امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
09/17 1393

گروه تالار- پس از روزهای متوالی کاهش قیمت های سهام امروز هیجان سبز به بازار سرمایه بازگشت، گرچه شایعات تغییر رئیس سازمان بورس نیز بازهم در حاشیه تالار شیشه ای شنیده شد. 
به گزارش ایران و جهان ،شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که شایعه های بازار سرمایه در این دوره در خصوص صالح آبادی از کجا نشات گرفته است .


در قانون فعلی بازار سرمایه ، سازمان بورس، مؤسسه عمومي غيردولتـي اسـت كـه دارای شخـصيت حقـوقي و مـالي مـستقل بـوده و از محـل كارمزدهای دريافتي و سهمي از حق پذيرش شركت‌ها در بورس‌ها و ساير درآمدها اداره خواهد شد. 
در ماده 8 این قانون آمده است که "مدت عضويت هر يك از اعضای هيئت مديره پنج سال است و انتخاب مجدد آنان براي يك دوره ديگر بلامانع است. از سویی دیگر در ماده 9 قانون بازار سرمایه می خوانیم: "رئيس هيئت مديره سازمان بورس از بين اعضای هيئت مديره به پيشنهاد اعضا و تصويب شورا برای مدت سـي مـاه تعيين خواهد شد. "

علی صالح آبادی که از 30 مهر ماه 1384 به عنوان دبیر کل بورس اوراق بهادار تهران انتخاب و پس از تصویب قانون بازار سرمایه در اول آذر ماه همان سال به عنوان رئیس و عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و دبیر شورای عالی بورس تا به امروز مشغول به کار است.

با احتساب دوره فعالیت علی صالح آبادی در قبل و بعد از ریاست سازمان بورس اوراق بهادار ، هم اکنون ادامه فعالیت وی براساس قانون بازار اوراق بهادار، غیر قانونی است چراکه در ماده 8 این قانون آمده که "مدت عضويت هر يك از اعضای هيئت مديره سازمان بورس پنج سال است و انتخاب مجدد آنان براي يك دوره ديگر بلامانع است."

در عین حال، صالح آبادی تنها مدیر جوانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز سکان ریاست سازمان بورس را برای 4 دوره متوالی 30 ماهه در دست داشته است.
شاید به همین دلیل است که شایعه رفتن علی صالح آبادی باردیگر قوت گرفته است .

اما در کنار این موضوع برخی کارشناسان تحقق برنامه های بازار سرمایه در دولت یازدهم را کم رمق می دانند. در حالی که وزیر در برنامه های خود تقویت بازار سرمایه را در دستور کار داشت اما همچنان از بانک ها در برنامه های اقتصادی طلب کمک می شود و ابزارهای جدیدی به بازار معرفی نشده است .

بازار امروز در سایه شنیده ها رشد داشت 

شایعاتی که گاهگداری در حواشی بازار شنیده می شود که البته موافقان و مخالفانی هم دارد سبب شد بازار امروز متاثر از افت های 20 تا 30 درصدی قیمت سهام که روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، در نگاه فعالان بازار جذاب باشد .از سوی دیگر اخباری مبنی بر انعقاد قرارداد خودروسازان دنیا با شرکت های خودرو ساز داخلی، چشم انداز این صنعت را مثبت کرده و این سهام را در کانون توجه قرار داده است. نکته ای که کارشناسان نیز به آن اذعان دارند.

اما بازار امروز اتفاقات جالب دیگری را هم داشت، تشکیل صف خریدهایی بیشتر از کل سهام شرکت، پدیده ای که به گفته یکی از کارشناسان کمتر اتفاق می افتد. وی معتقد است این مهم نمونه بازار هیجان در بازار سرمایه است.

محسن عسگری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به ایران و جهان می گوید: این اتفاق را می توان از چند منظر بررسی کرد اینکه یا حجم نقدینگی در دست سهامداران به قدری است که برای خرید سهمی با یک و نیم میلیارد سهم چنین صف هایی تشکیل می شود که به نظر می رسد که این میزان نقدینگی در دست سهامداران نباشد. اما احتمال دیگری نیز مطرح است و آن اینکه معامله گران کارگزاری ها بدون محدودیت و بی پشتوانه سفارش خرید ارسال می کنند که این مهم اتفاق می افتد. در این شرایط این شائبه نیز قوت می گیرد که کارگزاری ها می توانند با تعداد سفارش های کاذب، جو بازار را متاثر کنند.
عسگری افزود: راهکار بورس در این مواقع کنترل و تماس با کارگزاری ها و ارسال اخطار بوده که به نظر میرسد که تاکنون تاثیر لازم و کافی را نداشته است. 

فریبرز پرنا، دیگر کارشناس بازار سرمایه چشم انداز این بازار را مثبت ارزیابی کرده و به ایران و جهان می گوید: بازار سرمایه نگاه مثبتی نسبت به کاهش تحریم های بانکی دارد که اقبال را به سهام شرکت های این گروه بازگردانده است. 

وی ادامه می دهد: امروز بازار دستخوش اتفاقات دیگری هم بود، شایعه تغییر رئیس سازمان بورس باردیگر فضای تالار را متاثر کرد و با استقبال روبه رو شد. 
پرنا معتقد است: افت های بیش از 20 درصدی قیمت، سهام اکثر شرکت ها را برای خرید جذاب کرده است البته باید در نظر داشت که خبرهایی مبنی انعقاد قرارداد خودروسازان خارجی با خودروسازان داخلی نیز، سهام این شرکت ها را در کانون توجه قرار داده است.

این کارشناس ابراز داشت: با درنظر گرفتن این عوامل و شایعه تغییر رئیس سازمان، هیجان به بازار سرمایه بازگشت و اکثر نمادهای بورسی سبز معامله شدند.

لزوم تغییر بر اساس نمودارهای تکنیکال

اما برخی کارشناسان تغییر در مدیریت این بازار را مثبت ارزیابی می کنند . در همین زمینه یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است: با توجه به امیدواری بالایی که میان عموم مردم به سیاست‌ها و وعده های رئیس جمهور ایجاد شده و از طرفی تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد وفاق ملی پس از توافق هست‌ ای و کنار زدن سایه سنگین تحریم‌ها، بهترین نقطه زمانی برای تزریق نگرش و بینش جدید مدیریتی در بازار سرمایه براساس الگوهای تکنیکی همین زمان است. اکنون که بورس تهران در وضعیت اصلاح و ابهام قرار گرفته، بهترین فرصت برای ورود مدیران جدید و تحویل سکانداری بازار سرمایه برای ثبت موفقیت‌های جدید در دولت یازدهم است.

این تغییر و تحول به هیچ وجه نافی خدمات ارزنده مدیران جوان بازار سرمایه از جمله صالح آبادی نیست؛ کما اینکه در حال حاضر هیچ وزنه ای قابل قایس با مدیران جوان بازار سرمایه پیدا نمی‌شوداما این تغییر و تحول در شرایط زمانی فعلی به نفع بازار سرمایه و کارنامه درخشان صالح آبادی است.

مهدی کساییان به تابناک می گوید: صالح آبادی در شرایطی سکان راهبری بازار سرمایه در سال 84 را به دست گرفت که بورس تهران با بی‌اعتمادی و افت شدید قیمت سهام مواجه بود. از این رو بینش ریاضتی را پیش گرفت و برنامه های خود را با عدم دستیابی به منابع مناسب مالی جلو برد. برای همین در تداوم اجرای برنامه های جدید با مشکل مواجه بود اما در حال حاضر هر مدیری که جانشین وی شود با منابع مناسب مالی روبرو است و می تواند با نگاه باز و روشنی طرح های نیمه تمام و یا رها شده و در عین حال کاربردی بازار سرمایه را جلو ببرد.

به باور وی، قدر مسلم هر شخصی که به جای صالح آبادی انتخاب شود، می بایست گوش شنوایی برای دغدغه های امروز بازار سرمایه داشته باشد و صدای سهامداران را به خوبی بشنود.

لمس شرایط امروز بازار سرمایه از سوی مدیر منتخب بازار سرمایه اصلی ترین ویزگی است که می‌تواند به بهبود این بازار و ایفای نقش مهمی در اقتصاد ایران بیانجامد. از این رو جابه جایی مدیران بازار سرمایه در برهه زمانی فعلی می‌تواند به ایجاد بارقه امید و افزایش اعتماد در بازار سرمایه با تغییر نگرش‌ها و بینش‌های نوین مدیریتی شود.

اظهارات کساییان مبنی بر لزوم تغییر دیدگاه مدیریتی در سازمان بورس در حالی است که یک کارشناس خبره مالی در این زمینه معتقد است: بازار سرمایه ایران در طول مدت فعالیت خود با دو موج فکری جدید مواجه بود. یکی در دوره مسئولیت عبده تبریزی و دیگری در زمان مدیریت علی صالح آبادی در سازمان بورس.

نیاز به بینش جدید

علی مهرپور لایقی با بیان اینکه هر کدام از این مدیران در دوره فعالیت خود منافع سرشاری را برای سازمان بورس ایجاد کردند، افزود: اگر قرار باشد مدیریت متولیان بازار سرمایه همواره مبتنی بر تداوم مدیریت ثابت و بدون تحول در تشکیلاتی به نام بورس باشد، علاوه بر کم رنگ شدن روحیه و نگرش متولیان بازار سرمایه، از شادابی مدیران برای توسعه کمی و کیفی زیر ساخت‌ها خواهد کاست.

وی افزود: بنگاه اقتصادی که برای 10 سال همچنان سایه مدیر ثابتی را بر بالای سر خود دارد برایش فرقی نمی کند که انجام کارها چگونه پیش می رود و با عادی شدن شرایط دیگر دست به ریسک نمی زند. این موضوع در تضاد با زحمات بزرگ متولیان بازار سرمایه نیست اما در واقع می‌بایست نگرش جدید در سازمان بورس با هدف بهبود ساختارها و تلاش برای رشد روز افزون بازار پر پتانسیل سرمایه همسو با انر�?ی جوان و مستعد فراهم شود.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت با محوریت وزارت اقتصاد سرانجام چه اتفاقی برای بازار سرمایه رقم خواهند زد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود