امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
05/20 1393

ایران و جهان- رییس سازمان بورس روزهای پرکاری را می گذراند، وضعیت بازار سرمایه عاملی شده که وی  را به حضور در جلسات مختلف نزد وزرا و مدیزان ارشد اقتصادی واداشته است.

به گزارش ایران و جهان، درحالی که پس از جلسه اول هفته (شنبه) وزیر اقتصاد با مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیران ارشد تامین اجتماعی و برخی از مدیران صندوق ها، شاخص به میزان سی صدم مثبت شده بود در پایان معاملات امروز 148واحد دیگر به آن افزود. در این نشست که در راستای حمایت از بازار سرمایه بود، مباحثی مربوط به صندوق ها و نرخ خوراک مطرح و به ساز و کار فعالیت صندوق های تامین اجتماعی در بازار سرمایه ختم شد. گرچه در این نشست قیمت گذاری خوراک پتروشیمی ها نیز به تفصیل مرور شد.

اما شنیده شد که عصر همان روز در جلسه ای دیگر برخی از مدیران ارشد بازار سرمایه نیز در ساختمان بورس گردهم آمدند و در خصوص بسته خروج غیرتورمی از رکود به ارائه راهکار پرداخته اند. گفته شد که در این جلسه عسگری مارانی، علی سنگینیان، قالیباف و برخی مدیران دیگر حضور داشتند.

برگزاری جلسات با اسامی بزرگی که نام آنها ذکر شد نشان می دهد که حاضرین این جلسات دارندگان بخش عظیمی از بازار سرمایه هستند و پرسش اساسی در این خصوص این نکته است که آیا باید به بزرگان ،حضورشان در بازار سرمایه یادآوری شود؟! آیا بزرگان بورسی از شرایط کلی بازار و نیازهای آن بی‌اطلاعند که در جلسه ای باید به آن ها یادآوری شود؟!

نکته حائز اهمیت اینکه مدیران این بخش ها گرچه دولتی نیستند اما خصوصی هم نیستند و به نظر می رسد که تعاملی در این سطح، تعیین سازوکار فعالیت بزرگان بورسی تلقی شده و این شائبه قوت می گیرد که دخالت دولت در بورس، در شکلی جدید طراحی می شود!

گمانه زنی ها طرح این نکته را در ذهن متبادر می کند که مگر با کنترل بخش نامه ای و به عبارتی دستوری، می توان نتیجه رضایت بخشی متصور شد!؟ سوال این است که آیا نتیجه رفتارهای دستوری در کنترل نرخ ارز، نقدینگی و... رضایت بخش بود؟!

به باور کارشناسان نقش دولت در خصوص بازار سرمایه نقش سیاست گذاری است چراکه دولتها تعیین کننده خط مشی اقتصاد کلان هستند.

حمیدرضا امیریان،کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: دعوت از مدیران دولتی که دارنده بیش از 50درصد از بازار سرمایه هستند و هر گونه فعالیت آنها روند بازار را متاثر می سازد، نکته مهمی است .

به نظر می رسد برگزاری این جلسات با هلدینگ های جدید و البته شرکت های خصوصی که هنوز به بازار سرمایه ورود نکرده اند مثمر ثمر تر باشد. چراکه این هلدینگ ها با شرایط و حاشیه های بازار آشنا بوده و نیازی به یادآوری دوباره ندارند. از سوی دیگر بازار سرمایه ایران نیازمند تزریق نوآوری و ایده های نو رفتار نو و نقدینگی جدید است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود