امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
09/24 1393

ایران و جهان - گمانه زنی ها از تغییر و تحولات در بالاترین سطح بازار سرمایه به جلسه امروز شورای عالی بورس موکول شده است .

جلسه امروز شورای بورس، اخبار و نتایج بسیار مهم و تاثیرگذاری برای بازار سرمایه خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید تا واپسین ساعات امروز دود سفید برای سکاندار جدید بازار سرمایه از محل نشست بر خواهد خواست .


بازار سرمایه حدود یکسال است که روند کاهشی درپیش گرفته و تا امروز که در کانال 69 هزار واحدی در نوسان است، سهامداران را متحمل ضرر و زیان های قابل توجهی کرده است. علی صالح آبادی نیز به رغم تمام تلاش هایی که برای رفع ابهام پالایشگاهها، کاهش نرخ بهره سود بانکی، نرخ خوراک پتروشیمی ها، حضور در مجلس و تشریح وضعیت بازار سرمایه کرد، اما بازهم اوضاع بازار سرمایه بهتر نشد.

به شهادت بسیاری از فعالان بازار سرمایه علی صالح آبادی به عنوان اولین رییس سازمان بورس ایران درک درستی از بازار سهام و مدیریت آن داشت، او از سن کم بازار سهام را شناخته بود، مدیر باهوش و زیرکی بود تا جاییکه در مدت کوتاهی توانسته بود افسار لجام گسیخته بازار سهام را کنترل کند.
در دوره ریاست وی قانون برنامه‌ی سرمایه و قانون نهادهای مالی تصویب شد و شرکت‌های سبد‌گردانی، شرکت‌های مشاوره و رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری نیز تشکیل شد. همچنین خصوصی‌سازی برخی شرکت‌های بزرگ نیز در این مقطع انجام شد.

هرچند که صالح آبادی در این مدت در تمام برهه هایی که شاخص کل در روند کاهشی سرعت می گرفت، در جلسات با بزرگان بازار سرمایه حاضر می شد و به رایزنی در این خصوص می پرداخت اما نتیجه، ادامه روند کاهشی بود.

اما به نظر می رسد مهمترین نقطه ضعف مدیر جوان بورسی، عدم همراهی حقوقی ها بازار سرمایه باشد، باید پذیرفت حقوقی های بازار نقش بسزایی در کنترل شاخص دارند، چراکه درصد قابل توجهی از بازار سهام متعلق به آنان است.

اقتدار حقوقی های بازار تا آن جا است که علی طیب نیا در پی افت پی در پی شاخص، خود راسا وارد مذاکره با این گروه شد تا جایی که در مرداد امسال، طیب نیا با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تنی چند از مدیران ارشد این وزارت خانه و رییس سازمان بورس در دفتر خود دیدار کرد.

ظاهرا در آن جلسه سید تقی نوربخش مدیر عامل تامین اجتماعی، احمد فیاض بخش مدیرعامل شستا، ایراندخت عطاریان رییس سابق صندوق بازنشستگی کشوری، دریه مدیرعامل سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی فولاد، سید عباس حسینی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری عشایر حضور داشتند.


***

حال امروز اعضای شورای عالی بورس به جلسه می روند، احتمال دارد یکی از نتایج جلسه، معرفی رئیس جدید سازمان بورس باشد و فردا نیز معارفه محمد فطانت فرد با بازار سرمایه برگزار شود. اما این احتمال نیز هست که نتایجی خارج از پیش بینی در شورای بورس شکل گیرد.

محمد فطانت فرد، در کارنامه شغلی خود عضویت در هیأت مدیره و معاون امور اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران همچنین عضویت در هیأت مدیره و قائم مقامی بانک پارسیان ، مدیرعاملی شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، مدیرعاملی شرکت ساپکو، قائم مقامی مالی و اقتصادی ایران خودرو را دارد. وی قرار است در کرسی ریاست سازمان بورس بنشیند.

درحالی که گروه های متعدد، درخواست هایی از محمد فطانت فرد به عنوان گمانه نزدیک به یقین ریاست جدید سازمان بورس مطرح کرده اند اما به نظر میرسد که تنها ماموریت آقای جدید بورس، تنظیم بازار سرمایه باشد، به عبارتی شاید هدف از انتخاب وی ایجاد انگیزه مشارکت با حمایت حقوقی های بازار است، مسئله مهمی که به نظر می رسد وزیر اقتصاد هم بر آن تاکید فراوان دارد و علی‌صالح‌آبادی هم تنها با عدم همراهی حقوقی ها نتوانست آن را به سرانجام برساند و به حاشیه رفت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود