امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/9 1396

گروه سایبان - تحرکات مدیریتی بیمه تعاون در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است. داستان از آنجا شروع شد که نماینده یکی از سهام داران اذعان کرد که برخی از مدیران بیمه تعاون اخراج شده اند و گروهی از مدیران بیمه رازی جای این افراد را گرفته اند. البته موضوع اختلافات به همین جا ختم نشد و اعتراضاتی در خصوص خرید سهام از سوی مدیرعامل این شرکت و دریافتی وی و همچنین عملکرد او در زمینه قبول برخی پرتفوهای بیمه ای نیز مورد اعتراض واقع شد.


تحرکات مدیریتی بیمه تعاون در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی شده است . داستان از آنجا شروع شد که نماینده یکی از سهام داران اذعان کرد که برخی از مدیران بیمه تعاون اخراج شده اند و گروهی از مدیران بیمه رازی جای این افراد را گرفته اند. البته موضوع اختلافات به همین جا ختم نشد و اعتراضاتی در خصوص خرید سهام از سوی مدیرعامل این شرکت و دریافتی وی و همچنین عملکرد او در زمینه قبول برخی پرتفوهای بیمه ای نیز مورد اعتراض واقع شد.

نماینده یکی از سهام داران به رازپول اذعان دارد که سهام داران از افزایش سرمایه خوشحال هستند و فقط با اجرا  و شخص مجری مشکل دارند. وی اذعان دارد که مدیرعامل نسبت به خرید سهام این شرکت اقدام کرده است که مغایر با اصل امانت داری است. این نماینده مدعی شده است کارکنانی از شرکت اخراج شده اند که اصلا مشکلی نداشته اند و در عوض آقای جاهد به این شرکت دعوت به کار شده که به صورت منظم در شرکت حاضر نیست.در این میان از رد و بدل شدن برخی هدایا هم سخن به میان آمده است.


در برابر این موارد بررسی های رازپول نشان می دهد که خرید سهام شرکت بیمه تعاون بر اساس تبصره یک ماده 5 اساسنامه این شرکت برای کلیه افراد حقیقی تا نیم درصد مجاز است و منعی برای خرید سهام برای اشخاص حقیقی وجود ندارد حتی اگر این فرد مدیرعامل باشد.


همچنین تحقیقات نشان می دهد که بیمه تعاون در این مدت با 24 تن از مدیران خود خداحافظی کرده است که از این تعداد 11 نفر استعفا داده اند و تخلف 2 نفر محرز شده است و در این زمینه مستنداتی وجود داردو مدیران فنی شرکت در جریان این موارد قرار دارند و با همکاری آنها این موارد آشکار شده است و تعدیل این افراد نیز با نظ ایشان بوده است . ظاهرا این افراد از سهم صندوق برداشت هایی داشته اند و البته با پیگری ها منابع به صندوق بازگشته است.


مدیر پولشویی به همراه دو تن دیگر از این شرکت خداحافظی کرده اند. بر این اساس کمیته جذب متشکل از 3 تن از مدیران قبلی بیمه تعاون و 2 دوتن از مدیران جدید در خصوص قطع همکاری و یا آغاز همکاری افراد تصمیم گرفته و ظاهرا مدیرعامل به تنهایی در این زمینه اثرگذار نبوده است. همچنین برخی از کارشناسان این شرکت نیز بر اساس آگهی های استخدامی تحت نظر همین کمیته جذب دعوت به همکاری شده اند.


این موارد در حالی عنوان می شود که تذکرات بیمه مرکزی از زمان مدیریت کاوه نیز خواستار جذب نیروهای متخصص بر اساس استانداردهای آیین نامه 90 در این شرکت بوده است .

یک مقام آگاه در این شرکت نیز عنوان می کند که جاهد مدیر بیمه های اتومبیل بیمه تعاون استعفا کرده است و بیمه تعاون باید فرد دیگری را به عنوان مدیربیمه های اتومبیل معرفی کند.

بررسی ها نشان می دهد که شرکت بیمه تعاون تا پیش از این در بدنه خود دارای کارمندانی بود که دارای رابطه فامیلی با برخی از افراد هیات مدیره داشته اند و بیمه مرکزی نیز در این خصوص ایراداتی را مطرح کرده بود. بنابراین این پرسش مطرح است که جدایی این افراد از بدنه شرکت حساسیت هایی را ایجاد کرده است؟

برخی موارد دیگر در این خصوص در دست بررسی است.


روز چهارشنبه گذشته نیز محمد ذوالفقاری رئیس هیات مدیره بیمه تعاون و نماینده بانک توسعه تعاون به عنوان یکی از سهام داران بزرگ این شرکت در گفت و گو با خبرنگار رازپول در خصوص اتفاقات اخیر بیمه تعاون اذعان دارد که در حال حاضر مشکل خاصی بین سهام داران وجود ندارد . البته وی به این موضوع اشاره دارد که در بین سهام داران قبلی اختلافاتی مطرح بود و همین اختلافات باعث شد شرکت سال 1395 را بدون مدیرعامل سپری کند . اما از ابتدای سال جاری شرکت موفق شده یکی از مدیران حرفه ای را انتخاب کند و در ماه های گذشته و با حضور وی در این شرکت مباحث به خوبی پیش می رود.

ذوالفقاری اذعان دارد که ظاهرا برخی اختلافات که از قبل در هیات مدیره باقی مانده است و از سوی اقلیتی از سهام داران مطرح می شود و هنوز حل نشده است که به عنوان رئیس هیات مدیره از این گروه درخواست کردم تا طبق ضوابط قانون تجارت موارد خود را مکتوب کرده و به هیات مدیره تحویل دهند تا به عنوان رئیس کنم و در جلسات بررسی و پاسخ مقتضی ارائه شود.

رئیس هیات مدیره بیمه تعاون در پاسخ به اینکه آیا اختلافات فعلی با مجمع هفته آینده این شرکت و مباحث افزایش سرمایه ارتباط دارد اذعان کرد که بیمه تعاون باید به تعهد خود نسبت به مصوبه هیات وزیران در زمینه افزایش سرمایه عمل کند و سرمایه خود را به 150 میلیارد تومان برساند و البته بخشی از این بحث ها فرافکنی افرادی است که عزم چندانی به تحقق این رویداد مثبت ندارند.

 وی با اشاره به اینکه مجمع هفته آینده افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نیست و از محل سود انباشته و اندوخته ها است اظهار امیدواری کرد که این مهم با موفقیت سپری شود .

ذوالفقاری در پاسخ به اینکه دریافتی های مدیرعامل یکی دیگر از موارد اعتراض این گروه از سهام داران است گفت که دریافتی مدیرعامل و سایر مدیران طبق روالی است که از قبل بوده و مطابق با جایگاه مدیریتی با سایر شرکت های بیمه است اما چنانچه نظری در این خصوص وجود داشته باشد می توان در این زمینه مذاکره کرد.



همچنین مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز در گفت و گویی در همین روز اعلام کرده بود که دوتن از اعضای هیات مدیره قبلی این شرکت فاقد تائیدیه صلاحیت از بیمه مرکزی هستند . این در حالی است که در سایت بیمه مرکزی  هیات مدیره بیمه تعاون را شركت تعاوني خدمات رفاهي كاركنان شاغل و بازنشسته بانك توسعه تعاون با نمايندگي جواد سهاميان مقدم، شركت سرمايه‌گذاري استان سيستان و بلوچستان با نمايندگي فرهاد شهركي، اتحاديه شركت‌هاي تعاوني مسكن فرهنگيان ايران با نمايندگي محمدرضا نظام‌آبادي، بانك توسعه تعاون با نمايندگي محمد ذوالفقاري و موسسه اعتباري ملل با نمايندگي سيدامين جوادي تشکیل می دهند و بیمه مرکزی بارها اعلام کرده است که انتشار نام افراد این این سایت به منزله تائیدیه صلاحیت افراد است .
بنابراین اظهار نظر معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با آنچه در سایت نهاد ناظر منتشر شده است در تناقض است .
 
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود