امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
12/5 1392

ایران و جهان- با عرضه 5درصدی نیروگاه برق عسلویه مپنا، صنعت برق به بازار سرمایه  اضافه می شود. کشف قیمت این سهم نکته مهمی است که کارشناسان به آن پرداخته اند.

5 درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا معادل 36 میلیون و 400 هزار سهم روز چهارشنبه در فرابورس ایران عرضه خواهد شد . به گفته مدیرعامل فرابورس ایران تعداد 36 میلیون و 400 هزار سهم معادل 5 درصد از سهام نیروگاه برق عسلویه مپنا روز چهارشنبه در بازار فرابورس عرضه خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود با توجه به عرضه اولیه حجم نقدینگی لازم برای این عرضه کمتر از 50 میلیارد تومان باشد.
امیر شریف فر مسئول تحقیقات کارگزاری رضوی که عرضه کننده این سهم است، به ایران و جهان می گوید: نیروگاه عسلویه مپنا با سرمایه 728میلیارد ریال، با ظرفیت عملی 815مگاوات فعالیت می کند. ظرفیت اسمی این شرکت 940مگاوات است.

وی ادامه می دهد: تعیین نرخ فروش برق، نکته مهمی است، فروش برق تولیدی به شرکت توانیر در قالب قرارداد انر�?ی و براساس هر کیلو وات ساعت 154.11ریال به عنوان نرخ پایه است. نرخ مذکور برمبنای شاخص ترکیبی بهای مصرف کننده و نرخ ارز مود تعدیل ماهیانه قرار می گیرد.

شریف فر افزود: درسال جاری این شرکت نرخ برق را به ازای هر یک کیلو وات ساعت مبلغ 450ریال محاسبه و برای سال مالی آینده نیز نرخ برق را مبلغ 506ریال برای فروش پیش بینی کرده است.
این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: نیروگاه عسلویه مپنا از زیرمجموعه های گروه مپنا است و سود هر سهم را برای سال مالی جاری مبلغ 1572ریال درنظر گرفته است. این شرکت سود هر سهم را برای سال مالی 93 مبلغ 1814ریال پیش بینی کرده است. عمده مبلغ افزایش سود، افزایش نرخ فروش برق در سال آتی است که توضیح داده شد.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب در خصوص این شرکت سیاست تقسیم سود حداقلی این شرکت است. پیش بینی شده که عسلویه مپنا یک دهم سود هر سهم را در سال مالی جاری میان سهامداران تقسیم کند و برای سال مالی 93 نیز این سیاست تقسیم حداقلی سود را ادامه خواهد داد.

جعفر جولا مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه کرامت و مدرس دانشگاه، در خصوص عرضه اولیه عسلویه مپنا به ایران و جهان می گوید: یکی از موارد مهم در صورت های مالی شش ماهه سال 92 شرکت، طلب 274میلیارد تومانی از شرکت توانیر است.

وی ادامه می دهد: هر چند که قسمت عمده‌ طلب ها از شرکت توانیر بابت فروش برق، در قالب انتقال نیروگاه‌های پرند و سنندج از شرکت توانیر به گروه مپنا تهاتر شده (نزدیک به 390میلیارد تومان) ولی باز هم رقم مطالبات عسلویه مپنا از توانیر رقم قابل توجهی است. این مدرس دانشگاه ابراز می دارد: نکته مهم دیگر وام ارزی این شرکت است این شرکت حدود 240میلیون یورو وام ارزی دارد.

در صورت های مالی شش ماهه 92 مانده زیان ناشی از تسعیر بدهی های بلند مدت ارزی حدود 409میلیارد تومان بوده هرچند که مطابق با بیانیه شماره 92.5688مورخ 92.3.19سازمان حسابرسی، موضوع انعکاس سود یا زیان عملیاتی مصون سازی درصورت سود و زیان جامع منظور شده است. بنابراین شاید یکی از مهمترین ریسک های این شرکت در تحلیل صورت های مالی آن، ریسک ناشی از تسعیر نرخ ارز محسوب می شود، ولی به لحاظ عملیاتی، این شرکتفروش برق برای سال 93 را با رشد 13درصدی در حدود 352میلیارد تومان پیش بینی کرده و در نهایت به سود هر سهم 1814ریال رسیده است.

جولا در خصوص کشف قیمت این سهم یادآور می شود: سهامدار عمده با توجه به شرایط کلی بازار، باید قیمت جذابی را برای سهام درنظر بگیرد که این رقم بتواند انتظارات فعالان را برآورده کند. مدیر عامل سرمایه کرامت اذعان کرد: هر چند که ارزش جایگزینی یک نیروگاه با ظرفیت تولید 900مگاوات برق در حدوده 1200تا 1400میلیارد تومان است اما در کشف قیمت ارزش جایگزینی نباید به تنهایی ملاک کشف قیمت قرار بگیرد و باید پتانیسل های آتی شرکت به لحاظ سودآوری هم توجه کرد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: با توجه به سود هر سهم عسلویه مپنا در سال مالی جاری و آینده، به نظر می رسد که این سهم با قیمتی بین 1000تا 1200تومان کشف شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود