امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
01/18 1393

ایران و جهان- یک منبع آگاه از رسیدن گلایه فعالان بورسی به وزارت اقتصاد خبر می دهد. شایعه تغییر رییس سازمان بورس که دغدغه بازار در ماه های آخر سال گذشته بود، گرچه تکذیب مسولان وزارت اقتصاد را درپی داشت اما بازار سرمایه را راضی نکرد تا جاییکه برخی منابع آگاه از رسیدن گلایه های فعالان بورسی از عملکرد سازمان بورس به وزارت اقتصاد خبر می دهند.
گفته می شود که علی صالح آبادی رییس سازمان بورس از حمایت بی شائبه وزیر اقتصاد برخوردار بوده که این مهم ماندن وی بر مسند ریاست سازمان را تحکیم می سازد. فریبرز پرنا از کارشناسان بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: به نظر می رسد که این اتفاق با توجه به تداوم روند منفی بازار و موضع منفعلانه حقوقی ها همچنین کم تحرکی معاملات آن ها در اعتراض به نحوه عملکرد سازمان صورت گرفته باشد. پرنا معتقد است: عملکرد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی بازار سرمایه، جای سوال دارد چراکه دخالت های سازمان حقوقی ها را به ستوه آورده از سوی دیگر قوانین دست و پاگیر و خلق الساعه آن، فرصت تمرکز بر معاملات سهام را از آن ها گرفته است.
وی ادامه می دهد: یکی از مشکلات بازار سرمایه که راه گریز سازمان برای عدم پاسخگویی به سرمایه گذاران محسوب می شود، در نقص قانونی بازار سرمایه مشاهده می شود. این کارشناس اظهار می دارد: شورای عالی بورس هیچ ابزاری برای نظارت بر عملکرد سازمان بورس ندارد. گفتنی است طبق ماده 3 قانون بازار سرمایه مصوب 1384رییس سازمان بورس به عنوان دبیر شورا و سخنگوی سازمان نیز انجام وظیفه می کند. طبق ماده 4 همین قانون یکی از وظایف شورای بورس، نظارت بر فعالیت و رسیدگی به شکایت از سازمان بورس است. پرنا ابراز داشت: دبیرخانه شورای بورس که باید شکایت درخصوص نحوه عملکرد سازمان را از اهالی بازار سرمایه جمع آوری کند، زیر نظر رییس سازمان فعالیت می کند، در واقع هرگونه شکایت از سازمان به طور مستقیم به رییس سازمان می رسد در حالی که این دبیرخانه باید زیر نظر شورای بورس فعالیت کند. که این همان نقص قانونی است که در این خصوص وجود دارد. این کارشناس یادآور می شود: به نظر می رسد که سازمان بورس حائلی میان سرمایه گذاران و شورای بورس است و اجازه نمی دهد که صدای سرمایه گذاران به شورای بورس برسد چراکه دبیرخانه زیرنظر سازمان فعالیت می کند در نتیجه شائبه عدم انتقال نظرات اهالی بازار به شورای بورس همواره وجود دارد. وی افزود: این مسئله شکاف عملکردی را ایجاد می کند که در یک سو حقوقی ها، سرمایه گذاران و کارگزاری ها و در سوی دیگر شورای بورس را قرار داده است و در شرایطی که صدای اهالی بازار به جایی نمی رسد، شورای بورس به ریاست وزیر اقتصاد به شدت از عملکرد سازمان راضی است. وی ادامه می دهد: دیدگاه اعضای شورای بورس با دیدگاه سرمایه گذاران از سازمان تفاوت قابل توجهی دارد.

وی خاطر نشان می کند: به نظر می رسد که بهتر است نظر سنجی در سطح بازار سرمایه صورت گیرد و آراء اهالی بازار سرمایه در خصوص عملکرد سازمان بتواند نقش تعیین کننده ای در تصمیم رییس شورای بورس برای تغییر یا عدم تغییر رییس سازمان بورس، ایفا کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود