امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
10/26 1392

ایران و جهان-شایعه تغییر و جابه‌جایی رییس سازمان بورس، بازار سرمایه را با ریزش‌های عجیب و شدید مواجه ساخت. این شایعات پس از ریزش‌های متوالی قیمت سهام و سقوط شاخص قوت گرفت تاجاییکه وزن این شایعات از بنیاد شرکت‌ها سنگین‌تر شده بود. اواسط هفته گذشته حاشیه‌های تالار شیشه‌‎ای از تغییر بزرگ و تاثیرگذاری خبر می داد که تاثیر آن را می شد قبل از حادث شدن دید. رایزنی ها با سازمان بورس به جایی نرسید و این سازمان نیز، خبری مبنی بر تکذیب شایعه تغییر رییس منتشر نکرد. تا جاییکه در اوایل هفته جاری علی صالح آبادی در گفتگو با بخش خبری نیمروز رادیو شایعه تغییر خود را تکذیب و خیال سهامداران را راحت کرد. تکذیبی که اگر زودتر اتفاق افتاده بود، سهامداران کمتری متضرر می شدند. 

پس از تکذیب شایعه توسط رییس، بخش‌های دیگر سازمان نیز، در گفتگو با رسانه‌ها این شایعه را تکذیب کردند این درحالی است که در خروجی سایت سازمان هنوز تکذیبیه‌ای رسمی درج نشده است. نکته مهم اینکه در شرایطی که شایعه تغییر رییس سازمان، بازار سرمایه را دچار آشفتگی می‌کند، چنانچه این شایعه به واقعیت مبدل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد!؟ شاید تاثیر روانی این سوال بیشتر از واقعیت این موضوع باشد چراکه مدیران و مسئولان برای تکیه بر کرسی ریاست درآمدوشدند. به نظر می‌رسد که بی اعتمادی سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه، به مراتب بیشتر از تاثیر چنین تغییری است که با کوچکترین شایعه‌ای، صف‌های عریض و طویل فروش شکل می‌گیرد. 

این درحالی است که هنوز هم این تردید درمیان سرمایه‌گذاران بازار سرمایه با وجود واکنش با تاخیر سازمان، دیده می‌شود. در موج های اینچنینی نفع هیچ سرمایه گذاری دیده نمی شود مگر سفته بازانی که سهام ارزنده را در چنین شرایطی، از بازار جمع کرده و نوسان‌گیری می‌کنند. گرچه برخی فعالان بازار براین باورند که این شائبه، برنامه‌ریزی مدیریت شده‌ای بود که تاوانش را سهامداران خرد درپی ریزش شدید شاخص دادند. 

به نظر می‌رسد که مسئولان سازمان بورس، به عنوان متولی و مدافع حقوق سهامدران خرد، باید چاره‌ای بیندیشند و از ریسک این شایعات بکاهند که اگر رنگ واقعیت یافت، سرمایه‌گذاران، کمتر متضرر شوند.
علی صالح آبادی که با استعفای حسین عبده تبریزی در سال 84جایگزین وی شده بود با امضای داود دانش جعفری وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی دبیر کل سازمان کارگزاران بورس شد. وی در 28سالگی عهده‌دار این مقام بود. صالح‌آّبادی از سال 85 با تشکیل سازمان بورس، رییس این سازمان شد. وی که سابقه فعالیت در دولت دهم و یازدهم را در پرونده دارد، تا اردیبهشت سال آینده در مقام ریاست سازمان بورس، ابقا شده است اما شایعه‌ی برکناری وی، بازار سرمایه را در روزهای اخیر به بیراهه برد و شاخص را از فتح قله‌های جدید بازداشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود