امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
04/24 1393

ایران و جهان- با تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی ،8500مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می شود.


معراج نادری فصیح، مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا با بیان این که قرارداد تبدیل نیروگاه گازی عسلویه به سیکل ترکیبی بر اساس تبصره 19 قانون بودجه سال 1392 با وزارت نیرو منعقد و برنامه ریزی اجرای آن صورت گرفته است، به ایران و جهان می گوید: برنامه ریزی های لازم در این زمینه صورت گرفته و قرارداد آن با وزارت‌خانه های نیرو منعقد شده است.

به گفته وی، از شهریور ماه امسال عملیات سیکل ترکیبی شدن نیروگاه گازی یک هزار مگاواتی عسلویه انجام می شود که پس از تبدیل این نیروگاه به سیکل ترکیبی، حدود 35درصد به راندمان آن اضافه خواهد شد.

نادری با بیان اینکه طبق تبصره 19 قانون بودجه، از آنجایی که با سیکل ترکیبی شدن نیروگاه عسلویه میزان سوخت مصرفی افزایشی نخواهد داشت ، تاکید کرد : دولت به عنوان یک ابزار تشویقی، میزان سرمایه گذاری انجام شده در این زمینه را از محل صرفه جویی مصرف سوخت برای تولید برق بیشتر را به شرکت بازمی گرداند.

مدیر سرمایه گذاری گروه مپنا در پاسخ به ایران و جهان در خصوص رقم سرمایه گذاری برای تبدیل نیروگاه عسلویه می گوید: بابت سیکل ترکیبی شدن عسلویه مپنا، سرمایه گذاری بالغ بر یک هزار و 200میلیارد تومان انجام خواهد شد که این میزان در قالب صرفه جویی سوخت به شرکت تولید برق عسلویه از سوی دولت بازپرداخت می شود.

لازم به اشاره است که اولین نیروگاه گازی که از این ماده قانونی استفاده می کند، نیروگاه پرند است که از زیرمجموعه های گروه مپنا محسوب می شود.

تعداد108واحد گازی در نیروگاه های کشور موجود است که با استفاده از تبصره 19 قانون بودجه92 و جزء یک بند "ه" تبصره 11 قانون بودجه سال جاری می تواندبه 54 بلوک سیکل ترکیبی تبدیل شود. با تحقق یافتن این مهم، بیش از 8500 مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده می شود گفتنی است در نیروگاه پرند بیش از یک میلیارد دلار معادل یکسال در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

نکته اینکه در صورت اجرایی شدن تبصره 19 قانون بودجه، 6600 مگاوات واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد و راندمان نیروگاه‌ها در مرحله اول به 43 درصد و در نهایت به48 درصد افزایش خواهد یافت.
توانیر می‌تواند با بخش خصوصی قرارداد منعقد کند تا واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود، در این صورت ظرف یکسال سرمایه‌گذاری آن هم باز خواهد گشت.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، در آبان ماه سال گذشته، مصوبه هیات وزیران در مورد آیین‌نامه اجرایی بند (19) قانون بودجه سال1392 کل کشور را برای اجرا به وزارت نیرو ، وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ابلاغ کرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود