امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
02/3 1393

ایران و جهان- شرکت تولید برق عسلویه مپنا تا سال 97از پرداخت مالیات معاف است. این شرکت مشمول ماده 132 قانون مالیات های مستقیم بوده و تا 55سال دیگر مالیات پرداخت نمی کند..
تولید برق عسلویه مپنا سود هر سهم را برای سال مالی 93 با افزایش 10درصدی نسبت به سال مالی جاری، مبلغ 1735ریال پیش بینی کرد.
بمپنا مبلغ 1572ریال سود برای هر سهم در سال مالی 92 در نظر گرفته و در 9ماهه ابتدای سال مبلغ 1112ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده است.
این شرکت پیش بینی کرده که مبلغ 3هزار و 526میلیارد و 596میلیون ریال در سال مالی 93 از محل فروش درآمد کسب کند این مبلغ 13درصد افزایش نسبت به سال مالی جاری نشان می دهد.
بهای تمام شده این شرکت نسبت به سال مالی 92 به میزان 2درصد افزایش و سود عملیاتی این شرکت 21درصد افزایش دارد.
گفتنی است در گزارش حسابرس آمده است، دارایی و بدهی های پولی ارزی پیش بینی شده در بودجه 93 به نرخ مبادله ای تسعیر و اثرات آن در سود وزیان پیش بینی شده منظور شده با عنایت به شرایط بازار ارز و سیاست های ارزی بانک مرکزی قابلیت تسویه دارایی وبدهی های ارزی مزبور بر اساس نرخ ارز مبادله ای در حال حاضر برای این موسسه مشخص نیست.
اما این شرکت در گزارش حسابرسی نشده سود هر سهم را مبلغ 1814ریال پیش بینی کرده بود که در گزارش حسابرسی شده این رقم را به 1735ریال کاهش داد. هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی این شرکت نیز در گزارش حسابرسی نشده مبلغ 7هزار میلیون ریال بوده که در گزارش حسابرسی شده این رقم به یک هزار و 650میلیون ریال کاهش یافته اما این شرکت دلایل این کاهش را اعلام نکرده است.
نکته اینکه مبلغ 712میلیارد ریال هزینه های متفرقه در گزارش حسابرسی نشده پیش بینی شده بود که این رقم در گزارش حسابرسی شده به 775میلیارد افزایش یافته است شرکت دلیل آن را، زیان تسعیر ارز عنوان کرده و این افزایش کاهش سود هر سهم را برای شرکت به دنبال داشته است.
گفتنی است، طبق ماده 132 قانون مالیات های مستقیم که درآمد مشمول مالیات ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی در واحدهای تولیدی یا معدنی در بخش های تعاونی و خصوصی که از اول سال 81به بعد از طرف وزارتخانه های ذی ربط برای آن ها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج یا فروش برای آن ها منعقد می شود از تاریخ شروع بهره برداری در مناطق کمتر توسعه یافته به میزان 100درصد و به مدت 10سال معاف از مالیات است.
به گفته کارشناس مالی این شرکت، شروع بهره برداری در این شرکت به تاریخ 87 است که نشان می دهد که تولید برق عسلویه مپنا تا سال 97از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود