امروز: یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403
10/30 1393

گروه تالار- بانک کارآفرین سود 501ریالی هر سهم 93 را به 430 ریال کاهش داد. این شرکت در نیمه نخست سال توانسته بود مبلغ 1899ریال سود برای هر سهم بسازد که از عقب ماندن از پیش بینی های اولیه حکایت داشت.

به گزارش ایران و جهان، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از مصوبات بانک مرکزی بود که اوایل امسال به بانک ها ابلاغ شد اما هنوز هم برخی از این بنگاه های اقتصادی در جهت جذب منابع بیشتر، نرخ سودهای بالاتری را برای سپرده گذاران، درنظر می گیرند.

بانک کارآفرین در میان بانکی های بورس، اولین شرکتی است پس از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی سود پیش شده هر سهم را بازنگری و آن را کاهش داد. این شرکت سود هر سهم را به میزان 14درصد تعدیل منفی و آن را به 430ریال کاهش داد.

بانک کارآفرین که به تازگی در میان بانکی های بورسی، به لحاظ عملکرد مناسب ارایه اطلاعات جایگاه وی�?ه ای را کسب کرده است، در نیمه نخست سال نیز به تحقق پیش بینی ها دست نیافته بود.
این شرکت که به استناد آمارها از تحقق 50درصدی سود پیش بینی شده باز مانده است، پیش بینی کرده بود که برای سال مالی جاری مبلغ 501ریال سود برای هر سهم شناسایی کند که در نیمه نخست سال تنها به شناسایی 189 ریال از مبلغ پیش بینی شده، دست یافته است.

بانک کارآفرین که در 6 ماهه اول سال توانسته سود خالصی بالغ بر 1هزار و 645میلیارد ریال به دست آورد، طبق پیش بینی ها کسب 4هزار و 258میلیارد و 709میلیون ریال برای سال را در برنامه ها قرار داده بود. 

با این وجود، در آستانه گزارش های 9ماهه، این شرکت اعلام کرد با توجه به استرات�?ی کلان بانک، مبنی بر رعایت تمامی قوانین و دستورات و دستورالعمل های بانک مرکزی، موضوع رعایت حدود مقرر شده در دستور کار این بانک قرار گرفته که متاسفانه برخی بانک ها تخصیص نرخ های بالاتر از 22درصد و بعضا تا 29 درصد را اعمال کردند و این امر موجب شد تا برنامه ریزی صورت گرفته جهت جذب منابع بانک را دچار مشکل کند.

این بانک به منظور شفافیت و قابل اتکا بودن اطلاعات مالی براساس روند، پیش بینی سود هر سهم برای سال مالی 93 را مبلغ 430 ریال برآورد کرده است.

یک کارشناس مالی در خصوص برآوردهای این بانک به ایران وجهان می گوید: این بانک در عملکرد واقعی 6ماهه نیز از پیش بینی ها عقب بود، با تعدیل منفی صورت گرفته، دستیابی به پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال اندکی بعید به نظر می رسد گرچه شرایط اقتصادی و خبرهای مثبت می تواند این معادله را کاملا تغییر دهد.

لازم به ذکر است که تغییرات مدیریتی پیاپی این بانک در سال جاری یکی دیگر از معضلات و مشکلات این بانک خصوصی است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود