهامداران خرد را بلوکه می کنند و تبعات تنبیه شرکت، شامل سهامداران خرد می شود که حاصلی جز زیان ندارد. 
چندی پیش در خصوص عملکرد سازمان بورس برای احقاق حقوق سهامداران خرد، با رییس این سازمان گفتگو کردیم در این گفتگو صالح آبادی رییس سازمان بورس، به بیان عملکرد سازمان بورس برای احقاق حق سهامداران خرد پرداخت و به طور نسبی این عملکرد را موفق دانست. این خبر در میان خوانندگان ایران و جهان بازخوردهای متفاوتی داشت که بیشتر این نظرات موازی هم بود و بر رشد نسبی عملکرد سازمان دلالت داشت. اما در این میان سهامدارانی هم بودند که عملکرد سازمان را نقد کرده و بر آن خرده گرفتند.
حمیدرضا امیریان از جمله سهامدارانی است که عملکرد سازمان بورس را چندان موفق نمی داند وی به ایران و جهان می گوید: بورس در قبال شرکت های کوچک موفق تر از مواجه با شرکت های بزرگ رفتار کرده است.چراکه شرکت های بزرگ و قدرتمند که وابسته به ارگان یا نهادی هستند، با تملک سرمایه گذاری ها همچنین احاطه هیات مدیره شرکت ها و به طور خاص شرکت های بورسی همچنین استخدام مدیران بورسی یا نزدیکان آن ها، سازمان را برای احقاق حقوق سهامداران خرد، در مواجه با مشکلی، دچار معذوریت کرده است.

کانون سهامداران خرد وجود ندارد
وی می گوید: سازمان یک نهاد ناظر است به نظر می رسد که باید نهادی مستقل از بورس برای بررسی جرایم بورسی و بررسی شکایت سهامداران خرد فراهم شود. نکته مهم اینکه بورس هنوز کانون سهامداران حقیقی را به رسمیت نمی شناسد و به طور قانونی در مواقعی که سهامداران شکایتی دارند، باید به کانون سهامداران خرد مراجعه کنند که در حال حاضر چنین نهادی وجود ندارد.
وی ادامه می دهد: نکته مهم دیگر کمیته سازش سازمان است این کمیته متشکل از کارگزارانی است که سهامداران خرد ممکن است که از یکی از آن ها طرح شکایت کرده باشد.
امیریان ابراز می دارد: طبق مواد 49 تا 52 قانون بازار سرمایه، مواردی که نیاز به اثبات تقصیر داشته و جنبه کیفری می یابد هیات داوری طبق قانون قادر به رسیدگی نیست و آن را به دادگستری و دادگاه های عمومی، ارجاع می دهد. خیلی از مواردی که منجر به شکایت می شود مقصری دارد و جرمی صورت گرفته است، در چنین مواردی هیات داوری به عدم صلاحیت برای ورود به این مسایل اذعان می کند و در این مرحله پس از گذشت زمان و صرف هزینه ای که نتیجه ای نداشته است، سازمان باید به عنوان شاکی خصوصی در مراجع عمومی قضا طرح دعوا کرده و مدارک برای اثبات جرم را تحویل دهد. گرچه سهامداران خرد هم می توانند از همان ابتدا در مراجع عمومی قضا طرح شکایت کنند اما در نهایت مدارک اثبات جرم باید از طریق سازمان مهیا شود. نکته اینجاست که سازمان زمانی که سهامداران را برای احقاق حق به هیات داوری معرفی می کند، این مشکلات در فرایند بررسی شکایت وجود دارد.

چرا سازمان متخلف را به تنهایی تنبیه نمی‌کند؟
وی به عملکرد سازمان در مواجه با تخلف شرکت ها اشاره کرده و می گوید: در مواردی هم نماد معاملاتی ناشر بنا به تخلفی یا عدم شفافیتی متوقف می شود، این سهامداران خرد هستند که تاوان این تخلف را می‌پردازند. وی خاطر نشان می کند: پیشنهاد می شود که سازمان در چنین مواردی به جای بلوکه کردن سرمایه سهامداران خرد برای مدت طولانی. کد معاملاتی هیات مدیره یا سهامدار عمده را مسدود کند. 

ساعت انتشار خبر: 10:05

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود