امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/20 1393

ایران و جهان - بانک کارآفرین بدهی بالغ بر 8 هزار میلیارد ریالی به بانک مرکزی تا پایان آذر ماه سال جاری دارد .

بانک مرکزی تصمیم ندارد که در خصوص وضعیت بانکی که چندین ماه است با سرپرست اداره می شود تصمیمی بگیرد . 
به گزارش ایران و جهان، آمارهای معتبر نشان می دهد که بانک کارآفرین تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر 8 هزارو 849 میلیارد ریال مطالبات سررسید گذشته، معوق ومشکوک الوصول داشته است . این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 7 هزارو 792 میلیارد ریال بوده است . البته آمارها نشان می دهد که بانک کارآفرین تا پایان آذر ماه سال جاری بالغ بر 69 هزارو 999 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است و نسبت تسهیلات اعطایی به سپرده های اشخاص در این مدت 87 درصد بوده است و نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی به 12.6درصدرسیده است .

تسهیلات دریافتی بانک مرکزی (شامل بدهی به بانک مرکزی درجاری) تا آذر ماه سال جاری به 8,600.7 میلیارد ریال رسید. البته این رقم در ماه آبان سال جاری 9154.2 میلیارد ریال بوده است .
به هر حال این بانک 8هزارو 500میلیارد ریالی در اولین پیش بینی بودجه 94 ، سود هر سهم را نسبت به سال مالی افزایشی درنظر گرفته است. برنامه ریزی های مالی این بانک خصوصی نشان می دهد که برای سال مالی آینده مبلغ 511 ریال سود برای هر سهم کنار گذاشته است. لازم به اشاره است بانک کارآفرین پیش از این سود 501ریالی هر سهم 93 را به 430 ریال کاهش داده بود. به گزارش ایران و جهان، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از مصوبات بانک مرکزی بود که اوایل امسال به بانک ها ابلاغ شد اما هنوز هم برخی از این بنگاه های اقتصادی در جهت جذب منابع بیشتر، نرخ سودهای بالاتری را برای سپرده گذاران، درنظر می گیرند.بانک کارآفرین در میان بانکی های بورس، اولین شرکتی است پس از کاهش نرخ سود سپرده های بانکی سود پیش شده هر سهم را بازنگری و آن را کاهش داد. این شرکت سود هر سهم را به میزان 14درصد تعدیل منفی و آن را به 430ریال کاهش داد.

بانک کارآفرین در سال جاری با ملاک قرار دادن سود 430 ریالی برای هر سهم، توانست تا پایان آذرماه مبلغ 244 ریال سود برای هر سهم شناسایی کند که از عقب ماندن این بانک خصوصی از پیش بینی ها حکایت داشت.
بانک پیش‌بینی سود هر سهم سال 94 را با سرمایه8 هزار و 500 میلیارد ریال در بهمن امسال و مطابق پیش‌بینی اخیر (حسابرسی شده) مبلغ 511 ریال اعلام کرده است.سود خالص این بانک خصوصی برای سال 94 مبلغ 4هزار و 345 میلیارد و 834 میلیون ریال پیش بینی شده است.

براساس اسناد هزینه مطالبات مشکوک الوصول این بانک مبلغ یک هزار و 133 میلیارد و 760 میلیون ریال برای سال مالی 94 درنظر گرفته شده است.
این بانک به تازگی برای سامان دهی وضعیت مالی اقدام به انتشار اوراق خرید «گواهی سپرده سرمایه گذاری یكساله و با نام» با نرخ «22 درصد» و «با قابلیت فروش و بازخرید قبل از سر رسید»، کرده بود که با عدم استقبال مشتریان و فروش این اوراق تا روز 18 اسفند تمدید شد . 
از شرایط عمومی این اوراق نرخ سود علی الحساب سالانه گواهی سپرده یكساله با نام 22 درصد بوده كه در مقاطع ماهانه قابل پرداخت بود .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود