امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/6 1393

ایران و جهان - تلاش فرابورس برای به تصویب رساندن دستورالعمل پیشنهادی در خصوص واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی از طریق این بازار شدت گرفت.

امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران در گفتگو با ایران و جهان به جلسات مکرر با خصوصی‌سازی و فعالان حوزه اشاره کرده و می گوید: در خصوص واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی از طریق فرابورس، دستورالعملی تدوین و پیشنهاد شده همچنین جلسات مکرری با خصوصی سازی و فعالان این حوزه برگزار شده است.

وی ادامه می دهد: برای نقل و انتقال تجهیزات و اینکه رابطه کارفرمایان جدید و پیمانکاران قدیم به چه شکل خواهد بود همچنین رابطه حقوقی کارفرمای جدید با پیمانکار قدیم که نیاز به بررسی های حقوقی دارد.
وی اذعان داشت: تلاش می کنیم که تا پایان امسال، این دستورالعمل را به تصویب هیات مدیره سازمان برسانیم.

هامونی ابراز داشت: تصویب دو مصوبه در برنامه است یکی امکان انجام معامله این طرح ها در فرابورس است که باید به تصویب شورای عالی بورس برسد و دیگری نحوه انجام معامله آن که باید به تصویب هیات مدیره سازمان برسد.

لازم به اشاره است مطابق مصوبه شماره 240079 هیات واگذاری در اسفند سال 91 بنا به پيشنهاد سازمان خصوصي سازي و به استناد جزء (2) بند (ب) ماده (40) و بند (ح) ماده (19) قانون اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، ضوابط واگذاري (طرح هاي نيمه تمام) را تصويب نمود.

طبق ماده 3 :كارگروه، طرح هاي قابل واگذاري را براساس اطلاعات مندرج در فرم موضوع ماده (2) در قالب شاخص هايي از جمله نوع، اندازه، درصد پيشرفت ، نرخ بازدهي ، هزينه هاي انجام شده و مبلغ تعهدات باقيمانده و مدت زمان لازم براي اتمام طرح و ساير وي�?گي هاي مهم موجود در فرم يادشده ، مشخص نموده و يكي از روش هاي واگذاري زير را جهت تصويب به هيات واگذاري اعلام مي نمايد.
الف) واگذاري طرح به بخش غيردولتي از طريق مزايده و يا فرابورس
ب) مشاركت با بخش غيردولتي و آورده طرح نيمه تمام به عنوان سهم دولت و واگذاري سهم دولت به بخش غيردولتي ظرف مدت سه سال پس از بهره برداري از طرح
ج) واگذاري حق بهره برداري از طرح به بخش غيردولتي، پس از تكميل طرح توسط اين بخش
د) واگذاري حق بهره برداري در طرح هاي غير انتفاعي در مقابل تكميل طرح، براي مدت معين متناسب با هزينه هاي طرح.

از مدیر عامل فرابورس در خصوص عرضه های اولیه این بازار تا پایان سال پرسیدیم. وی ابراز داشت: عرضه های اولیه در شرایط کنونی به شرایط بازار پس از بازگشایی نماد پالایشی ها بستگی دارد. گرچه تا پایان سال عرضه‌های کوچک و قطره ای در فرابورس نظیر عرضه سهام شرکت البرزبالک صورت خواهد گرفت اما عرضه سهام بزرگتر نظیر پتروشیمی برزویه، کشتیرانی قشم و فولاد هرمزگان با توجه به بررسی شرایط صورت خواهد گرفت.

هامونی در خصوص صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز به ایران و جهان، گفت: صندوقهای سرمایه‌گذاری مخاطره آمیز، نهادهایی هستند که به علت کاربری فراوان و مزیتهای آنها سرمایه‌گذاران استقبال فراوانی از آن داشتند.

وی ادامه داد: با 4 مجموعه در خصوص صندوق های مذکور به صورت جدی جلسه گذاشته شده که این صندوق‌ها راه اندازی شود. مجموعه های فعالی که از نام بردن آن ها معذورم. اما بالغ بر 40 جلسه با ذی نفعان برگزار شده است.

وی گفت: در حال حاضر اساسنامه این صندوق ها نهایی شده و اصلاحات کوچکی باید صورت گیرد که در حال نهایی شدن است.

مدیر عامل فرابورس ایران در خصوص زمان راه اندازی اولین صندوق مخاطره آمیز به ایران و جهان گفت: تلاش می کنیم اولین صندوق تا قبل از اتمام سال 93 راه اندازی شود و این مهم نیاز به همکاری تمام مجموعه های ذیربط دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود